Universität Wien FIND

Due to the COVID-19 pandemic, changes to courses and exams may be necessary at short notice (e.g. cancellation of on-site teaching and conversion to online exams). Register for courses/exams via u:space, find out about the current status on u:find and on the moodle learning platform.

Further information about on-site teaching can be found at https://studieren.univie.ac.at/en/info.

Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180079 SE Didactics in Psychology (2018S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Summary

1 Engleder , Moodle
2 Schlamadinger , Moodle
3 Strobl , Moodle
4 Fraissl , Moodle
5 KPH Katschnig , Moodle
6 Tarmann , Moodle
7 Rettenwender , Moodle

Registration/Deregistration

Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

ACHTUNG!! Die Lehrveranstaltung entfällt am 28.05.2018

Monday 05.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 19.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 09.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 16.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 23.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 30.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 07.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 14.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 04.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 11.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 18.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Monday 25.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

Die Lehrveranstaltung zielt darauf ab, den Studierenden einen professionellen Einstieg in die zukünftige Unterrichtstätigkeit zu ermöglichen. Im Zentrum der Lehrveranstaltung steht daher die gezielte praktische Vorbereitung darauf. Das Seminar soll einerseits einen theoretischen Einblick bieten und andererseits praktische Erfahrungen ermöglichen.

- Reflexion der eigenen Lehrerinnenrolle
- Planung des Psychologieunterrichts (Jahresplanung, Stundenbilder)
- Planung und Durchführung einer Unterrichtssequenz mit anschließender Reflexion
- Analyse und Vergleich von Schulbüchern
- Auseinandersetzung mit möglichen Unterrichts- und Arbeitsmethoden und deren Erprobung
- Auseinandersetzung mit den Themenpools im Rahmen der neuen Reifeprüfung
- Analyse und Gestaltung von kompetenzorientierten Aufgabenstellungen zur mündlichen Reifeprüfung
- Methoden der Leistungsfeststellung kennenlernen

Assessment and permitted materials

Die Beurteilung erfolgt kumulativ über alle geforderten Einzel- und Gruppenleistungen. Arbeitsaufträge zu Inhalten der LV, Mitarbeit, Planung und Durchführung einer Unterrichtssequenz in der Gruppe, Abschlussarbeit

Minimum requirements and assessment criteria

Alle Teilleistungen sind für eine positive Beurteilung zu erbringen.

Examination topics

prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Reading list

wird in der Vorbesprechung bekannt gegeben

Group 2

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Kein Seminar am 8.6. und 29.6.2018

Friday 09.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 16.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 23.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 13.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 20.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 27.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 04.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 11.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 18.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 25.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 01.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 15.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 22.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

The course will provide theoretical insight into the teaching methodology of the subject. Based on the curriculum we will reflect on aims and content of psychology lessons, discuss the criteria of good lessons and analyse different teaching methods and exam strategies. Creating a schedule for the whole school year and for individual lessons as well as getting to know and analysing different school books is supposed to prepare the participants for their professional practice.
The participants are expected to plan and give lessons in the seminar and to reflect on them critically. Lessons of other students will offer the opportunity to observe, analyse and evaluate the teaching reality. Dealing with the rules and regulations of the new competence oriented school leaving exam will make the participants aware of the necessary adjustments concerning the psychology lessons.
Participants are expected to critically deal with expert literature, to plan lessons individually and to give lessons in front of the course group. The individual teaching skills will improve on the basis of information relevant for the professional practice, reflection and constructive feedback.

Assessment and permitted materials

Attendance, reading expert literature, accomplishing assignments, participation (discussions, feedback), planning and giving lessons, final paper (lesson plan with lesson material, description and analysis of the lesson, reflexion of one's own and the observed lessons based on expert literature).

Minimum requirements and assessment criteria

Siehe oben!

Examination topics

Siehe oben!

Reading list

Literature will be announced at the beginning of the course.

Group 3

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes

FR 9.3., 15:00-16:30, HS C (NIG, 6. Stock)
FR 23.3., 13:15-16:30, HS C (NIG, 6. Stock)
FR 27.4., 15:00-16:30, HS D (NIG, 6. Stock)
FR 8.6., 16:45-20:00, HS B (NIG, 6. Stock)
SA 9.6., 9:45-13:00, HS D (NIG, 6. Stock)
FR 15.6., 9:45-13:00, HS A (NIG, 6. Stock)
SA 16.6., 9:45-13:00, HS B (NIG, 6. Stock)

Aims, contents and method of the course

ZIELE
Durch die angeleitete vertiefte Auseinandersetzung mit einerseits spezifischen, psychologischen, lehrplanorientierten Inhalten und andererseits deren möglicher didaktischer Umsetzung sowie kritische Reflektion dessen, soll die fachwissenschaftliche Grundlage mit der Unterrichtspraxis verknüpft werden.
Durch die Auseinandersetzung mit Lehrplänen, Kriterien guten Unterrichts, Stundenbildern und Einsatzmöglichkeiten von verschiedenen Unterrichtsmethoden sollen die Rahmenbedingungen und Ziele des Psychologieunterrichts diskutiert und reflektiert werden.
Die darauf aufbauende Vertiefung in ein selbst gewähltes, lehrplankonformes psychologisches Thema führt zur Planung und Durchführung von Unterrichtsequenzen im Seminar, bei denen Unterrichtsmethoden erprobt und erlebt werden können.
Die Rolle als Lehrperson und die didaktisch begründete Verknüpfung von Inhalt mit Methode soll erlebt und durch konstruktives Feedback reflektiert werden.
Studierende sollen dabei Verständnis und Sensibilität für den Umgang mit psychologischen Fragestellungen und Themen im Unterricht entwickeln und dabei (eigene und fachliche) Möglichkeiten und Grenzen entdecken.
Die im Seminar erarbeiteten didaktisch-methodischen und inhaltlichen Unterlagen werden im Hinblick auf zukünftige Unterrichtstätigkeit allen Seminarteilnehmer/innen zur Verfügung gestellt.

INHALTE
Im Seminar werden Ziele und Inhalte des Psychologieunterrichts anhand der Lehrpläne für AHS und BHS sowie Kriterien guten Unterrichts erarbeitet und diskutiert. Es werden verschiedene Methoden des Unterrichtens vorgestellt und analysiert sowie erarbeitet, wie kompetenzorientierte Unterrichtsstunden aufgebaut werden können. Auf dieser Basis erarbeiten Studierende (in Kleingruppen) dann am Lehrplan orientierte psychologische Themen anhand aktueller fachwissenschaftlicher Literatur, planen diese als Unterrichtssequenz und erproben diese im Seminar mit den Kolleg/innen. Planung und Umsetzung werden im Anschluss in Bezug auf die Rolle als Lehrperson und die konkrete didaktische Umsetzung analysiert und reflektiert. Dabei wird auf konstruktives Feedback Wert gelegt, sodass durch die Erfahrungen im Seminar die eigene Unterrichtskompetenz weiterentwickelt werden kann. Den Abschluss stellt eine schriftliche Arbeit dar, die neben der fach-wissenschaftlichen Erarbeitung des Themas auch fachdidaktische Überlegungen und Begründungen, ein Stundenbild sowie die verwendeten Materialien enthält.

METHODEN
Erarbeitung im Plenum, Kleingruppen und Einzelarbeit (Arbeitstagebuch als Prozessbegleitung) unter Einsatz verschiedener Unterrichtsmethoden

Assessment and permitted materials

Das Erreichen der Lernziele wird anhand
- Planung und Durchführung einer kompetenzorientierten Unterrichtssequenz
- Arbeitsaufträge in Form des Arbeitstagebuchs
- Anwesenheit
- Mitarbeit (Beteiligung an Diskussionen, Reflexionsrunden, …)
- Schriftliche Abschlussarbeit
überprüft.

Minimum requirements and assessment criteria

Teilleistung (Einzeln):
- Anwesenheit (mind. 80%) (~20%)
- Mitarbeit (~15%)
- Arbeitsaufträge in Form des Arbeitstagebuchs (~20%)
Teilleistung (Gruppe):
- Planung und Erprobung einer Unterrichtssequenz (25%)
- Abschlussarbeit (~20%)
Für eine positive Beurteilung muss jede Teilleistung erbracht werden

Examination topics

s.o.

Reading list

wird in der LV bekannt gegeben

Group 4

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 07.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 14.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 21.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 11.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 18.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 25.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 02.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 09.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 16.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 23.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 30.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 06.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 13.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 20.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Wednesday 27.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Ziel der Lehrveranstaltung ist es, dass die Teilnehmerinnen und Teilnehmer ihr fachdidaktisches Wissen und Können erweitern, vertiefen, umsetzen und erproben. Im Zentrum hierfür steht die Planung, Durchführung und Diskussion von Unterrichtseinheiten. Dadurch werden wir die Grundlagen und Rahmenbedingungen des Psychologieunterrichts kennen lernen: Ziele und Grenzen des „guten“ Psychologieunterrichts, die geltenden Lehrpläne, die inhaltlichen Kernbereiche und eine Auswahl an geeigneten psychologischen Themen, Idee und Anwendung der Kompetenzorientierung, das Verhältnis zwischen (fachwissenschaftlichem) Inhalt und (didaktischer) Methode, Jahres- aber vor allem Stundenplanung, das Entwickeln von Stundenbildern, schließlich das Verfassen von inhaltlichen und methodischen Unterrichtsunterlagen, die dann längerfristig für die Praxis dienlich sein sollen.

Die Planung, Durchführung und Diskussion einer Unterrichtseinheit wird voraussichtlich in Dreiergruppen stattfinden – pro Seminareinheit eine Gruppe. Auf diesem Weg gelangen die TeilnehmerInnen des Seminars in die Position, ihre didaktischen Potenziale und Fähigkeiten zu erproben, ihre inhaltlichen und methodischen Präferenzen besser kennen zu lernen und mehr Aufschluss über sich als Lehrperson zu erhalten. Relevant dafür ist eine Verschränkung von inhaltlicher Themenvertiefung und geeigneter Unterrichtsmethoden. Dabei können die inhaltlichen Themen frei gewählt werden, müssen aber den Kernbereichen des Lehrplans für die AHS bzw. für die BHS entsprechen und fachwissenschaftlich aufgearbeitet werden. Die Unterrichtsmethoden werden vorgegeben, können aber adaptiert und optional um weitere Methoden ergänzt werden.

Assessment and permitted materials

Individuell:
1. Anwesenheit – max. drei Mal entschuldigt fehlen
2. Aktive Mitarbeit in Unterrichtseinheiten und in Feedbackrunden

In 3er-Gruppen:
3. Unterrichtseinheit planen und durchführen
4. Stundenplanung entwickeln (inkl. Stundenbild)
5. Unterrichtsunterlagen verfassen; soll wissenschaftlichen Anforderungen entsprechen (ähnlich einer Seminararbeit), Aufarbeitung von Inhalt und Methode inkl. Unterrichtsmaterialien

Minimum requirements and assessment criteria

Alle Teilleistungen sind für eine positive Beurteilung zu erbringen.

Reading list

Literatur wird im Seminar bekannt gegeben und teilweise auf Moodle zur Verfügung gestellt. Zudem soll relevante Literatur eigenständig recherchiert werden.

Group 5

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Friday 09.03. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 23.03. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 20.04. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 04.05. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 18.05. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 01.06. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 15.06. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 29.06. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

At the center of this seminar are the hours of study designed by the students themselves. In addition to content input on didactic possibilities, forms of teaching etc. problems of the students were asked for, discussed and solved together (clarification of terms, search for literature, editing of scientific texts, examination modalities, etc.). Students' own learning experiences (learning histories) also play an important role. For personal reflections of the different expectations of the students to your profession will also be in this seminar time. Last but not least, in this course of study the field of work of the teachers is investigated.

Assessment and permitted materials

The contents of the course are elaborated through lectures, practical exercises and discussion. Literature on the individual aspects is given in the seminar. The participants will be given the opportunity to ask questions between the individual sections. The aim is to examine the basic principles of didactics as well as to deal with predefined literature and self-activity (individually or in a team, holding a teaching unit, literature studies, discussions).

Minimum requirements and assessment criteria

Presentation, writing, cooperation, Se-Arbeit

Examination topics

Content of the course

Reading list

Will be announced in the course

Group 6

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Teaching basic psychological concepts

Tuesday 13.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 20.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 10.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 17.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 24.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 08.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 15.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 29.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 05.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 12.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 19.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Tuesday 26.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

This seminar focuses on the hours of study designed by the students themselves. In addition to content input on didactic possibilities, forms of teaching etc. problems of the students were asked for, discussed and solved together (clarification of terms, search for literature, editing of scientific texts, examination modalities, etc.). Students' own learning experiences (learning histories) also play an important role. For personal reflections of the different expectations of the students to your profession will also be in this seminar time. Last but not least, in this course of study the field of work of the teachers is investigated.

The contents of the course are elaborated through lectures, practical exercises and discussion. Literature on the individual aspects is given in the seminar. The participants will be given the opportunity to ask questions between the individual sections. The aim is to examine the basic principles of didactics as well as to deal with predefined literature and self-activity (individually or in a team, holding a teaching unit, literature studies, discussions).

Assessment and permitted materials

Active participation during individual and group assignments throughout the course, guideline-based observations of lessons, didactical planning of a lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom setting, mapping the content of the curriculum over a school year, written paper (methodological analysis and reflection of the lesson).

Minimum requirements and assessment criteria

Active participation during the seminar (80% physical presence at least), didactic planning and presentation, seminar paper

Examination topics

Models of subject didactics in psychology, the question about what is good teaching of psychology

Reading list

All approved textbooks;
Scientific literature will be announced during the seminar

Group 7

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Teaching basic psychological concepts

Saturday 10.03. 09:00 - 13:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 12.04. 15:00 - 19:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Friday 13.04. 15:00 - 19:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Saturday 14.04. 09:00 - 13:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Friday 04.05. 15:00 - 19:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Saturday 05.05. 09:00 - 14:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock

Aims, contents and method of the course

This seminar focuses on the hours of study designed by the students themselves. In addition to content input on didactic possibilities, forms of teaching etc. problems of the students were asked for, discussed and solved together (clarification of terms, search for literature, editing of scientific texts, examination modalities, etc.). Students' own learning experiences (learning histories) also play an important role. For personal reflections of the different expectations of the students to your profession will also be in this seminar time. Last but not least, in this course of study the field of work of the teachers is investigated.

The contents of the course are elaborated through lectures, practical exercises and discussion. Literature on the individual aspects is given in the seminar. The participants will be given the opportunity to ask questions between the individual sections. The aim is to examine the basic principles of didactics as well as to deal with predefined literature and self-activity (individually or in a team, holding a teaching unit, literature studies, discussions).

Assessment and permitted materials

Active participation during individual and group assignments throughout the course, guideline-based observations of lessons, didactical planning of a lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom setting, mapping the content of the curriculum over a school year, written paper (methodological analysis and reflection of the lesson).

Minimum requirements and assessment criteria

Active participation during the seminar (80% physical presence at least), didactic planning and presentation, seminar paper

Examination topics

Models of subject didactics in psychology, the question about what is good teaching of psychology

Reading list

All approved textbooks;
Scientific literature will be announced during the seminar

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:56