180089 VO Topic lecture etutors & knowledge experts: (2011W)
Digital Media - Power - Imagery: Questions of reality construction, pleasure of looking and visual competence
Labels
Beginn: Montag, 3. Oktober 11, 16:00-17:30 Uhr: Brigitte Kossek /Markus F. Peschl, Univ Wien "Anliegen, Fragestellungen, Überblick" sowie Vorbesprechung!)
Vorbesprechung EC eTutorInnen und Knowledge Experts: Mo 13:30 - 16:00 Uhr
Ort: Center for Teaching and Learning/CTL, Porzellangasse 33a (Eingang Fürstengasse), 1090 Wien
Weitere Termine:
Donnerstag, 13. Oktober 11, 14:00-15:30 Uhr: Trinh T. Minh-ha, University of California: "The Politics of Forms and Forces"
Mittwoch, 16. November 11, 9:30-11:00 Uhr: Doris Allhutter, Österr. Akademie d. Wissenschaften: "'Interfacing with the User': 3D-Sex-Simulatoren und das kollektive Körperimaginäre"
Mittwoch, 23. November 11, 9:30-11:00 Uhr: Wolfgang Sützl, Universität Innsbruck: "Das Rasiermesser der Freiheit. Maske, Subjekt und Medienaktivismus"
Mittwoch, 11. Jänner 12, 9:30-11:00 Uhr: Ulrike Kadi, Med. Univ. Wien u. Univ. Wien: "Vom Nutzen und Nachteil einer Austauschbarkeit von Bild und Körper"
Mittwoch, 18. Jänner 12, 9:30-11:00 Uhr: Theo Hug, Universität Innsbruck: "Konzeptionelle Sondierungen zum Verhältnis von visueller Kompetenz, Bildkompetenz und Medienbildung"
Mittwoch, 25. Jänner 12, 9:30-11:00 Uhr: Susanne Lummerding, Universität Wien und Berlin: "Re-Vidieren"
Programm, Abstracts und Kurzbios der Vortragenden, Folder, Plakat unter: http://ctl.univie.ac.at/ringvorlesung
Vorbesprechung EC eTutorInnen und Knowledge Experts: Mo 13:30 - 16:00 Uhr
Ort: Center for Teaching and Learning/CTL, Porzellangasse 33a (Eingang Fürstengasse), 1090 Wien
Weitere Termine:
Donnerstag, 13. Oktober 11, 14:00-15:30 Uhr: Trinh T. Minh-ha, University of California: "The Politics of Forms and Forces"
Mittwoch, 16. November 11, 9:30-11:00 Uhr: Doris Allhutter, Österr. Akademie d. Wissenschaften: "'Interfacing with the User': 3D-Sex-Simulatoren und das kollektive Körperimaginäre"
Mittwoch, 23. November 11, 9:30-11:00 Uhr: Wolfgang Sützl, Universität Innsbruck: "Das Rasiermesser der Freiheit. Maske, Subjekt und Medienaktivismus"
Mittwoch, 11. Jänner 12, 9:30-11:00 Uhr: Ulrike Kadi, Med. Univ. Wien u. Univ. Wien: "Vom Nutzen und Nachteil einer Austauschbarkeit von Bild und Körper"
Mittwoch, 18. Jänner 12, 9:30-11:00 Uhr: Theo Hug, Universität Innsbruck: "Konzeptionelle Sondierungen zum Verhältnis von visueller Kompetenz, Bildkompetenz und Medienbildung"
Mittwoch, 25. Jänner 12, 9:30-11:00 Uhr: Susanne Lummerding, Universität Wien und Berlin: "Re-Vidieren"
Programm, Abstracts und Kurzbios der Vortragenden, Folder, Plakat unter: http://ctl.univie.ac.at/ringvorlesung
Details
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes
Currently no class schedule is known.
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
siehe/see http://etutorinnen.univie.ac.at
Minimum requirements and assessment criteria
siehe/see http://etutorinnen.univie.ac.at
Examination topics
siehe/see http://etutorinnen.univie.ac.at
Reading list
siehe/see Kurzbiographien und Publikationen (Auswahl) der Vortragenden unter:
http://ctl.univie.ac.at/ringvorlesung
http://ctl.univie.ac.at/ringvorlesung
Association in the course directory
BA M13
Last modified: We 19.08.2020 08:02
The Construction of Reality, Visual Competence and Pleasure of Looking
The lecture series focuses on the discussion of visual perception as a process of creating knowledge, identification, emotions and reality, thus as a processwhich forms the basis of experiencing and acting.How is the viewer involved in the process of perception? How can the relationship between the sexualised and racialised perception of imagery and body experience be described? What is the role of our society 'visual archive', which takes care that our historical memory is not 'blind';? How does psychoanalysis interpret the unconscious and the desire in looking? The global expansion and importance of the enormous information and image memory of the Internet, the upturn of film, video, digital
visualizations, text-picture combinations in documents, websites, teaching materials
etc., imaging technologies in medicine and natural sciences as well as visual control
and monitoring strategies form the background to the questions discussed in the lecture
series. In this context the development of visual and digital media competence and
criticism presents an important challenge.