180090 VO History of Philosophy I (Antiquity) BEd (2021S)
for prospective teachers
Labels
REMOTE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
- Friday 25.06.2021 15:00 - 17:00 Digital
- Friday 08.10.2021 15:00 - 17:00 Digital
- Friday 03.12.2021 15:00 - 17:00 Digital
- Friday 21.01.2022 15:00 - 17:00 Digital
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Beginn am 19. 03. 2021
1. Prüfungstermin: 25. 06. 2021
- Friday 05.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 19.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 26.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 16.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 23.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 30.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 07.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 14.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 21.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 28.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 04.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 11.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Friday 18.06. 15:00 - 16:30 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Written exam (online). TV
Minimum requirements and assessment criteria
Reproduktion der wesentlichen Inhalte des VO-Stoffs.
Die schriftliche Abschlussprüfung gilt als bestanden, wenn mindestens 50 % der Prüfungsfragen richtig beantwortet sind (Punktesystem mit max. 100 P.; Notenschlüssel: Sehr gut: 90-100 P. Gut: 78-89 P., Befriedigend: 63-77 P., Genügend: 50-62 P., Nicht genügend: weniger als 50 P.). Zu einer der 4 (Überblicks-) Fragen sollen auch aus der Sicht künftiger PP-Lehrer*innen didaktische Anwendungsmöglichkeiten diskutiert werden. In den anderen 3 Fragen soll der gelernte Stoff in reflektierter Art und Weise wiedergegeben werden, wobei die Kandidat*innen imstande sein sollen, die Inhalte zu vergleichen, zu vernetzen und zueinander in Beziehung zu setzen.
Die schriftliche Abschlussprüfung gilt als bestanden, wenn mindestens 50 % der Prüfungsfragen richtig beantwortet sind (Punktesystem mit max. 100 P.; Notenschlüssel: Sehr gut: 90-100 P. Gut: 78-89 P., Befriedigend: 63-77 P., Genügend: 50-62 P., Nicht genügend: weniger als 50 P.). Zu einer der 4 (Überblicks-) Fragen sollen auch aus der Sicht künftiger PP-Lehrer*innen didaktische Anwendungsmöglichkeiten diskutiert werden. In den anderen 3 Fragen soll der gelernte Stoff in reflektierter Art und Weise wiedergegeben werden, wobei die Kandidat*innen imstande sein sollen, die Inhalte zu vergleichen, zu vernetzen und zueinander in Beziehung zu setzen.
Examination topics
Geschichte der antiken Philosophie anhand des Buches der LV-Leiterin (siehe auch Literatur), das bei der Prüfung verwendet werden darf.
Reading list
Michaela Masek, Geschichte der antiken Philosophie (UTB 3426). facultas.wuv 2012. 2. Aufl. Weiterführende Literatur siehe Moodle bzw. Homepage.
Association in the course directory
Last modified: Sa 08.07.2023 00:17
s to be achieved between these manifold approaches in order that the lecture can provide an introduction to the ideas, terms and constellation of problems of that era by using carefully selected topics and texts. Reading and explaining short and concise original texts enabel a sustainable approach to the thinking of ancient philosophers.
The goal of the lecture in general is to demonstrate in an historic-systematic overview the all-important significance of ancient philosophy for the basic understanding of philosophy in particular. This is to succeed trying to describe the spectrum of meaning of important original Greek terms in their adequate philosophical context and possibly prove their survival or existance in today's scientific language.
The goal is to intensify the understanding of ancient philosophy as the Greeks first developed these very issues on interrogation as well as different methods and terms that characterize Western thought substantially up to current debates.
Nevertheless, problems, questions and topics of those times have remained ours afterall: Explain the world, coexist in social structures, act morally, strive for happiness, cope with suffering and death.
Method: Digital teaching.