Universität Wien

180098 SE Interdisciplinary Didactics (2021W)

Begleit-LV BEd Schulpraxis

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Summary

1 ON-SITE Knechtel , Moodle
2 REMOTE Höller , Moodle
3 MIXED Mrak , Moodle
4 ON-SITE Pölzer , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Änderung 10.01.2022: Aufgrund der aktuellen COVID-19 Verordnung werden alle Jänner Einheiten digital abgehalten.

Das Seminar und die Schulpraxis sind im selben Semester zu absolvieren. Die Zuteilung zu ihrer:m Mentor:in erfahren Sie vom Institut für Lehrer:innenbildung vor Beginn des Seminars.

Das unentschuldigte Fehlen in der ersten Einheit führt automatisch zur Abmeldung.

Das Seminar wird voraussichtlich vor Ort abgehalten. Sollten sich Änderungen aufgrund möglicher Covid-Bestimmungen ergeben, wird das Seminar kurzfristig online stattfinden. Sie brauchen daher einen PC mit einem funktionierenden Mikrofon und einer Kamera.

Wednesday 13.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 20.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 17.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 01.12. 15:00 - 18:15 Digital
Wednesday 15.12. 15:00 - 18:15 Digital
Wednesday 12.01. 15:00 - 18:15 Digital
Wednesday 26.01. 15:00 - 18:15 Digital

Aims, contents and method of the course

Ziele

– Die Studierenden setzen sich praxisorientiert mit dem Lehrplan auseinander
– Die Studierenden können Unterrichtsplanungen zu ausgewählten Themen mithilfe theoriegeleiteter didaktischer Methoden entwerfen und erlangen außerdem eine Vorstellung von kurz-, mittel- und langfristiger Unterrichtsplanung
– Die Studierenden bewerten und reflektieren eigene und fremde Unterrichtsplanungen für den Philosophie-, Psychologie- und Ethikunterricht auf ihre Umsetzbarkeit und Praxistauglichkeit
– Die Studierenden verfeinern ihr Beobachtungs-, Analyse- und Evaluationsverständnis von Unterricht durch empfohlene und eigenständig gewählte Beobachtungsschwerpunkte
– Die Studierenden lernen unterschiedliche didaktische Methoden, Sozialformen und Materialien zum Einsatz im Philosophie-, Psychologie- und Ethikunterricht kennen
– Die Studierenden erhalten einen Einblick in die Möglichkeiten und Schwierigkeiten der Leistungsfeststellung
– Die Studierenden sind in der Lage, Maturafragen, die den spezifischen Anforderungen der Kompetenzorientierung der neuen Reifeprüfung entsprechen, zu erstellen
– Die Studierenden erfahren einen Austausch zu herausfordernden Situationen des Schulalltags, lernen Ansätze für zukünftige Lösungen von Problemen kennen und reflektieren ihre eigenen praktischen Unterrichtserfahrungen

Inhalte

Den inhaltlichen Schwerpunkt der Lehrveranstaltung bildet der Praxisbezug. Dazu ist es jedoch zunächst notwendig, sich des Theorie-Praxis-Problems bewusst zu werden und einen Überblick über die fachdidaktische Diskussion der letzten Jahrzehnte zu bekommen.
Danach liegt der Fokus auf der didaktisch-theoretischen Unterrichtsplanung und -durchführung sowie deren Reflexion durch Unterrichtssimulationen in den Seminareinheiten. Die erarbeiteten Einheiten sollen auch im Zuge der schulpraktischen Ausbildung erprobt werden.
Im Seminar werden außerdem fachspezifische Methoden, Sozialformen und Materialien vorgestellt, begutachtet und diskutiert, um einen ersten Überblick über die Möglichkeiten für den Einsatz im Unterricht zu erhalten.
Ein Augenmerk wird dabei sowohl auf fachspezifische Herausforderungen (wie dem Lesen von Primärtexten oder Verfassen von Essays) als auch auf generell herausfordernde Situationen im Schulalltag gelegt.

Methoden

– Austausch schulpraktischer Erfahrung
– Praxisorientierte Auseinandersetzung mit dem Lehrplan im Seminar
– Erstellen einer Planungsmatrix zu einzelnen im Lehrplan angeführten Aspekten des Faches
– Präsentation einer Unterrichtseinheit vor den anderen Studierenden
– Durchsicht und Reflexion aktuell relevanter Psychologie- und Philosophie-Schulbücher im Seminar
– Darbietung, Erarbeitung und Erprobung eines Methoden- und Materialienpools für den PuP- und Ethikunterricht
– Diskussion und Reflexion der Leistungsbeurteilung im PuP- und Ethikunterricht
– Erstellen einer kompetenzorientierten Maturafrage

Assessment and permitted materials

Für eine positive Note müssen die Leistungen aus allen vier Bereichen erbracht sein:

– Durchführen der Unterrichtssimulation
– Termingerechte Abgabe aller Unterlagen
– Anwesenheit
– Aktive Mitarbeit während der Seminareinheiten

Minimum requirements and assessment criteria

– aktive Mitarbeit und Beteiligung an Diskussionen in der Lehrveranstaltung (30%)
– Planung, Präsentation und Reflexion einer Unterrichtssequenz im Team (30%)
– Schriftliche Abschlussarbeit (40%)
– Anwesenheit (mindestens 80%)

Notenschlüssel:
91-100% = Sehr gut
81-90% = Gut
71-80% = Befriedigend
60-70% = Genügend
0-59% = Nicht genügend

Examination topics

Die Lehrveranstaltung hat prüfungsimmanenten Charakter. Zu den Inhalten und Anforderungen siehe oben genannte Punkte (MIndestanforderungen und Beurteilungsmaßstab)

Reading list

Geiß, Paul (2016): Fachdidaktik Psychologie: Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. Bern: Hauptverlag.
Geiß, Paul Georg/Tulis, Maria (2020): Psychologie unterrichten. Wien: UTB.
Gold, Andreas (2015): Guter Unterricht. Was wir wirklich darüber wissen. Göttingen: Vandehoeck & Ruprecht GmbH & Co. KG
Meyer, Hilbert (2019): Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen
Nida-Rümelin, Julian/Spiegel, Irina/ Tiedemann, Markus (2017): Handbuch Philosophie und Ethik. Band 1 u. 2. 2. Auflage. UTB.
Pfeifer, Volker (2013): Didaktik des Ethikunterrichts. Bausteine einer integrativen Wertevermittlung. Stuttgart: Kohlhammer. (eher theoretisch)
Pfister, Jonas (2014): Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB GmbH
Roew, Rolf/Kriesel, Peter (2017): Einführung in die Fachdidaktik des Ethikunterrichts. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. (eher praktisch)

Group 2

Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Both parts this course and the practical part at school have to be completed during the same semester.

By registering for this course, you tacitly agree to having all your electronic submissions checked by
Turnitin.

An unexcused absence in the first unit will result in an automatic exclusion from the course.
andreas.hoeller@univie.ac.at

Thursday 14.10. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 21.10. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 28.10. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 04.11. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 11.11. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 18.11. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 25.11. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 02.12. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 09.12. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 16.12. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 13.01. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 20.01. 17:30 - 19:00 Digital
Thursday 27.01. 17:30 - 19:00 Digital

Aims, contents and method of the course

Objectives
- Observation, planning, implementation, and deliberation of lessons taking into account both traditional and innovative teaching methods
- Methodological adaptations that tie into the previous knowledge of students
- Consideration of the practical experiences as a whole

Content
The students are expected to take a critical look at the contents of current curricula of the subjects psychology and philosophy and to work as a team to design lesson units. In doing so, they will deepen their knowledge of both didactics and methodology with regard to a constructivist understanding of both teaching and learning. Each lesson unit is expected to be tested during the course of the practical part of the training. The seminar, on the other hand, provides the students with an opportunity to reflect on relevant issues and to participate in an ongoing exchange of experiences.

Method
There will be an introductory presentation of the teaching methods, models of planning as well as relevant topics such as: curriculum, individual teaching units, elements of pre-scientific work, and the testing format of the high school graduation. Based on this, the students, divided into teams, will develop teaching units which they will implement as part of a teaching simulation with the participants. The feedback of the seminar group will serve as a basis for improving and optimizing the created documents.

Assessment and permitted materials

- engaged participation in the discussions during class meetings
- development and presentation of the teaching materials created in teamwork including a comprehensible documentation of the records for all participants
- a completed paper (report)

Minimum requirements and assessment criteria

- Implementation of teaching simulation
- Submission of all documents on time
- Attendance (a maximum of two absences)

Examination topics

Methods for teaching as well as respective subject matters, Theory of Constructivist Learning

Reading list

Brewer, William: „Mental Models of the Earth: A Study of Conceptual Change in Childhood.“ In: Cognitive Psychology 24/1992, S. 535-585.

Geiß, Paul Georg; Tulis Maria: Psychologie unterrichten. Wien: UTB 2020.

Gerring, Richard; Zimbardo, Philip: Psychologie. 20. Auflage. München: Pearson 2014.

Hobmair, Hermann (Hrsg.): Psychologie. 5. Auflage. Köln: Bildungsverlag Eins 2013.

Kunter, Mareike; Trautwein, Ulrich: Psychologie des Unterrichts. Standard Wissen Lehramt. Paderborn: Ferdinand Schöningh 2018.

Kossmeier, Elisabeth: Einzelnen gerecht werden. Chancen und Herausforderungen
für einen Unterricht in heterogenen Klassen. 3. Auflage. PH Oberösterreich: ÖZEPS 2013.

Reich, Kersten: Konstruktivistische Didaktik. Lehr- und Studienbuch mit Online-Methodenpool. 5. Auflage. Basel: Beltz Verlag 2012.

Rettenwender, Elisabeth: Psychologie Neu. AHS/BHS Wien: Veritas 2018.
Liessmann, Konrad-Paul; Zenaty, Gerhard; Lacina, Katharina: Vom Denken. Eine Einführung in die Philosophie. 6. Auflage. Wien: Braumüller 2018.

Lacina, Katharina: Reflexionen. Das Philosophiebuch. Wien: hpt 2014.

Mattes, Wolfgang: Methoden für den Unterricht. Kompakte Übersicht für Lehrende und
Lernende. Darmstadt: Schöningh 2011.

Nolting, Hans-Peter/Paulus Paul: Psychologie lernen. Eine Einführung und Anleitung.
10., vollständig überarbeitete Auflage. Weinheim/Basel: Beltz 2009.

Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie. 2. Auflage. Wien: UTB 2014.

Rohbeck, Johannes: Didaktik der Philosophie und Ethik. 4., erweiterte Auflage.
Dresden: Thelem 2016.

Group 3

Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

If possible the first seminar day will occur on site. Please avoid being absent in these introductory hours. The following meetings will be hold online via BigBlueButton.

By registering for this course/seminar, you tacitly agree to having all your electronic submissions checked by Turnitin.

Saturday 09.10. 09:45 - 15:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Wednesday 13.10. 09:45 - 13:00 Digital
Saturday 16.10. 09:45 - 13:00 Digital
Wednesday 20.10. 09:45 - 13:00 Digital
Wednesday 27.10. 09:45 - 13:00 Digital
Saturday 30.10. 09:45 - 13:00 Digital

Aims, contents and method of the course

OBJECTIVES
This course offers a specific preparation for professional teaching of the subjects Psychology and Philosophy.
- Lesson planning, teaching and reflecting on the basis of
subject-specific methods
- Expanding on a chosen topic that corresponds with the
curriculum
- Reflecting on practical experiences at school

CONTENTS and METHODS
First of all, topics with particular practical teaching relevance will be introduced:
curriculum, lesson planning, tasks and procedure of the standardised final leaving examination.
The main focus of this course, however, is to increase didactical and methodological knowledge.
In the second part of the course, students will plan and teach lesson sequences in teams. These lesson sequences will be evaluated according to previously prepared didactical aspects and criteria for good teaching.
The lesson documentations will be available for all participants.

Assessment and permitted materials

- Committed participation during the course
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team
- Written final paper (internship report)

Minimum requirements and assessment criteria

- Participation (30%)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team (30%)
- Written final paper (40%)
- Attendance (80% attendance)

Examination topics

For the requirements compare as listed above.

Reading list

Geiß, Paul Georg; Tulis, Maria: Psychologie unterrichten. Wien: UTB 2020.
Geiß, Paul: Fachdidaktik Psychologie: Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. Bern: Hauptverlag 2016.
Harris Bryan: Mehr Motivation und Abwechslung im Unterricht. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr 2013.
Hobmair, Hermann (Hrsg.): Psychologie. 5. Auflage. Köln: Bildungsverlag Eins 2013.
Meyer, Hilbert: Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen 2019.
Myers, David G. (Hrsg.): Psychologie. 2. Auflage. Heidelberg: Springer 2008.
Rettenwender, Elisabeth: Psychologie Neu. AHS/BHS Wien: Veritas 2018.
Liessmann, Konrad-Paul; Zenaty, Gerhard; Lacina, Katharina: Vom Denken. Eine Einführung in die Philosophie. 6. Auflage. Wien: Braumüller 2018.
Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie. 2. Auflage. Wien: UTB 2014.
Rohbeck, Johannes: Didaktik der Philosophie und Ethik. 4. Auflage. Dresden: Thelem 2016.

Group 4

Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Änderung 10.01.2022: Aufgrund der aktuellen COVID-19 Verordnung werden alle Jänner Einheiten digital abgehalten.

Friday 15.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Saturday 16.10. 09:00 - 12:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Friday 05.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Saturday 06.11. 09:00 - 12:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Friday 10.12. 15:00 - 18:15 Digital
Saturday 11.12. 09:00 - 12:00 Digital
Friday 14.01. 15:00 - 18:15 Digital
Saturday 15.01. 09:00 - 12:00 Digital

Aims, contents and method of the course

Aims:

The aim of this course is to familiarize students with the subject-specific challenges of professional teaching of psychology and philosophy at school. The participants will thus be prepared for planning, realizing and reflecting on their individual lessons – all this in direct and intense examination of the actual teaching practice.

Contents and methods of the course:

The course will focus on a practice-oriented discussion on the curriculum as well as on short, medium and long-term lesson design. The students will further reflect on various forms of assessment and feedback and discuss questions of the new competence oriented school leaving exam. Some special attention will be drawn to subject-specific challenges (e. g. choosing more sophisticated scholarly or philosophical texts for the lessons) and methodological approaches (e. g. writing philosophical essays in philosophy lessons).
Based on specific aspects of the curriculum the participants are expected to plan and give lessons and to reflect on them critically. Ready-made material like school books might offer some first orientation but should be analyzed critically (from a professional perspective) and needs to be evaluated with the help of additional and probably more profound texts and articles of primary and secondary sources.

Assessment and permitted materials

Assessment and permitted materials
Attendance, planning and giving lessons as well as the reflection on a teaching unit in a team, final paper (practical teaching report).

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirements and assessment criteria
Active participation during the seminar (80% physical presence at least), micro-teaching, seminar paper.

- Active Participation (30%)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team (30%)
- Written final paper (40%)

Examination topics

Examination topics
Continuous assessment of course work; content and requirements as listed above.

Reading list

Geiß, Paul/Tulis, Maria (2020): Psychologie unterrichten. Wien: UTB
Gerrig, Richard J. (2018): Psychologie. München: Pearson
Meyer, Hilbert (2019): Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen
Peters, Jörg/Peters, Martina (2021): Moderne Philosophiedidaktik. Basistexte. Hamburg: Meiner
Pfister, Jonas/Zimmermann, Peter (2016): Neues Handbuch des Philosophie-Unterrichts. Bern: UTB

Association in the course directory

Last modified: Sa 08.07.2023 00:17