Universität Wien FIND

Due to the COVID-19 pandemic, changes to courses and exams may be necessary at short notice (e.g. cancellation of on-site teaching and conversion to online exams). Register for courses/exams via u:space, find out about the current status on u:find and on the moodle learning platform.

Further information about on-site teaching and access tests can be found at https://studieren.univie.ac.at/en/info.

Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180104 SE Psychology Didactics (2017S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Wodurch kennzeichnet sich eine gute Lehrperson? Was sind die Merkmale eines guten Psychologieunterrichts? Wie fördere ich psychologische Kompetenzen? Diesen Fragestellungen widmet sich die Lehrveranstaltung u. a., indem Schulbücher und Fachliteratur im Rahmen eines Büchertisches diskutiert, konkrete Unterrichtssituationen analysiert sowie motivationsfördernde methodisch-didaktische Möglichkeiten erprobt werden.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Saturday 04.03. 09:00 - 13:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Thursday 30.03. 15:00 - 19:30 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Friday 31.03. 15:00 - 19:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Saturday 01.04. 09:00 - 13:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Friday 05.05. 15:00 - 19:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Saturday 06.05. 09:00 - 14:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock

Information

Aims, contents and method of the course

Contents: After a theoretical introduction to the possibilities and limits of the lesson observation the students should independently work out the criteria for teaching analysis. The students must find different methods of teaching possibilities in psychology as a homework. For each topic is assigned an appropriate teaching method, so that at the end of the semester the knowledge of about 10 different methods with informations is possible. The documents will be sent via e-mail to each Student.

Assessment:1. The presence in the seminar, the design and the presentation of the lesson with all the documentation covers about 25 percent of assessment.

2. The designed lesson and the analysis of the unit held a further result about 25 percent of assessment.

3. The seminar thesis of minimum 15 pages should consist of the entire records of the lesson. Add another hour planung individually developed an assigned from another topic of psychology, the results of the classroom observation and the reflection of the seminar give 50 percent of the assessment.

Assessment and permitted materials

- Mitarbeit bei Diskussionen, Gruppenarbeiten, Beobachtungs- und Feedbackphasen (20 %)
- Planung und fristgerechte Durchführung einer Unterrichtssequenz im Team nach vorgelegten Kriterien (30 %)
- Seminararbeit (15-20 Seiten) bestehend aus der Unterrichtssequenz, der Reflexion der gehaltenen Unterrichtssequenz mitsamt einer fachdidaktischen Analyse sowie Zusatzaufgaben (30 %)
- Fristgerechte Abgabe der gehaltenen Unterrichtssequenz sowie der Seminararbeit (20 %)

Minimum requirements and assessment criteria

- Mitarbeit in der LV (20 %)
- Präsentation einer Unterrichtssequenz (30 %)
- Seminararbeit (30 %)
- Fristgerechte Abgabe der zu erledigenden Arbeiten (20 %)
- Anwesenheit: mindestens 80 Prozent

Examination topics

Reading list

- alle approbierten Psychologie-Schulbücher
- Psychologie-Fachliteratur
o Hobmair, Hermann (Hrsg.): Psychologie. Köln: Bildungsverlag EINS, 2013.
o Myers, David G.: Psychologie. Heidelberg: Springer, 2008.
o Zimbardo, Philip G./Gerrig, Richard J.: Psychologie. München: Pearson Studium, 2008.
- Fachdidaktische Literatur
o Geiß, Paul: Fachdidaktik Psychologie. Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. UTB: Wien, 2016.
o Harris, Bryan: Mehr Motivation und Abwechslung im Unterricht. 99 Methoden zur Schüleraktivierung. Verlag an der Ruhr: Mülheim an der Ruhr, 2013.
o Mattes, Wolfgang: Methoden für den Unterricht. 75 kompakte Übersichten für Lehrende und Lernende. Schöningh: Paderborn, 2002.
o Meyer, Hilbert: Was ist guter Unterricht? Cornelsen: Berlin, 2011.
o Meyer, Hilbert: UnterrichtsMethoden I und II. Theorieband und Praxisband. Cornelsen: Berlin, 1987 (15. Aufl.).
o Helmke, Andreas: Unterrichtsqualität und Lehrerprofessionalität. Diagnose, Evaluation und Verbesserung des Unterrichts. Kallmeyer: Hannover, 2010.
o Thömmes, Arthur: Unterrichtseinheiten erfolgreich abschließen. 100 ergebnisorientierte Methoden für die Sekundarstufen. Verlag an der Ruhr: Mülheim an der Ruhr, 2006.
o Wiechmann, Jürgen: Zwölf Unterrichtsmethoden. Vielfalt für die Praxis. Beltz Verlag: Weinheim und Basel, 2010.

Association in the course directory

PP 57.4.3
4. UF PP 10 Pflichtmodul Fachdidaktik

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36