Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
180111 VO-L The controversy about realism in art (2012W)
Labels
Details
Language: German
Examination dates
- Tuesday 29.01.2013
- Tuesday 29.01.2013
- Wednesday 13.03.2013
- Tuesday 19.03.2013
- Tuesday 09.04.2013
- Tuesday 11.06.2013
- Tuesday 25.06.2013
- Tuesday 01.10.2013
- Tuesday 29.10.2013
- Tuesday 05.11.2013
- Tuesday 19.11.2013
- Tuesday 21.01.2014
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 09.10. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 16.10. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 23.10. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 30.10. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 06.11. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 13.11. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 20.11. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 27.11. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 04.12. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 11.12. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 18.12. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 08.01. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 15.01. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 22.01. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 29.01. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
Information
Aims, contents and method of the course
The course discusses interpretations of the concepts of imitation, representation, mimesis, realism, and truth in the history of aesthetics, stressing on the crisis of representation and on the return of the real in contemporary art.
Assessment and permitted materials
Oral or written exam (optional) on the content of the course and of the recommended bibliography
Minimum requirements and assessment criteria
Acquisition of a systematic knowledge of classical and contemporary theories on art, reality, representation, and truth
Examination topics
Lecture followed by discussions
Reading list
Aristoteles, Poetik, Stuttgart 2010
Danto, Arthur, Die Verklärung des Gewöhnlichen, Frankfurt/M. 1984
Derrida, Jacques, Die Wahrheit in der Malerei, Wien 2008
Didi-Huberman, Georges, Ähnlichkeit und Berührung. Archäologie, Anachronismus und Modernität des Abdrucks, Köln 1999
Hegel, G. W. F., Vorlesungen über die Ästhetik I, Frankfurt/M. 1970
Heidegger, Martin, Der Ursprung des Kunstwerkes, in: Holzwege, Frankfurt/M. 1994, 1-74
Kandinsky, Wassily, Über das Geistige in der Kunst, Bern 1965
Merleau-Ponty, Maurice, Der Zweifel Cézannes, in: G. Boehm, K. Stierle (Hg.), Was ist ein Bild? München 1994, 39-59.
Perniola, Mario, Ekel. Die neuen ästhetischen Tendenzen, Wien 2003
Platon, Politeia, Berlin 1997
Sartre, Jean-Paul, Das Imaginäre, Reinbek bei Hamburg 1971
Schopenhauer, Sämtliche Werke. Die Welt als Wille und Vorstellung, Frankfurt/M. 1986
Tatarkiewicz, Wladyslaw, Geschichte der sechs Begriffe, Frankfurt/M. 2003
Danto, Arthur, Die Verklärung des Gewöhnlichen, Frankfurt/M. 1984
Derrida, Jacques, Die Wahrheit in der Malerei, Wien 2008
Didi-Huberman, Georges, Ähnlichkeit und Berührung. Archäologie, Anachronismus und Modernität des Abdrucks, Köln 1999
Hegel, G. W. F., Vorlesungen über die Ästhetik I, Frankfurt/M. 1970
Heidegger, Martin, Der Ursprung des Kunstwerkes, in: Holzwege, Frankfurt/M. 1994, 1-74
Kandinsky, Wassily, Über das Geistige in der Kunst, Bern 1965
Merleau-Ponty, Maurice, Der Zweifel Cézannes, in: G. Boehm, K. Stierle (Hg.), Was ist ein Bild? München 1994, 39-59.
Perniola, Mario, Ekel. Die neuen ästhetischen Tendenzen, Wien 2003
Platon, Politeia, Berlin 1997
Sartre, Jean-Paul, Das Imaginäre, Reinbek bei Hamburg 1971
Schopenhauer, Sämtliche Werke. Die Welt als Wille und Vorstellung, Frankfurt/M. 1986
Tatarkiewicz, Wladyslaw, Geschichte der sechs Begriffe, Frankfurt/M. 2003
Association in the course directory
BA M 10, EC 1.1, EC 1.3, MA (neu:) M2 und M3 (E)
Last modified: Sa 10.09.2022 00:19