180118 SE Philosophical Didactics (2015S)
"Die andere Seite" - eine vergleichende Schulbuchanalyse anhand fachdidaktischer Modelle
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 14.02.2015 09:00 to Fr 27.02.2015 09:00
- Deregistration possible until Tu 31.03.2015 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 13.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 27.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 17.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 24.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 08.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 15.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 22.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 29.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 05.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 12.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 19.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 26.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
Information
Aims, contents and method of the course
Didactic planning of lesson designs with a specific focus on the competence modelScientific evaluation of the lesson s thematic contentsReflection and analysis of teaching practice
Assessment and permitted materials
Active participation during individual and group assignments throughout the entire courseDidactic planning of a lesson in a teamWritten paper (methodological analysis and reflection of the lesson)
Minimum requirements and assessment criteria
Gaining an understanding of teaching and learning processesGaining practical, methodological experience in teaching Philosophy
Examination topics
The thematic contents of the course will be conveyed through lectures, individual and group tasks, team-teaching sessions and a subsequent reflection of learning processes
Reading list
Angewandte Philosophie. Hrsg. v. Ch. Runtenberg u. J. Rohbeck. Dresden: Univ.-Verlag 2012
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts : Philosophieren als elementare Kulturtechnik. - 3. Aufl. - Hannover: Siebert, 2007
Philosophie und Bildung: Beiträge zur Philosophiedidaktik / Ekkehard Martens; Christian Gefert; Volker Steenblock (Hg.) - Münster: LIT, 2005
Rösch, Anita: Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht. Entwicklung eines Kompetenzmodells für die Fächergruppe Philosophie, Praktische Philosophie, Ethik, Werte und Normen, LER. 3. Aufl. Wien: LIT Verlag 2012
Steenblock, Volker: Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. 7. Aufl. Berlin: LIT Verlag 2013
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE). Hrsg. v. E. Martens, J. Rohbeck, V. Steenblock. Hannover: Siebert Verlag
Sowie aktuell verwendete Lehrbücher für Philosophie
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts : Philosophieren als elementare Kulturtechnik. - 3. Aufl. - Hannover: Siebert, 2007
Philosophie und Bildung: Beiträge zur Philosophiedidaktik / Ekkehard Martens; Christian Gefert; Volker Steenblock (Hg.) - Münster: LIT, 2005
Rösch, Anita: Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht. Entwicklung eines Kompetenzmodells für die Fächergruppe Philosophie, Praktische Philosophie, Ethik, Werte und Normen, LER. 3. Aufl. Wien: LIT Verlag 2012
Steenblock, Volker: Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. 7. Aufl. Berlin: LIT Verlag 2013
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE). Hrsg. v. E. Martens, J. Rohbeck, V. Steenblock. Hannover: Siebert Verlag
Sowie aktuell verwendete Lehrbücher für Philosophie
Association in the course directory
PP § 57.4.2
4. UF PP 10 Pflichtmodul Fachdidaktik
4. UF PP 10 Pflichtmodul Fachdidaktik
Last modified: Sa 10.09.2022 00:19