180120 SE Philosophical Didactics (2014W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Su 14.09.2014 14:00 to Mo 29.09.2014 14:00
- Deregistration possible until Fr 31.10.2014 20:00
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 07.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 14.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 21.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 28.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 04.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 11.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 18.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 25.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 02.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 09.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 16.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 13.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 20.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Tuesday 27.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Didactic planning and practical implementation of lesson designs with a specific focus on the competence modelScientific evaluation of the lesson s thematic contentsReflection and analysis of teaching practice
Assessment and permitted materials
Active participation during individual and group assignments throughout the entire courseGuideline-based lesson observationsDidactic planning of a lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom settingWritten paper (methodological analysis and reflection of the lesson)
Minimum requirements and assessment criteria
Gaining an understanding of teaching and learning processesGaining practical, methodological experience in teaching Philosophy
Examination topics
The thematic contents of the course will be conveyed through lectures, individual and group tasks, team-teaching sessions and a subsequent reflection of learning processes
Reading list
Hofstetter, Robert/Weiss, Walter: Nachgedacht. Wien-
Klosterneuburg, Edition va bene
Hofstetter, Robert: Philosophie, Gesellschaft und Physik. Wien
2006, öbv
Kreuzbauer, Günther: Argumentation in Theorie in Theorie und
Praxis: Philosophie und Didaktik des Argumentierens.
Wien 2006, LIT
Lahmer, Karl: Kernbereiche der Philosophie. Wien 2002, Dorner
Liessmann, Konrad Paul: Theorie der Unbildung. Wien 2006, Zsolnay
Liessman, Konrad Paul/Zenaty, Gerhard/Lacina, Katharina: Vom
Denken. Wien 2007, Braumüller
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophie-unterrichts. Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Siebert, Hannover 2003
Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie, Stuttgart 2000
Rösch, Anita: Kompetenzorientierung im Philosophie- und
Ethikunterricht. Berlin 2009, LIT
Steenblock, Volker: Philosophische Bildung: Einführung in die
Philosophiedidaktik. Münster 2007, LIT
Klosterneuburg, Edition va bene
Hofstetter, Robert: Philosophie, Gesellschaft und Physik. Wien
2006, öbv
Kreuzbauer, Günther: Argumentation in Theorie in Theorie und
Praxis: Philosophie und Didaktik des Argumentierens.
Wien 2006, LIT
Lahmer, Karl: Kernbereiche der Philosophie. Wien 2002, Dorner
Liessmann, Konrad Paul: Theorie der Unbildung. Wien 2006, Zsolnay
Liessman, Konrad Paul/Zenaty, Gerhard/Lacina, Katharina: Vom
Denken. Wien 2007, Braumüller
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophie-unterrichts. Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Siebert, Hannover 2003
Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie, Stuttgart 2000
Rösch, Anita: Kompetenzorientierung im Philosophie- und
Ethikunterricht. Berlin 2009, LIT
Steenblock, Volker: Philosophische Bildung: Einführung in die
Philosophiedidaktik. Münster 2007, LIT
Association in the course directory
PP 57.4.2
Last modified: Sa 08.07.2023 00:17