180120 SE Explanations in Mathematics (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
REMOTE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 24.02.2021 09:00 to Mo 01.03.2021 10:00
- Deregistration possible until We 31.03.2021 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 11.05. 16:45 - 20:00 Digital
- Tuesday 18.05. 16:45 - 20:00 Digital
- Thursday 20.05. 10:00 - 13:00 Digital
- Friday 21.05. 10:00 - 13:00 Digital
- Thursday 27.05. 10:00 - 13:00 Digital
- Friday 28.05. 10:00 - 13:00 Digital
- Tuesday 01.06. 16:45 - 20:00 Digital
- Friday 04.06. 10:00 - 13:00 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Die Beurteilung erfolgt im Rahmen der erbrachten schriftlichen Teilleistungen und der mündlichen Mitarbeit durch regelmäßige Anwesenheit bei den Sitzungen des Seminars, aktive Mitarbeit, eigenständige Lektüre der Texte, Präsentation eines Textes und Anfertigen einer Seminararbeit.
Minimum requirements and assessment criteria
Die Anwesenheit und Mitarbeit (v.a. Diskussionen zu den zu lesenden Texten) gehen zu 10% in die Benotung ein; die Präsentation zu 30% und die Seminararbeit zu 60%.
Examination topics
Das Seminar ist prüfungsimmanent. Die Kenntnis des behandelten Stoffes wird daher über die Erbringung der oben genannten Teilleistungen evaluiert.
Reading list
Die relevanten Texte werden vor Beginn des Seminars in moodle bereit gestellt. Sie umfassen u.a.:
Steiner, M. (1978). Mathematical explanation. Philosophical Studies 34 (2, :135 - 151.
Hafner J., Mancosu P. (2005). "The Varieties of Mathematical Explanation". In: Mancosu P., Jørgensen K.F., Pedersen S.A. (eds), Visualization, Explanation and Reasoning Styles in Mathematics. Synthese Library (Studies in Epistemology, Logic, Methodology, and Philosophy of Science), vol 327. Springer, Dordrecht, 215-250.
Steiner, M. (1978). Mathematical explanation. Philosophical Studies 34 (2, :135 - 151.
Hafner J., Mancosu P. (2005). "The Varieties of Mathematical Explanation". In: Mancosu P., Jørgensen K.F., Pedersen S.A. (eds), Visualization, Explanation and Reasoning Styles in Mathematics. Synthese Library (Studies in Epistemology, Logic, Methodology, and Philosophy of Science), vol 327. Springer, Dordrecht, 215-250.
Association in the course directory
Last modified: Fr 12.05.2023 00:18
Ziel ist es, die Studierenden mit einem Teilgebiet der Philosophie mathematischer Praxis vertraut zu machen, das Parallelen zu Diskussionen in der Wissenschaftsphilosophie aufweist. In dem relativen jungen Gebiet können sich die Studierenden schnell in zeitgenössische Forschungsartikel einarbeiten und dadurch den Umgang mit aktueller Forschung in der Philosophie der Mathematik lernen.