Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180129 VO Ringvorlesung Responsibility/ies and Agency (2021S)

Gendered Challenges

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
REMOTE

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 11.03. 15:00 - 16:30 Digital
  • Thursday 18.03. 15:00 - 16:30 Digital
  • Thursday 25.03. 15:00 - 16:30 Digital
  • Thursday 15.04. 15:00 - 16:30 Digital
  • Thursday 22.04. 15:00 - 16:30 Digital
  • Thursday 29.04. 17:00 - 18:30 Digital
  • Thursday 06.05. 15:00 - 16:30 Digital
  • Thursday 20.05. 15:00 - 16:30 Digital
  • Thursday 27.05. 15:00 - 16:30 Digital
  • Thursday 10.06. 15:00 - 16:30 Digital
  • Thursday 17.06. 15:00 - 16:30 Digital

Information

Aims, contents and method of the course

Where does individual responsibility begin and end? In what way are we responsible for each other? What possibilities for agency must be given in order to take responsibility? Is there a need for "visibility of responsibility" and what does this mean for a person's autonomy and ability to act? Ideas about all this often diverge widely. The lecture series takes up this diversity and illuminates these questions from different perspectives. The invited philosophers (Janina Loh, Angela Kallhoff, Marianne Hester, Sophie Loidolt, Lisa Herzog, Friederike Kuster, Christine Bratu, Anne Reichold, Beate Rössler, Ayten Gündoğdu) will reflect on what contribution the philosophical notions of responsibility, autonomy and agency as well as a complex understanding of gender can make in the face of current challenges: Corona pandemic, environmental disasters, refugee crises, violent clashes, women's experiences of violence, as well as hate speech and "fake news“, or disrespect based on stereotypical and racist attributions, when we think of #MeToo or #BlackLivesMatter.
Issues of socio-economic distributive justice and care remain virulent. Human dignity, equal freedom, and agency are at stake here.What insights are opened up when current challenges are made visible in light of this problem horizon?
Goals:
- A differentiated approach to gender-specific problems, taking into account current research debates.
- A theoretically grounded understanding of gender justice and how this interacts with the invisibility/visibility of current areas of social conflict
- Developing research questions, reconstructing and comparing different approaches
- Problem-oriented view and insight into the changeability of social relations
- Ability to think across topics and disciplines
- Recognition, description and development of interfaces between theoretical and practical ethics and the associated legal issues
- Sensitivity to the discovery of resources in legal/philosophical discourse and how these can be used for strategies of self-empowerment and ways of using responsibility/ies.

Assessment and permitted materials

Die schriftlich-digitale Prüfung ist ein Take Home Exame, die über Moodle im Open Book Format abgehalten wird. Sie findet in einem Zeitraum von mehreren Tagen statt.
Die Aufgabenstellung wird über Moodle zur Verfügung gestellt. Die Studierenden laden den Prüfungsbogen mit den Aufgaben auf den eigenen Computer, bearbeiten diesen und laden ihn bis zum Prüfungsende wieder hoch.
Die Prüfung setzt sich aus 18 in Form offener essayistischer Fragen zusammen, aus denen 6 Fragen ausgewählt werden. Zusätzlich zu den ausgewählten Fragen ist eine weitere Frage zu wählen. Diese verlangt die Ausarbeitung einer individuellen Schwerpunktsetzung in essayistischer Form zu zentralen Begriffen und Forschungszugängen der RVO unter Berücksichtigung der über Moodle bekanntgegebenen Forschungsliteratur inklusive der erlaubten Hilfsmittel im Umfang von 500 - 600 max. 700 Wörtern. Ein Leitfaden als Hilfestellung inklusive der verwendeten Hilfsmittel wird noch bekanntgegeben und auf Moodle gestellt.
Im Zuge der Beurteilung kann eine Plagiatssoftware (Turnitin in Moodle) zur Anwendung kommen.

Minimum requirements and assessment criteria

Schriftlich-Digitale Beantwortung der ausgewählten Fragen, pro Frage 13 % (78 %)
Schriftlich-digitale Beantwortung einer Zusatzfrage zur Ausarbeitung einer individuellen Schwerpunktsetzung (22%)
Ab 60% ist die RVO positiv absolviert, die übrigen Noten ergeben sich durch 10%-Stufen.

Examination topics

Inhalte der Vorträge und der Diskussionen. Die Vorträge werden teilweise aufgezeichnet. Die Folien und weitere Unterlagen werden auf Moodle gestellt, ebenso relevante und weiterführende Literatur.

Reading list

Janina Loh: Strukturen und Relata der Verantwortung. In: Handbuch Verantwortung, 2017; Inklusive Ansätze der Verantwortungszuschreibung. In: J.L., Robotethik, 2019, 187-212.
Angela Kallhoff: Was ist ein moralisches Problem? In: M. Zichy et al, 2012, 35-60; Klimaethik: Kollektives Handeln für ein öffentliches Gut. In: A.K., Klimagerechtigkeit 2015, 1433-167.
Nadia Aghtaie, Natasha Mulvihill, Hilary Abrahams, Marianne Hester: Defining and Enabling ‘Justice’ for Victims/Survivors of Domestic Violence and Abuse. The Views of Practitioners Working within Muslim, Jewish and Catholic Faiths. In: Religion and Gender 10 (2020), 155-181.Geetanjali Gangoli, Lis Bates & Marianne Hester: What does justice mean to black and minority ethnic (BME) victims/survivors of gender-based violence? In: Journal of Ethnic and Migration Studies 46 (2020) 15, 3119-3134.
Sophie Loidolt: Hannah Arendt’s Conception of Actualized Plurality. In: Th. Szanto, et al, 2016, 42-55. Hannah Arendt: Das Handeln (24-26). In: H.A., Vita activa oder Vom tätigen Leben (1972), 2015, 213-234.
Lisa Herzog: Reclaiming the System. (Chapter 2, 7), 2018.
Pauline Kleingeld, Joel Anderson: Justice as a Family Value: How a Commitment to Fairness is Compatible with Love. In: Hypatia, 2014, 29, 2, 320-336. Keintzel, Brigitta. Liebe als Versöhnung oder Liebe als Gerechtigkeit? In: Brigitte Buchhammer (Hg) 2015, 147-167.
Holzleithner, Elisabeth. Autonomie im Recht – der Fall von Pornografie. In: Susanne Baer et al, 2018, 251-274; E.H.: Sexuelle Selbstbestimmung als Individualrecht und als Rechtsgut. Überlegungen zu Regulierungen des Intimen als Einschränkung sexueller Autonomie. In: U. Lembke (Hg.) 2017, 31-50.
Anne Reichold: Kollektive Perspektiven der Empörung. In: Zeitschrift für Kultur- und Kollektivwissenschaft, 2019, 57-81; Resentment and Societal Transformation – A Rule-Related Argument against Martha Nussbaum’s Critique of Anger. In: Hauke Brunkhorst, et al, 2017, 167-187.
Miranda Fricker: Hermeneutical Injustice. In: M.F., Epistemic Injustice. Power and the Ethics of Knowing. 2007. José Median: Resistance as Epistemic Vice and as Epistemic Virtue. In: J.M.: The Epistemology of Resistance: Gender and Racial Oppression Epistemic Injustice, and the Social Imagination. 2013.
Ayten Gündogdu: Rethinking Law and Life. Beyond the Impasses of Biopolitics. Constellations 2021 (forthcoming). A. G.: Borders of Human Rights. Territorial Sovereignty and the Precarious Personhood of Migrants. In: B. Schippers (ed) 2019, 191-212.
Die Zusatzliteratur und erlaubten Hilfsmittel sind auf Moodle gestellt.

Association in the course directory

Last modified: Fr 12.05.2023 00:18