180131 SE Media Philosophy and Public (2014W)
Über politische Aspekte der medialen Transformation
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Su 14.09.2014 14:00 to Mo 29.09.2014 14:00
- Deregistration possible until Fr 31.10.2014 20:00
Details
max. 45 participants
Language: German
Lecturers
Classes
ACHTUNG - TERMIN- UND ORTÄNDERUNG - BLOCKSEMINAR:
Ort: Seminarraum "Alte Kapelle", Spitalgasse 2-4, Hof 2.8, Campus, Altes AKH, Institut für Ethik und Recht in der Medizin
Mo. 6.10. - 17-20 Uhr - Informationsveranstaltung;
Mo. 3.11.; Mi. 5.11.; Mo. 10.11.; Mi. 12.11.; Mo. 17.11.; Mi. 19.11.; Mo. 24.11.; Mi. 26.11. Jeweils 17-20 Uhr
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Attendance, short presenation, active participation, term paper
Minimum requirements and assessment criteria
The seminar aims to increase the understanding of the social and medial constructed difference of private and public, and to interpret and understand it in the context of contemporary political philosophy and philosophy of media.
Examination topics
Short presentations, discussion
Reading list
Bolz, Norbert: Das Ende der Gutenberg-Galaxis, München: Fink, 1993.
Dewey, John: Die Öffentlichkeit und ihre Probleme. Aus dem Amerikanischen von Wolf-Dietrich Junghanns, Bodenheim: Philo, 1996.
Gerhardt, Volker: Öffentlichkeit. Die politische Form des Bewusstseins, München: C.H. Beck, 2012.
Geuss, Raymond: Privatheit. Eine Genealogie, Frankfurt: Suhrkamp, 2002.
Glotz, Peter: Die Beschleunigte Gesellschaft. Kulturkämpfe im digitalen Kapitalismus, Reinbek: Rowolth, 2001.
Habermas, Jürgen: Der Strukturwandel der Öffentlichkeit. Untersuchungen zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft, Frankfurt: Suhrkamp, 1990.
Habermas, Jürgen: Faktizität und Geltung. Beiträge zur Diskurstheorie des Rechts und des demokratischen Rechtsstaats, Frankfurt: Suhrkamp, 1992.
Engell, Lorenz: Das Ende des Fernsehens, in: Oliver Fahle und Lorenz Engell (Hrsg.): Philosophie des Fernsehens, München: Wilhelm Fink, 2006, S. 137-156.
Konitzer, Werner: Medienphilosophie, München: Wilhelm Fink, 2006.
Lippmann, Walter: Public Opinion, Greenbook, 2010.
Marchart, Oliver: Die politische Differenz, Frankfurt: Suhrkamp, 2010.
Margreiter, Reinhard: Medienphilosophie des Buchdrucks, in Sandbothe, Mike und Nagl, Ludwig (Hrsg.): Systematische Medienphilosophie, Berlin: Akademie Verlag, 2005.
McLuhan, Marshall: Die magischen Kanäle („Understanding Media“), Düsseldorf/Wien: Econ-Verlag, 1968.
Meyrowitz, Joshua: No Sense of Place: The Impact of Electronic Media on Social Behavior, New York: Oxford University Press, 1985.
Mouffe, Chantal: Das demokratische Paradox. Aus dem Englischen von Oliver Marchart, Wien: Turia + Kant, 2013.
Poster, Mark: The Good, the Bad and the Virtual: Ethics in the Information Age, in Gunnar Liestol (Hrsg): Digital Media Revisited, Boston: MIT Press, 2003, S. 521-545.
Postman, Neil: Amusing Ourselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business, London: Methuen, 1987.
Sandbothe, Mike und Nagl, Ludwig (Hrsg.): Systematische Medienphilosophie, Berlin: Akademie Verlag, 2005.
Sandbothe, Mike: Pragmatische Medienphilosophie, Göttingen: Velbrück, 2001.
Sennett, Richard: The Fall of Public Man, Cambridge: CUP, 1977.
Taylor, Charles: Modern Social Imaginaries, Durham and London: Duke University Press 2004.
Dewey, John: Die Öffentlichkeit und ihre Probleme. Aus dem Amerikanischen von Wolf-Dietrich Junghanns, Bodenheim: Philo, 1996.
Gerhardt, Volker: Öffentlichkeit. Die politische Form des Bewusstseins, München: C.H. Beck, 2012.
Geuss, Raymond: Privatheit. Eine Genealogie, Frankfurt: Suhrkamp, 2002.
Glotz, Peter: Die Beschleunigte Gesellschaft. Kulturkämpfe im digitalen Kapitalismus, Reinbek: Rowolth, 2001.
Habermas, Jürgen: Der Strukturwandel der Öffentlichkeit. Untersuchungen zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft, Frankfurt: Suhrkamp, 1990.
Habermas, Jürgen: Faktizität und Geltung. Beiträge zur Diskurstheorie des Rechts und des demokratischen Rechtsstaats, Frankfurt: Suhrkamp, 1992.
Engell, Lorenz: Das Ende des Fernsehens, in: Oliver Fahle und Lorenz Engell (Hrsg.): Philosophie des Fernsehens, München: Wilhelm Fink, 2006, S. 137-156.
Konitzer, Werner: Medienphilosophie, München: Wilhelm Fink, 2006.
Lippmann, Walter: Public Opinion, Greenbook, 2010.
Marchart, Oliver: Die politische Differenz, Frankfurt: Suhrkamp, 2010.
Margreiter, Reinhard: Medienphilosophie des Buchdrucks, in Sandbothe, Mike und Nagl, Ludwig (Hrsg.): Systematische Medienphilosophie, Berlin: Akademie Verlag, 2005.
McLuhan, Marshall: Die magischen Kanäle („Understanding Media“), Düsseldorf/Wien: Econ-Verlag, 1968.
Meyrowitz, Joshua: No Sense of Place: The Impact of Electronic Media on Social Behavior, New York: Oxford University Press, 1985.
Mouffe, Chantal: Das demokratische Paradox. Aus dem Englischen von Oliver Marchart, Wien: Turia + Kant, 2013.
Poster, Mark: The Good, the Bad and the Virtual: Ethics in the Information Age, in Gunnar Liestol (Hrsg): Digital Media Revisited, Boston: MIT Press, 2003, S. 521-545.
Postman, Neil: Amusing Ourselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business, London: Methuen, 1987.
Sandbothe, Mike und Nagl, Ludwig (Hrsg.): Systematische Medienphilosophie, Berlin: Akademie Verlag, 2005.
Sandbothe, Mike: Pragmatische Medienphilosophie, Göttingen: Velbrück, 2001.
Sennett, Richard: The Fall of Public Man, Cambridge: CUP, 1977.
Taylor, Charles: Modern Social Imaginaries, Durham and London: Duke University Press 2004.
Association in the course directory
BA M 7.1
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
The seminar will proceed in three steps: In the first step, the seminar will explore the concept of the political public sphere and its different definitions and functions. The social and medial parameters of "the public" will be of special interest. In a second step, the different theories of of the public sphere will be discussed from a perspective of the philosophy of media with regard to their understanding of (the function of) media and their implication on political theory. Finally, in a third step, the question about the medial aspects of the realm of the political will be assesed from the private/public distinction.