Universität Wien

180136 SE Philosophical Didactics (2021W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Summary

1 REMOTE Helfritzsch , Moodle
2 ON-SITE Kremen , Moodle
3 REMOTE Geiss , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 13.10. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 20.10. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 27.10. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 03.11. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 10.11. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 17.11. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 24.11. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 01.12. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 15.12. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 12.01. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 19.01. 13:15 - 14:45 Digital
  • Wednesday 26.01. 13:15 - 14:45 Digital

Aims, contents and method of the course

Widerständigkeit und Ordnung; diese beiden Begriffe bilden die Grundlage dessen, was im Seminar besprochen und kritisch hinterfragt werden soll. Es ist die Form der Bildung selbst. Was bedeutet Bildung und wie lassen sich Bildungskonzepte erstellen? Diese Fragen gilt es sich im Kontext des Seminars zu stellen, da wir zwar alle schon mit Lehrer*innen konfrontiert worden sind, mit Personen also, die uns selbst und andere bilden sollen und selbst gebildet worden sind, die Frage was Bildung bedeutet und wie sie geschehen soll aber immer schon eine Streitfrage bedeutet hat, die je nach Beantwortung zu sehr unterschiedlichen Bildungskonzepten führt.
So werden wir uns in dem Seminar zum einen Texten zu wenden, die sich kritisch mit den Konzepten der Widerständigkeit und dem der Ordnung auseinandersetzen. Zum anderen werden dezidiert solche Texte gelesen werden, die sich mit den Anforderungen heutiger Bildungsarbeit an Schulen beschäftigen, und zwar konkret mit solchen Anforderungen, die sich aus der politisch und gesellschaftliche Situation, in der wir gemeinsam leben, ergeben. Zu nennen sind dabei Fragestellungen wie folgende: Wie lässt sich umgehen mit Erfahrungen von Rassismus, Sexismus, Antisemitismus, Antiziganismus und LGTBQIA*-Feindlichkeit? Wie lässt sich das Hinterfragen, was gesellschaftlich als normal; als Norm gilt? Oder, um zum Ausgangspunkt dieser Beschreibung zurück zu kommen: Wie lässt sich das Verhältnis von einer bestimmten Widerständigkeit gegen das Bestehende und das immer schon selber Teil einer bestehenden Ordnung sein als Grundlage für eigene Überlegungen zur Bildung und für kritische Bildungskonzepte denken?
Nochmals anders formuliert, geht es in diesem Seminar darum, wie kritisches Hinterfragen gelehrt und gebildet werden kann und wie die Stellung der Lehrperson selbst in diesem Prozess zu verorten ist.

Assessment and permitted materials

- Regelmäßige und aktive Teilnahme am Seminar
- Vor- und Nachbereitung der Sitzungen
- schriftliche Prüfungsleistung

Minimum requirements and assessment criteria

Für eine positive Beurteilung ist eine regelmäßige Teilnahme am Seminar verpflichtend. Des Weiteren ist es unumgänglich die zu lesenden Texte für die Seminare anhand der übergeordneten Fragestellung des Seminars vorzubereiten.
Die aktive Teilnahme wird mit 20 Punkten in die Benotung einfließen,
die schriftliche Arbeit zu 80 Punkten, geteilt in je 40 für das Erstellen und Präsentieren der Unterrichtsplanung und die Reflexion über die angewandten Methoden, die Zielsetzung und die wissenschaftliche Anknüpfbarkeit. Beides ist in schriftlicher Form zu den bei Moodle angegebenen Zeitpunkten einzureichen.

Für eine positive Beurteilung der Lehrveranstaltung sind 60 Punkte und das Erbringen aller Teilleistungen (Unterrichtsplanung und Präsentation/ Reflexionsteil/ regelmäßige Teilnahme und Mitarbeit) erforderlich.
Als Hilfsmittel sind für die Präsentation der Unterrichtsplanung die ausgearbeiteten Notizen und der Ablaufplan zulässig, für die Reflexion wird das Bezugnehmen auf wissenschaftliche Literatur erwartet.

Benotungsmaßstab:
1 (sehr gut) 100-90 Punkte
2 (gut) 89-81 Punkte
3 (befriedigend) 80-71 Punkte
4 (genügend) 70-60 Punkte
5 (nicht genügend) 59-0 Punkte

Sie dürfen maximal 3 Mal entschuldigt Fehlen.

Examination topics

Die im Seminar besprochenen Texte und Inhalte.

Reading list

Ausschnitte aus:
Christiane Thompson & Gabriele Weiß (Hg.): "Bildende Widerstände - widerständige Bildung. Blickwechsel zwischen Pädagogik und Philosophie", Bielefeld 2008.
Käte Meyer-Drawe: "Die Welt als Kulisse. Übertreibungen in Richtung Wahrheit", Paderborn 2018.
Dies.: "Die Widersetzlichkeit der Welt. Plädoyer für ein nicht geimpftes Anderssein" in Kursbuch 206, Juni 2021. (Der Titel mag gerade unglücklich klingen. Es ist aber kein impfkritischer Text, sondern der Gebrauch einer Metapher.)
(Dies.: "Diskurse des Lernens", München 2008. weiterführende Lektüre)
Norbert Ricken: "Die Ordnung der Bildung. Beiträge zu einer Genealogie der Bildung", Wiesbaden 2006.
Norbert Ricken & Nicole Balzer (Hg.): "Judith Butler: Pädagogische Lektüren", Wiesbaden 2012.
bell hooks: "Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom", London/New York 1994.
- : "Teaching Critical Thinking. Practical Wisdom", Londo/New York 2010.
Meike Sophia Baader, Eva Breitenbach, Barbara Rendtorff: "Bildung, Erziehung und Wissen der Frauenbewegung. Eine Bilanz", Stuttgart 2021.
Maureen Maisha Eggers, Grada Kilomba, Peggy Piesche, Susan Arndt (Hrsg.): "Mythen, Masken und Subjekte. Kritische Weißseinsforschung in Deutschland", Münster 2020.
Esther Hutfless, Gertrude Postl, Elisabeth Schäfer (Hg.): "Hélène Cixous 'Das Lachen der Medusa' zusammen mit aktuellen Beiträgen", Wien 2017.

Group 2

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Änderung 10.01.2022: Aufgrund der aktuellen COVID-19 Verordnung werden alle Jänner Einheiten digital abgehalten.

  • Monday 11.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 18.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 25.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 08.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 15.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 22.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 29.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 06.12. 15:00 - 16:30 Digital
  • Monday 13.12. 15:00 - 16:30 Digital
  • Monday 10.01. 15:00 - 16:30 Digital
  • Monday 17.01. 15:00 - 16:30 Digital
  • Monday 24.01. 15:00 - 16:30 Digital
  • Monday 31.01. 15:00 - 16:30 Digital

Aims, contents and method of the course

The term didactics (Greek: διδάσκειν, didáskein) stems from antique Greece (see also: παιδεία, paideia, which means education and in German: Bildung). We can observe the idea of didáskein in Plato’s dialogs, notably with Socrates as its central character. Although Socrates denies that he was anyone’s teacher, the dialogs establish a conception of what it could mean to impart knowledge and to commonly search for truth and wisdom.
To the present day it is widely discussed if philosophy is a teachable discipline, or such a trial would be a hopeless endeavor. Socrates argues in Plato’s dialogs that we cannot teach philosophy because, to do so, we would need a reliable knowledge of the issues that we want to communicate. The only knowledge we possess is of practical or technical kind, but we have no certainty whatsoever concerning the essence of being and related subjects. Plato’s dialogs widely discuss issues concerning knowledge, truth, beauty, the common good, justice and so on, but none of these conversations lead to a satisfying answer.
In the twentieth century Theodor W. Adorno renews the idea that philosophy is not a teachable discipline. His perspective is twofold, on the one hand it articulates a fundamental skepticism regarding philosophy as a discipline between others and on the other hand this very difference becomes part of its own identity. Therefore, it seems important to begin with an awareness for the specific task of teaching philosophy within a seminar of didactics.
Insofar as philosophical thinking implies an irritation of common beliefs, we must focus as well on systematic considerations about didactics of philosophy to analyze possible solutions for the potentiality of how to communicate philosophical knowledge. In this context we will discuss competing concepts of didactics in the first part of the seminar.
Of course, we finally cannot miss the practical task of such a seminar, and therefore it will be necessary to perform different arrangements of teaching by orientating ourselves on the curriculum and approbated textbooks. We will select the subjects from different subdisciplines like the theory of knowledge, ontology, ethics and esthetics.
Beginning with a general introduction into the main problems concerning the didactics of philosophy, we will then (in the second part) work and analyze together different theories of philosophical didactics. In the third part of the seminar the main concern lies on exercise courses and presentations about individually chosen subjects, that enable us to prove how to teach philosophy in a simulated setting.
The main goal of the seminar is to receive major concepts of philosophical didactics as well as to open a chance for sounding the consequences of didactic considerations by exploring the complex requirements of teaching philosophy.

Assessment and permitted materials

Contributing to the debates during the seminar, Presentations about an individually chosen topic, exercises concerning didactic theories and writing a seminar paper (ten pages).

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirements: 1. 60 points (max. 100 p.), 2. 2 UE absences are tolerated, 3. Seminar paper (min. 10 p.) obligatory, 2 out of 4 partial performances must be positive.

Items of work:
1. Active engagement in class discussions (10% = 10 Punkte)
2. Exercises (upload on moodle) (20% = 20 points)
3. Presentations on seminar topics (30 % = 30 points)
4. Seminar paper (40% = 40 points)

Grades:
1 = 100-91 points
2 = 90-81 point
3 = 80-71 points
4 = 70-61 points
5 = 60-00 points

Reading list

Alexander, Phill (2012): Teaching with Technology: Remediating the Teaching Philosophy Statement. In: Computers and Composition, Volume 29, Issue 1, March 2012, Pages 23–38.
Birnbacher, Dieter (2003) (Hrsg.): Philosophie und ihr Vermittlung. Ekkehard Martens zum 60. Geburtstag. Hannover: Siebert.
Euringer, Martin (2008): Vernunft und Argumentation: metatheoretische Analysen zur Fachdidaktik Philosophie. Darmstadt: WBG.
Geiß, Paul Georg (2017): Fachdidaktik Philosophie. Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. Opladen: Budrich.
Kasachkoff, Tziporah (2004): Teaching philosophy: theoretical reflections and practical suggestions. Lanham, Md.; Oxford: Rowman & Littlefield.
Kenkmann, Andrea (2009): Teaching Philosophy. London: Continuum.
Krämer, Christian (2013): Philosophische Praxis für die Fachdidaktik Ethik und Philosophie. Saarbrücken: Südwestdeutscher Verlag für Hochschulschriften.
Liessmann, Konrad Paul (2006): Theorie der Unbildung. Wien: Zsolnay.
Liessmann, Konrad Paul (52009): Vom Denken. Einführung in die Philosophie. Wien: Braumüller.
Martens, Ekkehard (1983): Einführung in die Didaktik der Philosophie. Darmstadt: WBG.
Martens, Ekkehard (2003): Methodik und Ethik des Philosophieunterrichts. Hannover: Siebert.
Pfister, Jonas (2000): Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB.
Pfister, Jonas (2013): Werkzeuge des Philosophierens. Stuttgart: Reclam.
Rehfus, Wulf D. (1980): Didaktik der Philosophie. Düsseldorf: Schwann.
Rehfus, Wulff D. (1986) (Hrsg.): Handbuch des Philosophie-Unterrichts. Düsseldorf: Schwann.
Rohbeck, Johannes (22010): Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem.
Rohbeck, Johannes (2002) (Hrsg.): Denkstile der Philosophie. Dresden: Thelem.
Rohbeck, Johannes (2000) (Hrsg.): Methoden des Philosophierens. Dresden: Thelem bei w.e.b.-Univ.-Verl.
Runtenberg, Christa (2016): Philosophiedidaktik. Lehren und Lernen. Paderborn: Wilhelm Fink.
Steenblock, Volker (2012): Philosophie und Lebenswelt. Beiträge zur Didaktik der Philosophie und Ethik. Hannover: Siebert.
Steenblock, Volker (72013): Philosophische Bildung: Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: praktische Philosophie. Berlin: Lit.

Group 3

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 11.10. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 18.10. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 25.10. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 08.11. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 15.11. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 22.11. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 29.11. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 06.12. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 13.12. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 10.01. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 17.01. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 24.01. 16:45 - 18:15 Digital
  • Monday 31.01. 16:45 - 18:15 Digital

Aims, contents and method of the course

The seminar on philosophy education aims at instructing teacher training students to develop problem-based forms of teaching philosophy by developing their assessment, planning and teaching skills. Participants reconsider the theoretical foundations and practical teaching components of philosophy education by using a series of lessons (e.g., happiness, justice, etc.) as a model. In addition, they design two teaching units with a complete series of lessons about a core issue of philosophy.

Objectives:
• Analysing and reflecting on the aims of philosophy teaching (approaches in philosophy education, concept of philosophy education, philosophical skills)
• Reconsidering the Austrian curriculum of philosophy teaching (units, series of lessons about a subject area)
• Designing and reflecting on problem-based teaching of philosophy in the classroom
• Analysing and developing skill-based forms of assessment

Contents
• Philosophy and philosophy education (basic understanding and fundamental positions of philosophy, basic philosophical questions and problems)
• Approaches in philosophy education (Ekkehard Martens, Wulff D. Rehfus, Johannes Rohbeck)
• Philosophical skills and the concept of philosophy education (competency requirements and the philosophy education process)
• Analysis of the syllabus and guidelines for the new leaving exams (teaching and testing philosophical attainment and skills)
• Analysis of philosophy readers and handouts (subject-related educational goals of course books)
• Working and teaching methods in the philosophy classroom context (philosophical methods of text interpretation, Socratic dialogue, concept analysis, thought experiments, philosophical arguing, essay writing)
• Analysis of a series of lessons (teaching sequences and core questions)
• Planning a series of lessons (educational situation, skill-based teaching goals, selection of teaching content, media, teaching approach)
• Methods of assessment (oral examination, written paper, alternatives forms of assessment)
• Analysis and design of skill-based assignments on the oral exam (requirements and topical coherence)

Methods
The seminar combines such methods as theoretical contributions by instructors, group and partner work by students, presentations, and plenary discussions. Compulsory reading and short assignments are also part of the students’ workload.

Assessment and permitted materials

- Regular attendance and active participation in the seminar
- Assignments for single meetings (reading, analysis of teaching materials and syllabus)
- Planning of two units within a problem-based series of lessons on a core issue of philosophy, fulfilling the requirements of the leaving exams
- Design of an annual teaching plan and a skill-based assignment for the leaving exams
- Portfolio (consisting of single assignments from the course work)

Minimum requirements and assessment criteria

Minimal Requirement:
- Attendance (80 % )
- Timely elaboration of two units as part of a series of lessons
- Portfolio in due time

Assessment criteria:
- Participation in the seminar discussions (substantial contributions, involvement in the reflection of prepared assignments): 20 points
- Assessment of a preliminary teaching concept: 10 points
- Positive assessment of the portfolio: 70 points
Students are passing the seminar with 50 points.
- 1 (Sehr gut): 89-100 points
- 2 (Gut): 76-88 points
- 3 (Befriedigend): 63-75 points
- 4 (Genügend): 50-62 points

Examination topics

Issues discussed at the seminar.

Reading list

- Geiß, Paul Georg: Fachdidaktik Philosophie. Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. Opladen/Berlin/Toronto: Barbara Budrich, 2017.
- Spaemann, Robert: Moralische Grundbegriffe. 5. edition. München: C. H. Beck 1994.

Association in the course directory

Last modified: We 11.12.2024 00:14