180143 SE Subject Didactics Psychology, Philosophy and Ethics (2022S)
Labels
Summary
Registration/Deregistration
- Registration is open from Fr 11.02.2022 09:00 to Fr 18.02.2022 10:00
- Registration is open from Tu 22.02.2022 09:00 to Mo 28.02.2022 10:00
- Deregistration possible until Su 20.03.2022 23:59
Groups
Group 1
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
ACHTUNG: Die LV wird nur ONLINE (über Moodle) stattfinden. Daher Voraussetzung zur Teilnahme: Mikro&Webcam; Browser: am besten Google Chrome, bzw. eine relativ neue Version von Firefox. Wir arbeiten über Moodle Collaborate, das stabil über Chrome läuft.
! Webcam ist erforderlich und muss auch eingeschaltet werden ! Dies ist Voraussetzung für die Teilnahme.
Bitte beim 1. Termin UNBEDINGT ONLINE erscheinen, sonst erhält die nächste Person auf der Warteliste Ihren Platz. Sollten Sie beim 1. Termin verhindert sein, bitte kurze Nachricht an: katharina.lacina@univie.ac.at
Personen auf Warteliste: Bitte zum 1. Termin erscheinen. Es wird Ihnen ein externer Link zur ersten Einheit zugesandt.
- Tuesday 08.03. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 15.03. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 22.03. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 29.03. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 05.04. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 26.04. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 03.05. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 10.05. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 17.05. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 24.05. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 31.05. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 14.06. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 21.06. 13:15 - 15:30 Digital
- Tuesday 28.06. 13:15 - 15:30 Digital
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
(2) schriftliche Ausarbeitung einer Unterrichtseinheit (aus einem weiteren Themenbereich des SE; nicht aus dem Themenbereich der Präsentation);
(3) Ausarbeitung einer Maturafragestellung (Thema aus SE).
Minimum requirements and assessment criteria
(2) schriftliche Ausarbeitung einer Unterrichtseinheit (aus einem weiteren Themenbereich des SE; nicht aus dem Themenbereich der Präsentation): max. 40 Punkte
(3)Ausarbeitung einer Maturafragestellung aus einem der im SE behandelten Themen: max. 20 Punkte
Für das Erlangen eines positiven Abschlusses müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
Es dürfen maximal 2 Einheiten versäumt werden.Notenschlüssel:
Sehr gut: 100-90 Punkte
Gut: 89-80 Punkte
Befriedigend: 79-70 Punkte
Genügend: 69-60 Punkte
Nicht genügend: 59-0 Punkte
Examination topics
Mit Ihrer Teilnahme stimmen Sie automatisch zu, dass Ihre schriftlichen Teilleistungen mittels Turnitin geprüft werden.
Reading list
Group 2
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Das Seminar wird im März online gehalten und danach in Präsenzmodus!
- Monday 07.03. 15:00 - 17:15 Digital
- Monday 14.03. 15:00 - 17:15 Digital
- Monday 21.03. 15:00 - 17:15 Digital
- Monday 28.03. 15:00 - 17:15 Digital
- Monday 04.04. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Monday 25.04. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Monday 02.05. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Monday 09.05. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Monday 16.05. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Monday 23.05. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Monday 30.05. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Monday 13.06. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Monday 20.06. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Monday 27.06. 15:00 - 17:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Aims, contents and method of the course
• Analysing and reflecting on the aims of psychology, ethics and philosophy teaching (approaches in psychology and philosophy education, concept of psychological and philosophical literacy, psychological and philosophical skills)
• Designing and reflecting on problem-based teaching of psychology and philosophy or ethics in the classroom (units and interdisciplinary series of lessons)
• Analysing and developing skill-based forms of assessmentContents
• Philosophy and ethics and philosophy education (basic understanding and fundamental positions of philosophy, basic philosophical questions and problems)
• Psychology and psychology education (common sense and academic psychology, basic psychological questions and problems, approaches of introductory psychology)
• Skill-based teaching and psychological and philosophical literacy (competency requirements and the philosophy education process)
• Working and teaching methods in the psychology and philosophy classroom context
• Analysis of a problem-based series of lessons (teaching sequences and core questions)
• Planning a series of lessons (educational situation, skill-based teaching goals, selection of teaching content, media, teaching approach)
• Methods of students learning assessment (oral examination, written paper, alternative forms of assessment)
• Analysis and design of skill-based assignments on the oral exam (requirements and topical coherence)Methods
The seminar combines such methods as theoretical contributions by instructors, group and partner work by students, presentations, and plenary discussions. Compulsory reading and short assignments are also part of the students’ workload.
Assessment and permitted materials
- Regular attendance and active participation in the seminar
- Assignments for single meetings (reading, analysis of teaching materials and syllabus, design of teaching materials)
- Planning of two units within a problem-based series of lessons on a interdiciplary topic of psychology and philosophy, fulfilling the requirements of the leaving exams
- Design of a skill-based assignment for the leaving exams
- Portfolio (consisting of single assignments from the course work)
Minimum requirements and assessment criteria
- Attendance (80 %)
- Written assignments
- Timely elaboration of two units as part of a series of lessons
- Portfolio in due timeAssessment criteria
- Participation in the seminar discussions (substantial contributions, involvement in the reflection of prepared assignments): 20 points
- Assessment of a preliminary teaching concept: 10 points
- Positive assessment of the portfolio: 70 pointsStudents are passing the seminar with 50 points.
- 1 (Sehr gut): 89-100 points
- 2 (Gut): 76-88 points
- 3 (Befriedigend): 63-75 points
- 4 (Genügend): 50-62 points
Examination topics
Reading list
- Geiß, Paul Georg: Fachdidaktik Psychologie. Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. Bern: Haupt, 2016.
- Nolting, Hans-Peter, Psychologie lernen. Eine Einführung und Anleitung. 14. Aufl. Weiheim/Basel: Beltz, 2018.
- Spaemann, Robert: Moralische Grundbegriffe (5th ed.). München: C. H. Beck 1994.
Group 3
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Achtung: diese Lehrveranstaltung wird im Hörsaal (in Präsenz) angeboten!
Eine online-Teilnahme ist aus gegenwärtiger Perspektive nur in begründeten Ausnahmefällen möglich.
-
Thursday
10.03.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
17.03.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
24.03.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
31.03.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
07.04.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
28.04.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
05.05.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
12.05.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
19.05.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
02.06.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
09.06.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
23.06.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien -
Thursday
30.06.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Böhme, Gernot: Leibsein als Aufgabe. Leibphilosophie in pragmatischer Hinsicht, Zug/Schweiz 2003
weitere Literatur (Auswahl):
Feuerbach, Ludwig: Sämtliche Werke, durchges. u. neu hrsg. von Friedrich Jodl, 2. Auf., Stuttgart 1959/60
Husserl, Edmund: Die Ontologie der Lebenswelt und die konkreten Wissenschaften, in: Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie, Gesammelte Werke Bd. XXIX, S. 140ff.
Merleau-Ponty, Maurice: Phänomenologie der Wahrnehmung, Berlin 1974
Plessner, Helmuth: Gesammelte Schriften, hrsg. von Günter Dux, Darmstadt 2003
Waldenfels, Bernhard: Das leibliche Selbst. Vorlesungen zur Phänomenologie des Leibes, 5. Aufl., Frankfurt a.M. 2013
Group 4
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Achtung: diese Lehrveranstaltung wird im Hörsaal (in Präsenz) angeboten!
Eine online-Teilnahme ist aus gegenwärtiger Perspektive nur in begründeten Ausnahmefällen möglich.
-
Wednesday
09.03.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
16.03.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
23.03.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
30.03.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
06.04.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
27.04.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
04.05.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
11.05.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
18.05.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
25.05.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
01.06.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
08.06.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
15.06.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
22.06.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Wednesday
29.06.
13:15 - 15:30
Hybride Lehre
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Böhme, Gernot: Leibsein als Aufgabe. Leibphilosophie in pragmatischer Hinsicht, Zug/Schweiz 2003
weitere Literatur (Auswahl):
Feuerbach, Ludwig: Sämtliche Werke, durchges. u. neu hrsg. von Friedrich Jodl, 2. Auf., Stuttgart 1959/60
Husserl, Edmund: Die Ontologie der Lebenswelt und die konkreten Wissenschaften, in: Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie, Gesammelte Werke Bd. XXIX, S. 140ff.
Merleau-Ponty, Maurice: Phänomenologie der Wahrnehmung, Berlin 1974
Plessner, Helmuth: Gesammelte Schriften, hrsg. von Günter Dux, Darmstadt 2003
Waldenfels, Bernhard: Das leibliche Selbst. Vorlesungen zur Phänomenologie des Leibes, 5. Aufl., Frankfurt a.M. 2013
Vorbereitung zur Befähigung der forschungsgeleiteten Abschlussarbeit. Methodische Vertiefung Fachdidaktik: In diesem Semester liegt der Schwerpunkt auf fachdidaktischen Umsetzungen mit Hilfe von Filmen und Serien:
Themenschwerpunkte des SE:
1. Ethische Theorie (Kant): Kant, Sophie und der Kategorische Imperativ (D 2006, Regie: Carolin Otto)
2/3: Menschenrechte und Feminismus: The Handmaid’s Tale (USA 2017, Regie: Colin Watkinson, Season 1)
4: Gewalt und Konflikt: Vongozero (Russland 2019, Regie: Pawel Kostomarow)
5.Technik und Medien: Black Mirror (UK 2011-2019)
S03E01: Abgestürzt (Nosedive, 2016, Regie: Joe Wright)
S05E03: Rachel, Jack and Ashley Too (2019, Regie: Anne Sewitsky)
6. Recht und Gerechtigkeit: Black Mirror (UK 2019, S04E06 Black Museum, Regie: Colm McCarthy), Tree Billards outside Ebbing, Missouri (USA/UK 2017, Regie: Martin McDonagh)
Rückgriff auf bereits absolvierte Arbeiten aus den vorangegangenen LVen als Weg zur Metareflexion. Vertiefende Wiederholung, Verfestigung des bisher Gelernten. Lernwerkstatt mit 360 Grad Feedback, kritischer Reflexion, Professionalisierung, 2stufiges Verfahren zur Perfektionierung einer Unterrichtseinheit.