Universität Wien

180145 SE Knowledge Atelier: Designing and implementing knowledge projects (2020W)

8.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

* Vorbesprechung: Do 1.10.2020, 9:00 - 13:00
HS 2i d. Inst. f. Philosophie, NIG, 2. Stock

Die Teilnahme an der ersten Einheit ist unbedingt verpflichtend, da damit die Anmeldung bestätigt wird.

Anmeldung:

Aus didaktischen Gründen wird dringend empfohlen, alle 3 LVAs (VO, VU, SE) des ECs während eines Semesters zu studieren. Die Teilnahme nur an der VU (ohne SE UND VO) ist nicht empfehlenswert/sinnvoll und widerspricht der didaktischen Gestaltung dieses ECs. Um das EC absolvieren zu können, ist es notwendig,

(a) dass Sie für das EC zum Vorbesprechungstermin registriert sind und

(b) dass Sie einen Platz für das SE und die VU erhalten.

Für die Anmeldung wird empfohlen, möglichst viele Punkte sowohl auf das SE und auf die VU zu setzen. (Für die VO brauchen Sie keine Anmeldung.)

Bitte melden Sie sich daher über U:SPACE für das SE "Wissensatelier: Wissensprojekte gestalten und umsetzen" und die VU "Designing Innovation" an und vergeben Sie während der Anmeldeperiode möglichst viele Punkte für diese Kurse, damit Sie sich einen Platz im EC sichern (da SE/VU auf 25 TN beschränkt ist).

http://www.univie.ac.at/knowledge/peschl/teaching/ec_knowledge_creation/index.html

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes

COVID-19 Informationen:
Da die Anzahl der Teilnehmer*innen voraussichtlich die erlaubte Anzahl der Personen im jeweiligen Hörsaal übersteigen wird, wird das gesamte EC (also VO, VU und SE) online stattfinden.
Wenn Sie für diesen Kurs registriert sind (u:find), werden Sie rechtzeitig per Mail über die Unterrichtsmodalitäten (Tools, Links/Adressen, etc.) informiert.
In jedem Fall bleiben die unten stehenden Termine (Daten/Zeiten) (siehe link) gleich. Der Ort wird wahrscheinlich nicht HS xy sein, sondern eine digitale Plattform.
Bitte beachten Sie den zugehörigen Moodle Course für alle Informationen bezüglich der Umstellung auf Online-Modus für diesen Kurs!


Dates, times, locations, & information:

Alle Informationen siehe hier:
http://www.univie.ac.at/knowledge/peschl/teaching/ec_knowledge_creation/index.html
http://www.univie.ac.at/knowledge/peschl


Information

Aims, contents and method of the course

This course is part of the extension curriculum (EC) "Knowledge Creation: How new knowledge and innovation are created" and can only be attended by students who have enrolled in this EC.

The reactive solving of problems or the optimization of knowledge are no longer sufficient in a highly complex ("VUCA") world like the one we live in today. Rather, it is a matter of "thinking from the future" to generate new knowledge and new approaches; "listening and understanding what wants to emerge"; in order to develop approaches and concepts that actively shape and sustainably change this future.
The extension curriculum (EC) "Knowledge Creation: How new knowledge and innovation emerge" and the course "Designing Innovation" deal with the question of the emergence of (radically) new knowledge and the generation and design of innovation. The lecture offers the theoretical contents, while in the VU "Designing Innovation" and the SE "Knowledge Atellier", which belong to the EC, these theoretical concepts are implemented in practical innovation and knowledge projects up to prototypes in a workshop/studio.
Theoretical basics and practical tools are developed, which range from idea generation, structuring of knowledge, precise observation, identification of potential, "learning from the future", "listening to what comes up", prototyping, design, presentation of an innovation and basics of didactics of knowledge transfer and collaborative knowledge generation.
In this EC/VU, state-of-the-art innovation and knowledge generation concepts and technologies (and their theoretical background) are presented and practically applied in concrete settings (e.g. explicitly making implicit assumptions, understanding patterns of perception and thought, theory-U/presencing, different modes of profound and qualitative/ethnographic observation, interviews, deep knowing, exploring potentials, prototyping, etc.). These processes affect both the individual and the collective level.
This EC offers sufficient space for reflection on your projects and students' questions.

For further information see: http://www.univie.ac.at/knowledge/peschl/
and http://www.univie.ac.at/knowledge/peschl/teaching/ec_knowledge_creation/index.html

* By registering for this course you agree that the automated plagiarism software Turnitin processes and stores your data and contributions (exams, project work, seminar papers, etc.)

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list


Association in the course directory

Last modified: Fr 11.09.2020 11:08