180152 SE Interdisciplinary Didactics (2022W)
Begleit-LV BEd Schulpraxis
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 02.05.2022 09:00 to Su 22.05.2022 23:00
- Deregistration possible until Mo 26.09.2022 11:52
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 19 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Das Seminar und die Schulpraxis sind im selben Semester zu absolvieren. Die Zuteilung zu den Mentor*innen erfahren Sie vom Institut für LehrerInnenbildung.
Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
- Friday 14.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Saturday 15.10. 09:45 - 12:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Friday 18.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Saturday 19.11. 09:45 - 12:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Friday 16.12. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Saturday 17.12. 09:45 - 12:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Friday 20.01. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Saturday 21.01. 09:45 - 12:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Assessment and permitted materials
Attendance, planning and giving lessons as well as the reflection on a teaching unit in a team, final paper (practical teaching report).
Attendance, planning and giving lessons as well as the reflection on a teaching unit in a team, final paper (practical teaching report).
Minimum requirements and assessment criteria
Minimum requirements and assessment criteria
Active participation during the seminar (80% physical presence at least), micro-teaching, seminar paper.- Active Participation (30%)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team (30%)
- Written final paper (40%)
Active participation during the seminar (80% physical presence at least), micro-teaching, seminar paper.- Active Participation (30%)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team (30%)
- Written final paper (40%)
Examination topics
Examination topics
Continuous assessment of course work; content and requirements as listed above.
Continuous assessment of course work; content and requirements as listed above.
Reading list
Geiß, Paul/Tulis, Maria (2020): Psychologie unterrichten. Wien: UTB
Gerrig, Richard J. (2018): Psychologie. München: Pearson
Meyer, Hilbert (2019): Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen
Peters, Jörg/Peters, Martina (2021): Moderne Philosophiedidaktik. Basistexte. Hamburg: Meiner
Pfister, Jonas/Zimmermann, Peter (2016): Neues Handbuch des Philosophie-Unterrichts. Bern: UTB
Gerrig, Richard J. (2018): Psychologie. München: Pearson
Meyer, Hilbert (2019): Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen
Peters, Jörg/Peters, Martina (2021): Moderne Philosophiedidaktik. Basistexte. Hamburg: Meiner
Pfister, Jonas/Zimmermann, Peter (2016): Neues Handbuch des Philosophie-Unterrichts. Bern: UTB
Group 2
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 19 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 11.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 18.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 25.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 08.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 15.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 22.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 29.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 06.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 13.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 10.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 17.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 24.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 31.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Aims, contents and method of the course
Die Lehrveranstaltung soll eine gezielte Vorbereitung auf eine professionelle, konstruktive und reflektierte Unterrichtstätigkeit, sowie Planung, Durchführung und Reflexion von Unterrichtseinheiten in intensiver Auseinandersetzung mit der Schulpraxis in den Fächern Psychologie und Philosophie bieten.
Schwerpunkte bilden die praxisorientierte Auseinandersetzung mit dem aktuellen Lehrplan, einer Unterrichtsplanung (kurz-, mittel-, langfristige Unterrichtsplanung, Sicherung des Unterrichtsertrages, Reifeprüfung/Abschlussprüfung im BMS Bereich). Mittelpunkt der Lehrveranstaltung ist die Erweiterung und Professionalisierung fachdidaktischen und methodischen Wissens und praxistauglichen Anwendungen im Unterricht. Die Studierenden planen, präsentieren und reflektieren Unterrichtseinheiten/-sequenzen auch mit Einbezug der aktuellen Onlineunterrichtsherausforderung
Schwerpunkte bilden die praxisorientierte Auseinandersetzung mit dem aktuellen Lehrplan, einer Unterrichtsplanung (kurz-, mittel-, langfristige Unterrichtsplanung, Sicherung des Unterrichtsertrages, Reifeprüfung/Abschlussprüfung im BMS Bereich). Mittelpunkt der Lehrveranstaltung ist die Erweiterung und Professionalisierung fachdidaktischen und methodischen Wissens und praxistauglichen Anwendungen im Unterricht. Die Studierenden planen, präsentieren und reflektieren Unterrichtseinheiten/-sequenzen auch mit Einbezug der aktuellen Onlineunterrichtsherausforderung
Assessment and permitted materials
Schriftlicher und vollständiger Praktikumsbericht/Seminararbeit
- Aktive und engagierte Beteiligung an den Präsenz/(wenn erforderlich) Onlineeinheiten, Diskussionen und Reflexionen
- Planung, Simulation/Präsentation, Reflexion einer Unterrichtseinheit/-sequenz inklusive schlüssiger Dokumentation der Unterlagen
- Aktive und engagierte Beteiligung an den Präsenz/(wenn erforderlich) Onlineeinheiten, Diskussionen und Reflexionen
- Planung, Simulation/Präsentation, Reflexion einer Unterrichtseinheit/-sequenz inklusive schlüssiger Dokumentation der Unterlagen
Minimum requirements and assessment criteria
Voraussetzung für eine positive Absolvierung des Seminars:- Mitarbeit in der Lehrveranstaltung (30%)
- Planung, Präsentation und Dokumentation einer
Unterrichtssequenz im Team (30%)
- Schriftliche Abschlussarbeit, fristgerecht abgegeben (40%)
- Anwesenheit (80% Anwesenheit)1 (Sehr gut) 100-90 %
2 (Gut) 89-81 %
3 (Befriedigend) 80-71 %
4 (Genügend) 70-60 %
5 (Nicht genügend) 59-0 %
- Planung, Präsentation und Dokumentation einer
Unterrichtssequenz im Team (30%)
- Schriftliche Abschlussarbeit, fristgerecht abgegeben (40%)
- Anwesenheit (80% Anwesenheit)1 (Sehr gut) 100-90 %
2 (Gut) 89-81 %
3 (Befriedigend) 80-71 %
4 (Genügend) 70-60 %
5 (Nicht genügend) 59-0 %
Examination topics
Die Lehrveranstaltung hat prüfungsimmanenten Charakter. Zu den Inhalten und Anforderungen siehe die oben angeführten Punkte.
Reading list
Geiß, Paul/Tulis, Maria (2020): Psychologie unterrichten. Wien: UTB
Gerrig, Richard J. (2018): Psychologie. München: Pearson
Kossmeier, Elisabeth: Einzelnen gerecht werden. Chancen und Herausforderungen
für einen Unterricht in heterogenen Klassen. 3. Auflage. PH Oberösterreich: ÖZEPS 2013.
Lacina, Katharina: Reflexionen. Das Philosophiebuch. Wien: hpt 2014.
Meyer, Hilbert (2019): Was ist guter Unterricht? Berlin:
Rettenwender, Elisabeth: Psychologie Neu. AHS/BHS Wien: Veritas 2018.
Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie. 2. Auflage. Wien: UTB 2014.
Rohbeck, Johannes: Didaktik der Philosophie und Ethik. 4. Auflage. Dresden: Thelem 2016.
Gerrig, Richard J. (2018): Psychologie. München: Pearson
Kossmeier, Elisabeth: Einzelnen gerecht werden. Chancen und Herausforderungen
für einen Unterricht in heterogenen Klassen. 3. Auflage. PH Oberösterreich: ÖZEPS 2013.
Lacina, Katharina: Reflexionen. Das Philosophiebuch. Wien: hpt 2014.
Meyer, Hilbert (2019): Was ist guter Unterricht? Berlin:
Rettenwender, Elisabeth: Psychologie Neu. AHS/BHS Wien: Veritas 2018.
Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie. 2. Auflage. Wien: UTB 2014.
Rohbeck, Johannes: Didaktik der Philosophie und Ethik. 4. Auflage. Dresden: Thelem 2016.
Group 3
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 19 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Both parts this course and the practical part at school have to be completed during the same semester.
By registering for this course, you tacitly agree to having all your electronic submissions checked byTurnitin.An unexcused absence in the first unit will result in an automatic exclusion from the course.
andreas.hoeller@univie.ac.at
- Wednesday 12.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 19.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 09.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 23.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 14.12. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 11.01. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 18.01. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 25.01. 15:00 - 18:15 Seminarraum 3A NIG 3.Stock
Aims, contents and method of the course
Objectives
- Observation, planning, implementation, and deliberation of lessons taking into account both traditional and innovative teaching methods
- Methodological adaptations that tie into the previous knowledge of students
- Consideration of the practical experiences as a wholeContent
The students are expected to take a critical look at the contents of current curricula of the subjects psychology and philosophy and to work as a team to design lesson units. In doing so, they will deepen their knowledge of both didactics and methodology with regard to a constructivist understanding of both teaching and learning. Each lesson unit is expected to be tested during the course of the practical part of the training. The seminar, on the other hand, provides the students with an opportunity to reflect on relevant issues and to participate in an ongoing exchange of experiences.Method
There will be an introductory presentation of the teaching methods, models of planning as well as relevant topics such as: curriculum, individual teaching units, elements of pre-scientific work, and the testing format of the high school graduation. Based on this, the students, divided into teams, will develop teaching units which they will implement as part of a teaching simulation with the participants. The feedback of the seminar group will serve as a basis for improving and optimizing the created documents.
- Observation, planning, implementation, and deliberation of lessons taking into account both traditional and innovative teaching methods
- Methodological adaptations that tie into the previous knowledge of students
- Consideration of the practical experiences as a wholeContent
The students are expected to take a critical look at the contents of current curricula of the subjects psychology and philosophy and to work as a team to design lesson units. In doing so, they will deepen their knowledge of both didactics and methodology with regard to a constructivist understanding of both teaching and learning. Each lesson unit is expected to be tested during the course of the practical part of the training. The seminar, on the other hand, provides the students with an opportunity to reflect on relevant issues and to participate in an ongoing exchange of experiences.Method
There will be an introductory presentation of the teaching methods, models of planning as well as relevant topics such as: curriculum, individual teaching units, elements of pre-scientific work, and the testing format of the high school graduation. Based on this, the students, divided into teams, will develop teaching units which they will implement as part of a teaching simulation with the participants. The feedback of the seminar group will serve as a basis for improving and optimizing the created documents.
Assessment and permitted materials
- engaged participation in the discussions during class meetings
- development and presentation of the teaching materials created in teamwork including a comprehensible documentation of the records for all participants
- a completed paper (report)
- development and presentation of the teaching materials created in teamwork including a comprehensible documentation of the records for all participants
- a completed paper (report)
Minimum requirements and assessment criteria
- Implementation of teaching simulation
- Submission of all documents on time
- Attendance (a maximum of two absences)
- Submission of all documents on time
- Attendance (a maximum of two absences)
Examination topics
Methods for teaching as well as respective subject matters, Theory of Constructivist Learning
Reading list
Geiß, Paul Georg/Tulis, Maria: Psychologie unterrichten. Wien: UTB 2020.
Gerring, Richard; Zimbardo, Philip: Psychologie. 20. Auflage. München: Pearson 2014.
Hobmair, Hermann (Hrsg.): Psychologie. 5. Auflage. Köln: Bildungsverlag Eins 2013.
Kossmeier, Elisabeth: Einzelnen gerecht werden. Chancen und Herausforderungen für einen Unterricht in heterogenen Klassen. 3. Auflage. PH Oberösterreich: ÖZEPS 2013.
Kunter, Mareike/Trautwein, Ulrich: Psychologie des Unterrichts. Standard Wissen Lehramt. Paderborn: Ferdinand Schöningh 2018.
Lacina, Katharina: Reflexionen. Das Philosophiebuch. Wien: hpt 2014.
Liessmann, Konrad-Paul/Zenaty, Gerhard/Lacina, Katharina: Vom Denken. Eine Einführung in die Philosophie. 6. Auflage. Wien: Braumüller 2018.
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts. Philosophieren als elementare Kulturtechnik. 8. Auflage. Hannover: Siebert 2014.
Mattes, Wolfgang: Methoden für den Unterricht. Kompakte Übersicht für Lehrende und Lernende. Darmstadt: Schöningh 2011.
Nolting, Hans-Peter/Paulus, Paul: Psychologie lernen. Eine Einführung und Anleitung. 10., vollständig überarbeitete Auflage. Weinheim/Basel: Beltz 2009.
Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie. 2. Auflage. Wien: UTB 2014.
Reich, Kersten: Konstruktivistische Didaktik. Lehr- und Studienbuch mit Online-Methodenpool. 5. Auflage. Basel: Beltz Verlag 2012.
Rettenwender, Elisabeth: Psychologie Neu. AHS/BHS Wien: Veritas 2018.
Rohbeck, Johannes: Didaktik der Philosophie und Ethik. 4., erweiterte Auflage. Dresden: Thelem 2016.
Vosniadou, Stella/Brewer, William: „Mental Models of the Earth: A Study of Conceptual Change in Childhood.“ In: Cognitive Psychology 24/1992, S. 535-585.
Gerring, Richard; Zimbardo, Philip: Psychologie. 20. Auflage. München: Pearson 2014.
Hobmair, Hermann (Hrsg.): Psychologie. 5. Auflage. Köln: Bildungsverlag Eins 2013.
Kossmeier, Elisabeth: Einzelnen gerecht werden. Chancen und Herausforderungen für einen Unterricht in heterogenen Klassen. 3. Auflage. PH Oberösterreich: ÖZEPS 2013.
Kunter, Mareike/Trautwein, Ulrich: Psychologie des Unterrichts. Standard Wissen Lehramt. Paderborn: Ferdinand Schöningh 2018.
Lacina, Katharina: Reflexionen. Das Philosophiebuch. Wien: hpt 2014.
Liessmann, Konrad-Paul/Zenaty, Gerhard/Lacina, Katharina: Vom Denken. Eine Einführung in die Philosophie. 6. Auflage. Wien: Braumüller 2018.
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts. Philosophieren als elementare Kulturtechnik. 8. Auflage. Hannover: Siebert 2014.
Mattes, Wolfgang: Methoden für den Unterricht. Kompakte Übersicht für Lehrende und Lernende. Darmstadt: Schöningh 2011.
Nolting, Hans-Peter/Paulus, Paul: Psychologie lernen. Eine Einführung und Anleitung. 10., vollständig überarbeitete Auflage. Weinheim/Basel: Beltz 2009.
Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie. 2. Auflage. Wien: UTB 2014.
Reich, Kersten: Konstruktivistische Didaktik. Lehr- und Studienbuch mit Online-Methodenpool. 5. Auflage. Basel: Beltz Verlag 2012.
Rettenwender, Elisabeth: Psychologie Neu. AHS/BHS Wien: Veritas 2018.
Rohbeck, Johannes: Didaktik der Philosophie und Ethik. 4., erweiterte Auflage. Dresden: Thelem 2016.
Vosniadou, Stella/Brewer, William: „Mental Models of the Earth: A Study of Conceptual Change in Childhood.“ In: Cognitive Psychology 24/1992, S. 535-585.
Group 4
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 19 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Das Seminar und die Schulpraxis sind im selben Semester zu absolvieren.
Die Zuteilung zu den Mentor*innen erfahren Sie vom Institut für LehrerInnenbildung.
Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
barbara.mrak@univie.ac.at
- Friday 21.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Saturday 22.10. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 25.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Saturday 26.11. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 02.12. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 13.01. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Saturday 14.01. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
Aims, contents and method of the course
OBJECTIVES
This course offers a specific preparation for professional teaching of the subjects Psychology and Philosophy.
- Lesson planning, teaching and reflecting on the basis of
subject-specific methods
- Expanding on a chosen topic that corresponds with the
curriculum
- Reflecting on practical experiences at schoolCONTENTS and METHODS
First of all, topics with particular practical teaching relevance will be introduced:
curriculum, lesson planning, tasks and procedure of the standardised final leaving examination.
The main focus of this course, however, is to increase didactical and methodological knowledge.
In the second part of the course, students will plan and teach lesson sequences in teams. These lesson sequences will be evaluated according to previously prepared didactical aspects and criteria for good teaching.
The lesson documentations will be available for all participants.
This course offers a specific preparation for professional teaching of the subjects Psychology and Philosophy.
- Lesson planning, teaching and reflecting on the basis of
subject-specific methods
- Expanding on a chosen topic that corresponds with the
curriculum
- Reflecting on practical experiences at schoolCONTENTS and METHODS
First of all, topics with particular practical teaching relevance will be introduced:
curriculum, lesson planning, tasks and procedure of the standardised final leaving examination.
The main focus of this course, however, is to increase didactical and methodological knowledge.
In the second part of the course, students will plan and teach lesson sequences in teams. These lesson sequences will be evaluated according to previously prepared didactical aspects and criteria for good teaching.
The lesson documentations will be available for all participants.
Assessment and permitted materials
- Committed participation during the course
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team
- Written final paper (internship report)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team
- Written final paper (internship report)
Minimum requirements and assessment criteria
- Participation (30%)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team (30%)
- Written final paper (40%)
- Attendance (80% attendance)1: 100-90 points
2: 89-81 points
3: 80-71 points
4: 70-60 points
5: 59-0 points
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team (30%)
- Written final paper (40%)
- Attendance (80% attendance)1: 100-90 points
2: 89-81 points
3: 80-71 points
4: 70-60 points
5: 59-0 points
Examination topics
For the requirements compare as listed above.
Reading list
Geiß, Paul Georg; Tulis, Maria: Psychologie unterrichten. Wien: UTB 2020.
Geiß, Paul: Fachdidaktik Psychologie: Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. Bern: Hauptverlag 2016.
Harris Bryan: Mehr Motivation und Abwechslung im Unterricht. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr 2013.
Hobmair, Hermann (Hrsg.): Psychologie. 5. Auflage. Köln: Bildungsverlag Eins 2013.
Meyer, Hilbert: Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen 2019.
Myers, David G. (Hrsg.): Psychologie. 2. Auflage. Heidelberg: Springer 2008.
Rettenwender, Elisabeth: Psychologie Neu. AHS/BHS Wien: Veritas 2018.
Liessmann, Konrad-Paul; Zenaty, Gerhard; Lacina, Katharina: Vom Denken. Eine Einführung in die Philosophie. 6. Auflage. Wien: Braumüller 2018.
Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie. 2. Auflage. Wien: UTB 2014.
Rohbeck, Johannes: Didaktik der Philosophie und Ethik. 4. Auflage. Dresden: Thelem 2016.
Geiß, Paul: Fachdidaktik Psychologie: Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. Bern: Hauptverlag 2016.
Harris Bryan: Mehr Motivation und Abwechslung im Unterricht. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr 2013.
Hobmair, Hermann (Hrsg.): Psychologie. 5. Auflage. Köln: Bildungsverlag Eins 2013.
Meyer, Hilbert: Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen 2019.
Myers, David G. (Hrsg.): Psychologie. 2. Auflage. Heidelberg: Springer 2008.
Rettenwender, Elisabeth: Psychologie Neu. AHS/BHS Wien: Veritas 2018.
Liessmann, Konrad-Paul; Zenaty, Gerhard; Lacina, Katharina: Vom Denken. Eine Einführung in die Philosophie. 6. Auflage. Wien: Braumüller 2018.
Pfister, Jonas: Fachdidaktik Philosophie. 2. Auflage. Wien: UTB 2014.
Rohbeck, Johannes: Didaktik der Philosophie und Ethik. 4. Auflage. Dresden: Thelem 2016.
Association in the course directory
Last modified: Mo 23.01.2023 14:08
Based on specific aspects of the curriculum the participants are expected to plan and give lessons and to reflect on them critically. Ready-made material like school books might offer some first orientation but should be analyzed critically (from a professional perspective) and needs to be evaluated with the help of additional and probably more profound texts and articles of primary and secondary sources.