Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
180154 SE What does it all mean? (2018S)
Dealing with current basic philosophical und ethical questions
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 26.02.2018 12:00 to Fr 02.03.2018 12:00
- Deregistration possible until Sa 31.03.2018 12:00
Details
max. 45 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 06.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 13.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 20.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 10.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 17.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 24.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 08.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 15.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 29.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 05.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 12.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 19.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 26.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Information
Aims, contents and method of the course
This seminar focuses on dealing with and imparting current basic philosophical und ethical questions.
Assessment and permitted materials
Active participation during individual and group assignments throughout the course, presentation, written paper (methodological analysis and reflection)
Minimum requirements and assessment criteria
Active participation during the seminar (80% physical presence at least), didactic planning and presentation, seminar paper
Examination topics
imparting current basic philosophical und ethical questions
Reading list
Nagel, Thomas: Was bedeutet das alles? Eine ganz kurze Einführung in die Philosophie, Stuttgart: Reclam 2008
Brüning, Barbara: Philosophieren in der Grundschule. Grundlagen / Methoden / Anregungen, Berlin; Düsseldorf: Cornelson Verlag Scriptor 2001
Jaspers, Karl: Einführung in die Philosophie. Zwölf Radiovorträge, München: Pieper (versch. Aufl.)
Jaspers, Karl: Kleine Schule des philosophischen Denkens, München: Pieper (versch. Aufl.)
Martens, Ekkehard: Philosophieren mit Kindern, Ditzingen: Reclam 1999
Martens, Ekkenhard: Ich denke, also bin ich. Grundtexte der Philosophie, München: Beck 2001
Spaemann, Robert/Schweidler, Walter (Hrsg.): Ethik Lehr- und Lesebuch. Texte - Fragen - Antworten, Stuttgart: Klett-Cotta Verlag 2006
Tetens, Holm: Philosophisches Argumentieren. Eine Einführung. Beck C. H., München 2006
Vossenkuhl, Wilhelm: Philosophie für die Westentasche, München: Pieper 2004
Zoller, Eva: Die kleinen Philosophen. Vom Umgang mit 'schwierigen' Kinderfragen, Zürich: Orell Füssli 1991
Zoller-Morf, Eva: Selber denken macht schlau, Oberhofen: Zytglogge Verlag 2010(selection)
Brüning, Barbara: Philosophieren in der Grundschule. Grundlagen / Methoden / Anregungen, Berlin; Düsseldorf: Cornelson Verlag Scriptor 2001
Jaspers, Karl: Einführung in die Philosophie. Zwölf Radiovorträge, München: Pieper (versch. Aufl.)
Jaspers, Karl: Kleine Schule des philosophischen Denkens, München: Pieper (versch. Aufl.)
Martens, Ekkehard: Philosophieren mit Kindern, Ditzingen: Reclam 1999
Martens, Ekkenhard: Ich denke, also bin ich. Grundtexte der Philosophie, München: Beck 2001
Spaemann, Robert/Schweidler, Walter (Hrsg.): Ethik Lehr- und Lesebuch. Texte - Fragen - Antworten, Stuttgart: Klett-Cotta Verlag 2006
Tetens, Holm: Philosophisches Argumentieren. Eine Einführung. Beck C. H., München 2006
Vossenkuhl, Wilhelm: Philosophie für die Westentasche, München: Pieper 2004
Zoller, Eva: Die kleinen Philosophen. Vom Umgang mit 'schwierigen' Kinderfragen, Zürich: Orell Füssli 1991
Zoller-Morf, Eva: Selber denken macht schlau, Oberhofen: Zytglogge Verlag 2010(selection)
Association in the course directory
Last modified: Sa 08.07.2023 00:17