180155 SE Philosophical Didactics (2012W)
Präsentation und Analyse von Unterrichtssequenzen
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 14.09.2012 12:00 to Su 30.09.2012 12:00
- Deregistration possible until We 31.10.2012 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 05.10. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 05.10. 14:00 - 16:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 19.10. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 19.10. 14:00 - 16:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 16.11. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 16.11. 14:00 - 16:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 07.12. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 07.12. 14:00 - 16:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 14.12. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 14.12. 14:00 - 16:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
Information
Aims, contents and method of the course
Didactic planning and practical implementation of lesson designs with a specific focus on the competence modelScientific evaluation of the lesson s thematic contentsReflection and analysis of teaching practice
Assessment and permitted materials
Active participation during individual and group assignments throughout the entire courseGuideline-based lesson observationsDidactic planning of a lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom settingWritten paper (methodological analysis and reflection of the lesson)
Minimum requirements and assessment criteria
Gaining an understanding of teaching and learning processesGaining practical, methodological experience in teaching Philosophy
Examination topics
The thematic contents of the course will be conveyed through lectures, individual and group tasks, team-teaching sessions and a subsequent reflection of learning processes
Reading list
Jonas Pfister, Fachdidaktik Philosophie, Bern 2010
Volker Steenblock, Philosophische Bildung: Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie, Münster, 5. Aufl. 2011
Dieter Birnbacher und Dieter Krohn (Hrsg.), Das sokratische Gespräch, Stuttgart 2002
Kirsten Meyer (Hrsg.), Texte zur Didaktik der Philosophie, Stuttgart 2010Empfohlen wird das Sichten bzw. die Lektüre mehrerer in Österreich approbierter Philosophie-Schulbücher.
Weiters ist das Studium des aktuellen Lehrplanes für Psychologie und Philosophie zu empfehlen.
Volker Steenblock, Philosophische Bildung: Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie, Münster, 5. Aufl. 2011
Dieter Birnbacher und Dieter Krohn (Hrsg.), Das sokratische Gespräch, Stuttgart 2002
Kirsten Meyer (Hrsg.), Texte zur Didaktik der Philosophie, Stuttgart 2010Empfohlen wird das Sichten bzw. die Lektüre mehrerer in Österreich approbierter Philosophie-Schulbücher.
Weiters ist das Studium des aktuellen Lehrplanes für Psychologie und Philosophie zu empfehlen.
Association in the course directory
PP 57.4.2
Last modified: Sa 08.07.2023 00:17