Universität Wien

180158 UE M-03 Exercise Course in Logic (2023S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Summary

1 Pedersen , Moodle
3 Weisgerber , Moodle
4 Linsbichler , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 45 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Thursday 09.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 16.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 23.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 30.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 20.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 27.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 04.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 11.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 25.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 01.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 15.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 22.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Thursday 29.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien

Aims, contents and method of the course

The aim of this course is to get a practical grasp of the content of the lecture VO M-03 'Fundamentals of Logic'. Hence, we are going to focus on exercises. I will be giving you weekly exercise sheets to solve in order for you to get accustomed to dealing with formal languages, definitions and proofs.

Minimum requirements and assessment criteria

- Preparation of at least 50 percent of the exercise sheets is a necessary condition for a positive assessment.

- There are two written tests. The test grade is calculated from the points achieved on both tests (but you will have to get at least 50 percent wright on both tests to get a positive assessment).

- Grading: up to 50% of the points...5; up to 62.5%...4; up to 75%...3; up to 87.5%...2 ; above it...1.

- Based on the test grade, the final grade may to a certain extent (+/- one grade) be influenced by the degree of participation and level of understanding the student has expressed throughout the course.

Examination topics

Topics from the exercise sheets and what has otherwise been discussed in class.

Reading list

The Logic Manual, Volker Halbach
Oxford University Press, 2010.

Group 2

max. 45 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Tuesday 07.03. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 14.03. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 21.03. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 28.03. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 18.04. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 25.04. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 02.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 09.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 16.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 23.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 06.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 13.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 20.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Tuesday 27.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien

Aims, contents and method of the course

Inhalte: Durch Präsentation und Diskussion von Übungsbeispielen wird in dieser Lehrveranstaltung (LV) das Verständnis der in der zugehörigen Vorlesung ‘Grundkurs Logik’ vermittelten Methoden und Begriffe gefestigt und vertieft.
Im Zentrum der LV werden die Grundlagen der klassischen Aussagenlogik und der klassischen Prädikatenlogik erster Stufe, wie sie in der zugehörigen Vorlesung ‘Grundkurs Logik’ präsentiert werden, stehen. Nach einer einführenden Diskussion des Verhältnisses von Rhetorik, formaler Logik, informaler Logik, und Philosophie, werden insbesondere folgende Themen besprochen: formale Sprachen und deduktive Systeme; die formale Sprache der Aussagenlogik (AL) und der Prädikatenlogik erster Stufe (PL); aussagenlogische und prädikatenlogische Formalisierung; Semantik der AL und der PL (Modelle, Wahrheit in einem Modell); semantischer Folgerungsbegriff für die AL und PL; formale Ableitungskalküle für die AL und PL (Kalkül des natürlichen Schließens) sowie entsprechende syntaktische Folgerungsbegriffe; Metatheorie der AL und PL (Korrekheit und Vollständigkeit, im Fall der PL eventuell auch Kompaktheitssatz und Satz von Löwenheim‐Skolem). Darüber hinaus sollen, in Abhängigkeit von den thematischen Schwerpunkten, die in der Vorlesung ‘Grundkurs Logik’ gesetzt werden, weitere philosophisch relevante Logiken (Modallogik, Mehrwertige Logiken, eventuell Prädikatenlogik zweiter Stufe) sowie ausgewählte Themen der Geschichte und Philosophie der Logik besprochen werden.

Ziele: Das Hauptziel der LV besteht darin, das Verständnis der in der zugehörigen Vorlesung ‘Grundkurs Logik’ eingeführten Begriffe und Methoden durch Übungen und Diskussion zu festigen und zu vertiefen, und den Studierenden ein umfassendes Bild des Werts der formalen Logik für die Philosophie zu vermitteln.

Methoden: Jede LV‐Einheit ist zweigeteilt. Im ersten Teil jeder Einheit werden die jeweils vorzubereitenden Übungsbeispiele besprochen. Einzelne Übungsbeispiele werden dazu von Studierenden präsentiert und danach gemeinsam diskutiert. Im zweiten Teil jeder Einheit werden durch Vortrag des LV‐Leiters die Inhalte vorgestellt, die für das Lösen des jeweils nächsten Übungsblattes erforderlich sind.
Um gewissen Ängsten gegenüber formalen Methoden und Begriffsbildungen vorzubeugen, ist es dem LV‐Leiter ein besonderes Anliegen, kleinschrittig vorzugehen und im ständigen Austausch mit den Studierenden eine offene und konstruktive Atmosphäre zu schaffen, in der Fragen und Diskussionen (im Rahmen des Möglichen) ausdrücklich erwünscht sind.

Assessment and permitted materials

- Zwei Tests (Zwischentest, Abschlusstest)
- Übungsblätter
- Mitarbeit (Tafelmeldungen)

Minimum requirements and assessment criteria

Eine positive Beurteilungen erfordert mindestens:
- Anwesenheit (höchstens 2 Fehleinheiten)
- Absolvierung beider Tests
- Mindestens 50 Prozent der Übungsbeispiele

Die Gesamtnote setzt sich im Verhältnis 1 : 1 aus einer Mitarbeitsnote und einer Testnote zusammen. Die Testnote ergibt sich aus dem arithmetischen Mittel der Noten auf die beiden Tests. Die Mitarbeitsnote ergibt sich wiederum aus zwei Teilen, (1) der Anzahl der rechtzeitig abgegebenen Übungsbeispiele und (2) der Anzahl der Tafelmeldungen. Tafelmeldungen sind freiwillig und als 'abgegebene Übungsbeispiele' gelten alle (aber auch nur die) ernsthaften Versuche ein Beispiel zu lösen. Insbesondere wird also die Korrektheit eines Lösungsversuchs nicht mit einbezogen. Basis der Mitarbeitsnote ist der Prozentsatz p der abgegebenen Übungsbeispiele im Verhältnis zu den möglichen. Der Wert p vermindert sich zunächst um 5 Prozentpunkte und erhöht sich dann für jede Tafelmeldung um 5 Prozentpunkte zum Mitarbeitswert p*. Die Mitarbeitsnote ergibt sich dann aus folgenden Festlegungen: p* >= 90 ... 1; 90 > p* >= 80 ... 2; 80 > p* >= 65 ... 3; 65 > p* >= 50 ... 4; 50 > p* ... 5.

Examination topics

Prüfungsrelevant sind alle Inhalte, die im Rahmen der Übung besprochen und nicht ausdrücklich ausgeschlossen wurden.

Reading list

Alle notwendigen Unterlagen (Übungsblätter, Folien, sowie ergänzende Texte) werden den Studierenden im Moodle zur Verfügung gestellt. Weitere Literaturhinweise werden zu Beginn der LV angegeben und werden sich nach den in der Vorlesung 'Grundkurs Logik' besprochenen Inhalten und Literaturangaben richten.

Group 3

max. 45 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 08.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 15.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 22.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 29.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 19.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 26.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 03.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 10.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 17.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 24.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 31.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 07.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 14.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 21.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß
Wednesday 28.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal III NIG Erdgeschoß

Aims, contents and method of the course

The aim of the exercise course is the acquisition of a deeper understanding of the contents of the lecture "Fundamentals of Logic" (propositional logic, first-order predicate logic, possibly modal propositional logic, etc.), which is made possible by solving concrete exercises (among others weekly exercise sheets). Through the practical exercises and exercises of application, a routine handling of formal languages and systems is to be learned.
During the course, the students and the instructor present the weekly exercises (that have to be prepared individually or in small groups) and discuss any ambiguities.

Assessment and permitted materials

Preparation of the weekly exercise sheets - these are to be uploaded by Monday, 12 noon; active participation in the exercise sessions; two written tests (in the middle and at the end of the semester); possibly written or oral additional tasks, for example in case of ambiguity about the independence of the performed work.

For the practice tests:
- You declare under oath by taking the test that you will take the test independently, without help from others and without unauthorized aids.
- Your test may be subject to a plagiarism check for verification purposes.
- Within the assessment period up to four weeks after the end of the course, the course instructor may also make oral follow-up questionings on the subject matter of the exam. This can also be done on a random basis without concrete suspicion.
- If unauthorized aids are used and/or an exercise test is not written independently, the course will not be assessed and will be documented with an X in the collective report. If the practice test is cancelled without giving an important reason or is not uploaded to Moodle within the given period of time, the practice test will be assessed with 0 points. In case of technical problems, contact the course management or the test supervisor immediately.

Minimum requirements and assessment criteria

Preparation of at least 75 percent of the practice examples as a necessary condition for positive evaluation. The correctness of these exercises will not be judged; however, it must be evident that the exercises have been attempted to be solved.
There are two practice tests (one in the middle of the semester, one at the end of the semester). The overall grade is calculated from the points achieved in the two exercise tests. There will be a total of 52 points to be scored on both tests combined.
Overall score:
52-45.5 pts: 1, 45-39 pts: 2, 38.5-32.5 pts: 3, 32-26 pts: 4, 25.5-0 pts: 5.

Examination topics

Topics from the exercise sheets and what has otherwise been discussed in class.

Reading list

The exercise sheets are made available weekly on moodle. The knowledge that can be acquired during the lecture GKL is required to solve these exercises.
Further literature is not required for the completion of the exercise.

Group 4

max. 45 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

A few meetings might be held online.

Thursday 09.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 16.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 23.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 30.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 20.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 27.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 04.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 11.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 25.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 01.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 15.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 22.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Thursday 29.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

Contents: Applications and deepening of the main themes of the lecture course 'Basic Logic', particularly of the formal aspects: formation rules, syntax (calculuses of natural deduction and axiomatic calculuses), and semantics of propositional logic and of first order predicate logic; possibly outlook on further topics such as completeness theorem, compactness theorem, incompleteness theorems, non-classical logics, predicate logic with infinite expressions, higher order predicate logic, model theory, modal logics; perhaps outlook on historical and contemporary discussions on the epistemological status and role of logic or logics respectively (Frege, Hahn, Brouwer, Carnap, Quine, Popper, Tarski, Prior, Suppes, Burgess, G. Russell, Leitgeb)

Aims: deeper understanding of the topics of the contents of the lecture course 'Basic Logic' (propositional logic, first order predicate logic, modal logic); experience in dealing with recursive definitions, syntactic rules, formal languages, and proofs; ideally getting acquainted with and reflecting upon different perspectives on the role and the epistemological status of logic(s)

Methods: repetition and deepening of the formal aspects of the lecture course: presentation; elaborating on exercise examples in small groups; presentation and discussion of correct and incorrect solutions of exercise examples by students; discussions of questions and problems

Assessment and permitted materials

Preparation of exercise examples; active participation in the meetings; two tests in writing; potentially written or oral additional tasks, especially in cases where there is doubt whether performances were achieved independently

Minimum requirements and assessment criteria

Preparation of at least 50% of exercise examples is a necessary condition for a positive grade. There are two written tests (one mid-term test, one end-term test). The sum of the points on the two tests constitutes the test grade (up to 50% of points...5; up to 62,5%...4; up to 75%...3; up to 87,5%...2; more...1). Due to active participation in the course and bonus exercises, the grade for the entire course can deviate from the test grade by 1, in very exceptional cases by 2. Students who register for the course accept that their written contributions will be checked by the program 'Turnitin'.

Legal notes: Students who register for the course affirm that they will write their tests independently, without the aid of third parties and without prohibited aids. The tests can be checked for plagiarism, using Turnitin. Within four weeks after the endterm test, the lecturer can conduct inquiries within the scope of the contents of the course. This can also happen in the form of sample tests without probable cause. If prohibited aids are used and/or if a test is not written without the help of third parties, the course will not be graded and marked with an X in students' transcripts.

Examination topics

Propositional logic: formation rules, calculuses of natural deduction, axiomatic calculuses, semantics
First order predicate logic: formation rules, informal semantics, semantics, calculuses
Potential further topics (modal logics, history of logic, philosophy of logic, non-classical logics, higher order predicate logic, ...) depend on progress in lecture course and exercise course, and will be announced well in advance of the test.

Reading list

No literature in a narrow sense is necessary for the exercise course. The exercise course - like the lecture course - predominantly uses the notation from Volker Halbach - 'The Logic Manual'. References to additional, optional literature will be provided in the course of the course.

Association in the course directory

Last modified: We 26.04.2023 13:27