Universität Wien

180162 SE What does all this mean? (2019S)

Der Umgang mit grundlegenden philosophischen und ethischen Fragen der Gegenwart

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Nicht für Wahlfächer in PP oder BA Philosophie geeignet.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 45 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Tuesday 19.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 26.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 02.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 09.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 30.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 07.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 14.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 21.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 28.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 04.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 18.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Tuesday 25.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien

Information

Aims, contents and method of the course

This seminar focuses on dealing with and imparting current basic philosophical und ethical questions.

Assessment and permitted materials

Active participation during individual and group assignments throughout the course, presentation, written paper (methodological analysis and reflection)

Minimum requirements and assessment criteria

Active participation during the seminar (80% physical presence at least), didactic planning and presentation, seminar paper

Examination topics

imparting current basic philosophical und ethical questions

Reading list

Nagel, Thomas: Was bedeutet das alles? Eine ganz kurze Einführung in die Philosophie, Stuttgart: Reclam 2008
Brüning, Barbara: Philosophieren in der Grundschule. Grundlagen / Methoden / Anregungen, Berlin; Düsseldorf: Cornelson Verlag Scriptor 2001
Jaspers, Karl: Einführung in die Philosophie. Zwölf Radiovorträge, München: Pieper (versch. Aufl.)
Jaspers, Karl: Kleine Schule des philosophischen Denkens, München: Pieper (versch. Aufl.)
Martens, Ekkehard: Philosophieren mit Kindern, Ditzingen: Reclam 1999
Martens, Ekkenhard: Ich denke, also bin ich. Grundtexte der Philosophie, München: Beck 2001
Spaemann, Robert/Schweidler, Walter (Hrsg.): Ethik Lehr- und Lesebuch. Texte - Fragen - Antworten, Stuttgart: Klett-Cotta Verlag 2006
Tetens, Holm: Philosophisches Argumentieren. Eine Einführung. Beck C. H., München 2006
Vossenkuhl, Wilhelm: Philosophie für die Westentasche, München: Pieper 2004
Zoller, Eva: Die kleinen Philosophen. Vom Umgang mit 'schwierigen' Kinderfragen, Zürich: Orell Füssli 1991
Zoller-Morf, Eva: Selber denken macht schlau, Oberhofen: Zytglogge Verlag 2010

(selection)

Association in the course directory

Last modified: Sa 08.07.2023 00:17