180162 SE What does all this mean? (2019S)
Der Umgang mit grundlegenden philosophischen und ethischen Fragen der Gegenwart
Continuous assessment of course work
Labels
Nicht für Wahlfächer in PP oder BA Philosophie geeignet.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 07.02.2019 09:00 to We 13.02.2019 10:00
- Registration is open from We 20.02.2019 09:00 to Tu 26.02.2019 10:00
- Deregistration possible until Su 31.03.2019 23:59
Details
max. 45 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 19.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 26.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 02.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 09.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 30.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 07.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 14.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 21.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 28.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 04.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 18.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 25.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Information
Aims, contents and method of the course
This seminar focuses on dealing with and imparting current basic philosophical und ethical questions.
Assessment and permitted materials
Active participation during individual and group assignments throughout the course, presentation, written paper (methodological analysis and reflection)
Minimum requirements and assessment criteria
Active participation during the seminar (80% physical presence at least), didactic planning and presentation, seminar paper
Examination topics
imparting current basic philosophical und ethical questions
Reading list
Nagel, Thomas: Was bedeutet das alles? Eine ganz kurze Einführung in die Philosophie, Stuttgart: Reclam 2008
Brüning, Barbara: Philosophieren in der Grundschule. Grundlagen / Methoden / Anregungen, Berlin; Düsseldorf: Cornelson Verlag Scriptor 2001
Jaspers, Karl: Einführung in die Philosophie. Zwölf Radiovorträge, München: Pieper (versch. Aufl.)
Jaspers, Karl: Kleine Schule des philosophischen Denkens, München: Pieper (versch. Aufl.)
Martens, Ekkehard: Philosophieren mit Kindern, Ditzingen: Reclam 1999
Martens, Ekkenhard: Ich denke, also bin ich. Grundtexte der Philosophie, München: Beck 2001
Spaemann, Robert/Schweidler, Walter (Hrsg.): Ethik Lehr- und Lesebuch. Texte - Fragen - Antworten, Stuttgart: Klett-Cotta Verlag 2006
Tetens, Holm: Philosophisches Argumentieren. Eine Einführung. Beck C. H., München 2006
Vossenkuhl, Wilhelm: Philosophie für die Westentasche, München: Pieper 2004
Zoller, Eva: Die kleinen Philosophen. Vom Umgang mit 'schwierigen' Kinderfragen, Zürich: Orell Füssli 1991
Zoller-Morf, Eva: Selber denken macht schlau, Oberhofen: Zytglogge Verlag 2010(selection)
Brüning, Barbara: Philosophieren in der Grundschule. Grundlagen / Methoden / Anregungen, Berlin; Düsseldorf: Cornelson Verlag Scriptor 2001
Jaspers, Karl: Einführung in die Philosophie. Zwölf Radiovorträge, München: Pieper (versch. Aufl.)
Jaspers, Karl: Kleine Schule des philosophischen Denkens, München: Pieper (versch. Aufl.)
Martens, Ekkehard: Philosophieren mit Kindern, Ditzingen: Reclam 1999
Martens, Ekkenhard: Ich denke, also bin ich. Grundtexte der Philosophie, München: Beck 2001
Spaemann, Robert/Schweidler, Walter (Hrsg.): Ethik Lehr- und Lesebuch. Texte - Fragen - Antworten, Stuttgart: Klett-Cotta Verlag 2006
Tetens, Holm: Philosophisches Argumentieren. Eine Einführung. Beck C. H., München 2006
Vossenkuhl, Wilhelm: Philosophie für die Westentasche, München: Pieper 2004
Zoller, Eva: Die kleinen Philosophen. Vom Umgang mit 'schwierigen' Kinderfragen, Zürich: Orell Füssli 1991
Zoller-Morf, Eva: Selber denken macht schlau, Oberhofen: Zytglogge Verlag 2010(selection)
Association in the course directory
Last modified: Sa 08.07.2023 00:17