180179 SE On the relationship between language and thought (2012S)
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 14.02.2012 18:00 to Su 04.03.2012 23:00
- Deregistration possible until Sa 31.03.2012 23:00
Details
max. 45 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 06.03. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 13.03. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 20.03. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 27.03. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 17.04. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 24.04. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 08.05. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 15.05. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 22.05. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 05.06. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 12.06. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 19.06. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 26.06. 13:00 - 15:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Information
Aims, contents and method of the course
Einerseits ist es naheliegend, zu glauben, dass die Sprache dazu dient, Gedanken auszudrücken, damit andere Leute wahrnehmen können, was der Sprecher denkt. Andererseits ist es auch naheliegend, zu glauben, dass die Sprache eine besondere Art von Denken ermöglicht. Aber wenn die Sprache nur dazu dient Gedanken auszudrücken, muss die Sprache für das Denken nutzlos sein, und wenn man vermittels der Sprache eigentlich auf eine gewisse Art denkt, dann sind die Sätze, durch die man denkt, nicht nur Ausdrücke für dahinterliegende Gedanken. Bei dieser Veranstaltung versuchen wir dieses Rätsel zu lösen. Die Lösung verlangt teilweise begriffliche Aufklärung, teilweise die Zurückweisung traditioneller philosophischer Theorien, und teilweise psychologische Experimente. Der Lesestoff besteht sowohl aus zeitgenössischen philosophischen Schriften als auch aus Berichten über psychologische Forschungen.
Assessment and permitted materials
Teilnahme an der Diskussion (die das Lesen der Literatur voraussetzt), drei kurze Aufsätze (jeder zwei oder drei Seiten, zu einer Frage, die aus einer Liste ausgewählt wird), ein längerer Aufsatz am Ende des Semesters (acht bis zehn Seiten, zu einer Frage, die von dem Student/der Studentin selbst ausgewählt wird).
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Vorlesung und Diskussion.
Reading list
Alle Schriften werden elektronisch per Email an die Studenten verteilt.
Fodor, Auswahl von The Language of Thought
Carruthers, Auswahl von Language, Thought and Consciousness
Sperber and Wilson, Précis of Relevance: Communication and Cognition
Camp, "Putting Thoughts to Work: Concepts, Systematicity and Stimulus-Independence"
Lewis, "Language and Languages"
Sellars, "Language, Thought and Communication"
Bloom, Auswahl von How Children Learn the Meanings of Words
Mandler, "How to Build a Baby"
Spelke, "Principles of Object Perception"
Scholl, "Objects and Attention"
Malt, Sloman, et al., "Knowing versus Naming: Similarity and the Linguistic Categorization of Artifacts"
Gennari, Sloman, et al., "Motion Events in Language and Cognition"
Arp, "The Environments of our Hominem Ancestors: Tool-usage and Scenario Visualization".
Fodor, Auswahl von The Language of Thought
Carruthers, Auswahl von Language, Thought and Consciousness
Sperber and Wilson, Précis of Relevance: Communication and Cognition
Camp, "Putting Thoughts to Work: Concepts, Systematicity and Stimulus-Independence"
Lewis, "Language and Languages"
Sellars, "Language, Thought and Communication"
Bloom, Auswahl von How Children Learn the Meanings of Words
Mandler, "How to Build a Baby"
Spelke, "Principles of Object Perception"
Scholl, "Objects and Attention"
Malt, Sloman, et al., "Knowing versus Naming: Similarity and the Linguistic Categorization of Artifacts"
Gennari, Sloman, et al., "Motion Events in Language and Cognition"
Arp, "The Environments of our Hominem Ancestors: Tool-usage and Scenario Visualization".
Association in the course directory
BA M 9, BA M11, MA M1
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36