Universität Wien

180187 SE Didactics of Ethics (2021W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Summary

1 MIXEDKPH Tarmann , Moodle
2 REMOTE Lacina , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Aufgrund der aktuellen Pandemie-Situation ist derzeit leider nur online-Teilnahme möglich!

Monday 11.10. 16:45 - 19:45 Hybride Lehre
Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Monday 18.10. 16:45 - 19:45 Hybride Lehre
Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Monday 25.10. 16:45 - 19:45 Hybride Lehre
Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Monday 08.11. 16:45 - 19:45 Hybride Lehre
Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Monday 15.11. 16:45 - 19:45 Hybride Lehre
Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Monday 22.11. 16:45 - 19:45 Hybride Lehre
Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Monday 29.11. 16:45 - 19:45 Hybride Lehre
Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien

Aims, contents and method of the course

Essential issues in ethics are specifically applied to teaching practice.They are based on the current Austrian curricula as well as on the competence orientated school leaving exams in higher secondary education. The question of how to teach and learn moral behavior is brought into focus. Experiencing micro-teaching situations (including the respective follow-ups) as well as reflecting the gained insights academically in the term paper are to contribute to the debate about the central question of this course.

Assessment and permitted materials

Active participation during the seminar, didactic planning and presentation, seminar paper.
By registering for this course, you agree that the automated plagiarism software Turnitin will review all written assignments submitted via Moodle.

Minimum requirements and assessment criteria

Active participation during the seminar (80% physical presence at least), didactic planning and presentation, seminar paper.
Team teaching, models of subject didactics in Ethics, the question about what is good teaching of Ethics.

Examination topics

Team teaching, models of Subject-Didactics in Ethics, the question about what is good teaching of Ethics

Reading list

All approved textbooks;
Scientific literature will be announced during the seminar and will be made accessible via moodle

Group 2

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

ACHTUNG: Die LV wird nur ONLINE (über Moodle) stattfinden. Daher Voraussetzung zur Teilnahme: Mikro&Webcam; Browser: am besten Google Chrome, bzw. eine relativ neue Version von Firefox. Wir arbeiten über Moodle Collaborate, das stabil über Chrome läuft.
! Webcam ist erforderlich und muss auch eingeschaltet werden ! Dies ist Voraussetzung für die Teilnahme.
Bitte beim 1. Termin UNBEDINGT ONLINE erscheinen, sonst erhält die nächste Person auf der Warteliste Ihren Platz. Sollten Sie beim 1. Termin verhindert sein, bitte kurze Nachricht an: katharina.lacina@univie.ac.at
Personen auf Warteliste: Bitte zum 1. Termin erscheinen. Es wird Ihnen ein externer Link zur ersten Einheit zugesandt.

Monday 11.10. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 18.10. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 25.10. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 08.11. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 15.11. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 22.11. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 29.11. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 06.12. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 13.12. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 10.01. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 17.01. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 24.01. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 31.01. 09:45 - 11:15 Digital

Aims, contents and method of the course

Wir werden im Seminar unterrichtstauglich, folgende didaktische Ansätze mit darauf aufbauenden kompetenzorientierten Methoden des Ethikunterrichts erarbeiten:
Rückfragen an die Lehr- und Lernbarkeit von Ethik, Texterschließung und philosophischer Essay, philosophisches Tagebuch, ethisches Argumentieren, Gedankenexperimente. Methodenvielfalt des Ethikunterrichts praktisch erproben; Methodeneinsatz nach didaktischem Ziel entscheiden lernen; Sicherheit in Fragen der Vermittlung ethischer Theorien gewinnen; Gestaltungsmöglichkeiten im Umgang mit ethischen Fragestellungen kennenlernen.

Assessment and permitted materials

(1)Mitarbeit;
(2) Präsentation eines Themas im Team;
(3)schriftliche Ausarbeitung einer Unterrichtseinheit aus einem Themengebiet des SE; (4)Ausarbeitung einer Maturafragestellung (Thema aus SE).

Minimum requirements and assessment criteria

(1)Mitarbeit (20%)
(2) Präsentation eines Themas im Team (30%)
(3)schriftliche Ausarbeitung einer Unterrichtseinheit aus einem Themengebiet des SE (40%)
(4)Ausarbeitung einer Maturafragestellung aus einem Themengebiet des SE (10%)
Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
Für einen positiven Abschluss müssen alle Teilleistungen positiv absolviert werden.
Max. Anzahl nicht-entschuldigter Abwesenheiten: 2

Examination topics

s.o.

Reading list

Lacina, Katharina /Kitzberger, Anita: Ethik 1. Diskurs und Orientierung, Wien HPT 2020
Lacina, Katharina /Kitzberger, Anita: Ethik 2. Diskurs und Orientierung, Wien HPT 2021

Association in the course directory

Last modified: Sa 08.07.2023 00:47