180280 SE Inferentialism versus Naturalism (2007W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 17.09.2007 10:00 to Su 30.09.2007 20:00
- Registration is open from Mo 01.10.2007 13:00 to Su 14.10.2007 20:00
- Deregistration possible until We 31.10.2007 20:00
Details
max. 45 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 11.10. 17:30 - 19:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Brandom, Robert B., Making It Explicit. Reasoning, Representing and Discursive Commitment, Harvard University Press, Cambridge (Mass.) 1994. Dt. als: Expressive Vernunft. Begründung, Repräsentation und diskursive Festlegung, Frankfurt am Main 2000.
Brandom, Robert B., Articulating Reasons. An Introduction to Inferentialism, Harvard University Press, Cambridge (Mass.) 2000. Dt. als: Begründen und Begreifen. Eine Einführung in den Inferentialismus, Frankfurt am Main 2001.
Brandom, Robert B., Der Mensch, das normative Wesen. Über die Grundlagen unseres Sprechens. Eine Einführung, in: Die Zeit, 29/2001.
Habermas, Jürgen, Zwischen Naturalismus und Religion. Philosophische Aufsätze, Frankfurt/M. 2005.
Liptow, Jasper, Robert B. Brandoms pragmatistische Theorie sprachlicher Bedeutung, in: Information Philosophie 4/2002, S.42-47.
Rorty, Richard, Robert Brandom on Social Practices and Representations, in: Richard Rorty, Truth and Progress, Cambridge University Press 1998, S.122-137. Dt. als: Robert Brandom über soziale Praktiken und Repräsentationen, in: Richard Rorty, Wahrheit und Fortschritt, Frankfurt am Main 2000, S.179-200.Prüfungsmodalitäten:
Zeugniserwerb durch Präsentation eines Impulsreferates, Diskussionsbeiträge und Abgabe einer Seminararbeit.
Association in the course directory
§ 4/1/4, BA: M 9, PP § 57.3.4
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
Das Hauptaugenmerk wird auf die gemeinsame Interpretation und Diskussion gelegt. Am Beginn eines Abschnittes soll jeweils ein kurzes Impulsreferat gehalten werden, das einen Ausblick
auf die zu erarbeitenden Themen gibt und dabei den Interpretationshorizont absteckt. Aktive Mitarbeit wird besonders gefördert und ausdrücklich in die Benotung einbezogen.