Universität Wien

180517 SE MEi: CogSci Topic Seminar (2009S)

The lighter side of learning

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Beginn: 3. März 2009 (Vorbesprechung!)
Di 17:00 - 19:00
Zentrum für Lehrentwicklung, 1090, Porzellangasse 33a, Eingang Ecke Fürstengasse

Weitere Termine werden bei der Vorbesprechung bekannt gegeben!

Details

max. 25 participants
Language: English

Lecturers

Classes

Currently no class schedule is known.

Information

Aims, contents and method of the course

Topic of this seminar are the relations of humour, games and play with the phenomenon 'learning' from a psychological, (neuro-)biological, philosophical and cultural point of view. Following a concrete question we will engage with aspects of these phenomena in an interdisciplinary manner.
We will focus on four of the following questions:
- How is learning influenced by emotions?
- Does humour play a role in social learning?
- Are there relations between playing and learning?
- How are learning and improvisation related?
- What can be gained by using games in teaching?
- Is learning always fun?

Language: English

Assessment and permitted materials

Seminar paper, presentation, teamwork, participation in discussions, portfolio-work.
Attendance is required.

Minimum requirements and assessment criteria

- Vertiefte Kenntnis und Verständnis eines bestimmten kognitiven Phänomens aus kognitionswissenschaftlicher Perspektive
- Fähigkeit, kognitionswissenschaftliche Terminologie anzuwenden
- Fähigkeit, unterschiedliche Forschungsansätze verschiedener Disziplinen hinsichtlich ihrer Methoden, Konzepte und Ziele zu vergleichen und in Beziehung zueinander zu setzen
- Fähigkeit, Fachliteratur/Primärliteratur zu lesen, präsentieren und diskutieren
- Fähigkeit, in virtuellen Umgebungen zu arbeiten
- Fähigkeit zu kritischem und analytischem Denken
- Fähigkeit, Probleme in einem interdisziplinären Team kollaborativ zu lösen
- Fähigkeit, Projektarbeit in einem interdisziplinären Team zu organisieren
- Fähigkeit, persönliche Kompetenzen zu reflektieren und eigene Motivation und Interessen zu entwickeln

Examination topics

Reading primary and secondary literature,
presentation and discussion in English,
mutual feedback,
writing a paper in the beginning of the seminar and reworking it in the end.

Reading list

siehe Fronter

Association in the course directory

Last modified: Fr 31.08.2018 08:52