190016 VO BM 1 Instroduction to Educational Science (2020W)
Labels
STEOP BM 1 + StEOP 1 (2011)
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Lecturers
- Stefan Hopmann
- Katharina Thyri (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
AUFGRUND DER AKTUELLEN CORONA-SITUATION FINDET DIESE LEHRVERANSTALTUNG IN EINEM VIRTUELLEN RAUM STATT! STUDIERENDE ERHALTEN ZUGRIFF AUF DIE ONLINE-LEHRVERANSTALTUNG ÜBER DIE AUF MOODLE EINGERICHTETE AKTIVITÄT - COLLABORATE -.
Nähere Hinweise finden Sie auf Moodle. Bitte beachten Sie die Ankündigungen auf der Moodle-Plattform.- Monday 05.10. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 12.10. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 19.10. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 09.11. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 16.11. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 23.11. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 30.11. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 07.12. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 14.12. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 11.01. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 18.01. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 25.01. 13:15 - 14:45 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
As usual with all scientific disciplines, there is no unified definition of what constitutes the core or the foundations of education science. Starting from this observation, the lecture presents the construction of the discipline using selected examples from its early beginnings to nowadays.
Assessment and permitted materials
None. Attending this lecture is voluntary.
Minimum requirements and assessment criteria
None.
Examination topics
The module examination will be based on the reading list and the lecture slides and lecture content provided for this purpose.
Reading list
Horn (2014) Pädagogik/Erziehungswissenschaft
Niemeyer (1799) Grundsätze der Erziehung, S.1-12 und S.20-31
Trapp (1779) Antrittsvorlesung
Aristoteles (ca. 335 v.Chr.) Politik Buch VIII
Platon (ca. 385 v.Chr.) Menon
Basedow (1768) Vorstellungen, Paragraph 1-13
Basedow (1768) Vorstellungen, Paragraph 32-34
Humboldt (1792) Ideen, Kapitel 1&2
Humboldt (1792) Ideen, Kapitel 6
Humboldt (1792) Theorie der Bildung des Menschen
Kant (1784) Was ist Aufklärung?
Rousseau (1762) Emile
Trapp (1780) Versuch
Dilthey (1888) Möglichkeit
Herbart (1834) Umriss pädagogischer Vorlesungen
Herbart (1802) Erste Vorlesung über Pädagogik
Hopmann (2007) Restrained teaching
Schleiermacher (1826) Vorlesungen
Dewey (1922) Education as engineering
Dewey (1944) The democratic faith and education
Hegel (1811) Gymnasialrede
Hopmann (2006) Mind the gap
Marx (1845) Thesen über Feuerbach
Spencer (1854) Knowledge
Watson (1913) Psychology
Adorno (1966) Erziehung nach Auschwitz
Brezinka (2015) Die Verwissenschaftlichung
Klafki (1971) Kritisch-Konstruktiv
Tenorth (1987) Esoterisch?
Hopmann/ Bauer-Hoffmann (2015) Equity Paradox
Pinar (2006) Reconceptualization
Young (2011) What are schools for
Koller (2016) Datenreport
Prondcynsky (2002) Institutionalisierung
Reinders/ Ditton (2011) Überblick Forschungsmethoden
Schoonenboom/ Johnson (2017) How To Construct A Mixed Methods Research
Hopmann (2014) Stupid Public Policies
Hopmann (2014) Forgotten Connections
Niemeyer (1799) Grundsätze der Erziehung, S.1-12 und S.20-31
Trapp (1779) Antrittsvorlesung
Aristoteles (ca. 335 v.Chr.) Politik Buch VIII
Platon (ca. 385 v.Chr.) Menon
Basedow (1768) Vorstellungen, Paragraph 1-13
Basedow (1768) Vorstellungen, Paragraph 32-34
Humboldt (1792) Ideen, Kapitel 1&2
Humboldt (1792) Ideen, Kapitel 6
Humboldt (1792) Theorie der Bildung des Menschen
Kant (1784) Was ist Aufklärung?
Rousseau (1762) Emile
Trapp (1780) Versuch
Dilthey (1888) Möglichkeit
Herbart (1834) Umriss pädagogischer Vorlesungen
Herbart (1802) Erste Vorlesung über Pädagogik
Hopmann (2007) Restrained teaching
Schleiermacher (1826) Vorlesungen
Dewey (1922) Education as engineering
Dewey (1944) The democratic faith and education
Hegel (1811) Gymnasialrede
Hopmann (2006) Mind the gap
Marx (1845) Thesen über Feuerbach
Spencer (1854) Knowledge
Watson (1913) Psychology
Adorno (1966) Erziehung nach Auschwitz
Brezinka (2015) Die Verwissenschaftlichung
Klafki (1971) Kritisch-Konstruktiv
Tenorth (1987) Esoterisch?
Hopmann/ Bauer-Hoffmann (2015) Equity Paradox
Pinar (2006) Reconceptualization
Young (2011) What are schools for
Koller (2016) Datenreport
Prondcynsky (2002) Institutionalisierung
Reinders/ Ditton (2011) Überblick Forschungsmethoden
Schoonenboom/ Johnson (2017) How To Construct A Mixed Methods Research
Hopmann (2014) Stupid Public Policies
Hopmann (2014) Forgotten Connections
Association in the course directory
STEOP BM 1 + StEOP 1 (2011)
Last modified: Fr 12.05.2023 00:18