190022 SE Bachelor's Paper II (2016S)
Disability Studies
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.02.2016 09:00 to Mo 22.02.2016 09:00
- Deregistration possible until Mo 21.03.2016 09:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
- Gottfried Biewer
- Sonja Horvath (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 01.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 08.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 15.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 05.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 12.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 19.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 26.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 03.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 10.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 24.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 31.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 07.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 14.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 21.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 28.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Die Studierenden sind in der Lage Disability Studies als interdisziplinären Zugang zu Fragen von Behinderung und Ausgrenzung zu verstehen und dabei auf bildungswissenschaftliche Fragen zu fokussieren. Das Seminar dient der Begleitung bei der Erstellung einer Bachelorarbeit II.
Assessment and permitted materials
Mitarbeit, Präsentation und Diskussion eines eigenen in der Entstehung befindlichen Entwurf sowie Fertigstellung der Bachelorarbeit II
Minimum requirements and assessment criteria
Die Studierenden zeigen, dass sie in der Lage sind durch selbständige wissenschaftliche Recherche den internationalen Forschungsstand zu einer spezifischen Fragestellung zu erheben und lernen darauf aufbauend eine Forschungsfragestellung durch einen selbst erstellten wissenschaftlichen Text zu beantworten.
Examination topics
Theorien und Zugänge der Disability Studies mit bildungswissenschaftlichem Schwerpunkt
Reading list
Albrecht, Gary L. / Seelman, Katherine D. / Bury, Michael (2001): Handbook of Disability Studies. Thousand Oals u.a.: Sage.
Barnes, Colin / Mercer, Geof (2003): Disability. Cambridge, Malden: Polity Press.
Dederich, Markus (2007): Körper, Kultur und Behinderung. Eine Einführung in die Disability Studies. Bielefeld: transcript.
Priestley, Mark (2003): Disability. A Life Course Approach. Cambridge, Malden: Polity.
Rathgeb, Kerstin (2012): Disability Studies. Kritische Perspektiven für die Arbeit am Sozialen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Waldschmidt, Anne / Schneider, Werner (Hrsg.) (2007): Disability Studies, Kultursoziologie und Soziologie der Behinderung. Bielefeld: transcript.
Watson, Nick / Alan, Roulstone. / Thomas, Carol (Hrsg.) (2012): Routledge Handbook of Disability Sudies. London [u.a.]: Routledge.
Weisser, Jan (2005): Behinderung, Ungleichheit und Bildung. Bielefeld: transcript.
Barnes, Colin / Mercer, Geof (2003): Disability. Cambridge, Malden: Polity Press.
Dederich, Markus (2007): Körper, Kultur und Behinderung. Eine Einführung in die Disability Studies. Bielefeld: transcript.
Priestley, Mark (2003): Disability. A Life Course Approach. Cambridge, Malden: Polity.
Rathgeb, Kerstin (2012): Disability Studies. Kritische Perspektiven für die Arbeit am Sozialen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Waldschmidt, Anne / Schneider, Werner (Hrsg.) (2007): Disability Studies, Kultursoziologie und Soziologie der Behinderung. Bielefeld: transcript.
Watson, Nick / Alan, Roulstone. / Thomas, Carol (Hrsg.) (2012): Routledge Handbook of Disability Sudies. London [u.a.]: Routledge.
Weisser, Jan (2005): Behinderung, Ungleichheit und Bildung. Bielefeld: transcript.
Association in the course directory
BM 25
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36