190026 SE Diagnostics, Rehabilitation and Therapy with Focus on Special Educational Needs (2018S)
Beratung und Begleitung inklusiver Übergangsprozesse von der Schule ins Erwerbsleben
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 01.02.2018 06:30 to Mo 19.02.2018 09:00
- Registration is open from We 21.02.2018 09:00 to Tu 27.02.2018 09:00
- Deregistration possible until Mo 19.03.2018 09:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 08.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 15.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 22.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 12.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 19.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 26.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 03.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 17.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 24.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 07.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 14.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 21.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Thursday 28.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
-Teilnahme an den LV-Terminen
-Bereitschaft, sich mit wissenschaftlichen Texten kritisch zu beschäftigen
-1 Interviewführung zur Thematik
-Aktive Teilnahme durch Gruppenarbeiten, Diskussionen, Reflexionen, Präsentation im Plenum
-Schriftliche Arbeit: Seminarbeit
-Bereitschaft, sich mit wissenschaftlichen Texten kritisch zu beschäftigen
-1 Interviewführung zur Thematik
-Aktive Teilnahme durch Gruppenarbeiten, Diskussionen, Reflexionen, Präsentation im Plenum
-Schriftliche Arbeit: Seminarbeit
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Basisliteratur wird im Moodle bereitgestellt (Grundlagentexte)
Cavet, J. & Sloper, P. (2004): Participation of Disabled Children in Individual Decisions About Their Lives and in Public Decisions about Service Development. In: Children & Society, 18(February): 278-290.
Cross, J. (1989). Recording: parents, professionals and their perceptions of partnership. In: Scottish Educational Review, 21 (2): 106-116.
Fasching, H. (2014). Vocational education and training and transitions into the labour market of people with intellectual disabilities. In: European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2014.933546.
Online unter: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2014.933546
Fasching, H. (2013). Grounded Theory als Methodologie in der lebensgeschichtlichen Forschung mit Menschen mit intellektueller Beeinträchtigung. In: Heilpädagogische Forschung, Band XXXIX, Heft 2, 125-139.
Fasching, H. (2012). Career counseling at school for placement in sheltered workshops? In: British Journal of Learning Disabilities, 42 (1), 52-59.
Hetherington, S.A., Durant-Jones, L. & Johnson K. et al. (2010): The Lived Experience of Adolescents with Disabilities and Their Parent in Transition Planning. In: Focus on Autism and Other Developmental Disabilites, Vol. 25 (3): 163-172.
Todd, L. (2007): Partnerships for Inclusive Education. A critical approach to collaborate working. London, New York: Routledge.
Turnbull, A. / Turnbull, H. / Erwin, E. J et al. (2011): Families, Professionals, and Exceptionality: Positive Outcomes through Partnerships and trust. 6th Edition. Upper Saddle River: Pearson Merrill/Prentice Hall.
Wehman, P. (2013): Life Beyond the Classroom. Transition Strategies for young people with disabilities. 5th Edition. Baltimore, London, Sydney: Paul Brookes publishing.
Cavet, J. & Sloper, P. (2004): Participation of Disabled Children in Individual Decisions About Their Lives and in Public Decisions about Service Development. In: Children & Society, 18(February): 278-290.
Cross, J. (1989). Recording: parents, professionals and their perceptions of partnership. In: Scottish Educational Review, 21 (2): 106-116.
Fasching, H. (2014). Vocational education and training and transitions into the labour market of people with intellectual disabilities. In: European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2014.933546.
Online unter: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2014.933546
Fasching, H. (2013). Grounded Theory als Methodologie in der lebensgeschichtlichen Forschung mit Menschen mit intellektueller Beeinträchtigung. In: Heilpädagogische Forschung, Band XXXIX, Heft 2, 125-139.
Fasching, H. (2012). Career counseling at school for placement in sheltered workshops? In: British Journal of Learning Disabilities, 42 (1), 52-59.
Hetherington, S.A., Durant-Jones, L. & Johnson K. et al. (2010): The Lived Experience of Adolescents with Disabilities and Their Parent in Transition Planning. In: Focus on Autism and Other Developmental Disabilites, Vol. 25 (3): 163-172.
Todd, L. (2007): Partnerships for Inclusive Education. A critical approach to collaborate working. London, New York: Routledge.
Turnbull, A. / Turnbull, H. / Erwin, E. J et al. (2011): Families, Professionals, and Exceptionality: Positive Outcomes through Partnerships and trust. 6th Edition. Upper Saddle River: Pearson Merrill/Prentice Hall.
Wehman, P. (2013): Life Beyond the Classroom. Transition Strategies for young people with disabilities. 5th Edition. Baltimore, London, Sydney: Paul Brookes publishing.
Association in the course directory
M6.3
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
Das professionlle Wissen über partzipative Kooperation in der Entscheidungsfindung ist dabei hilfreich. Der Fokus der inhaltlichen Ausrichtung im Seminar liegt in der partizipativen Kooperation in Entscheidungsfindungsprozessen mit Fokus auf Bildungs- und Berufsberatung von Jugendlichen mit Behinderung, ihre Eltern.Die Studierenden sollen im Rahmen der Lehrveranstaltung mit Theorien, Methoden und Konzepten partizipativer Kooperation in der Entscheidungsfindung zur Unterstützung der Übergangsplanung von der Pflichtschule (SEK I) in weitere Bildung, Ausbildung (SEK II) oder Beschäftigung bei jungen Menschen mit Behinderung vertraut gemacht werden.
Inhaltliche, didaktische Beschreibung:
Im Seminar soll den Studierenden zuerst anhand einer theoretischen Einführung das Thema näher gebracht werden. In Kleingruppenarbeiten sollen die Studierenden ausgewählte Aspekte partizipativer Kooperation in der Entscheidungsfindung im Rahmen der Bildungs- und Berufsberatung theoretisch erarbeiten und praktisch erproben. Der Fokus richtet sich hierbei vor allen auf die Perspektive Jugendlicher mit Behinderung und ihre Eltern.