Universität Wien

190027 SE Research Practicum (2016S)

Coping with separation as an important aspect for the transition of toodlers in day care nurseries. Emotional and psychodynamic aspects and consequences for the practical work

10.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

The attendance at the first appointment is absolutely necessary. An absence for important reasons is possible only with timely information on the LV-Head.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

01.03.2016
15.03.2016
Osterferien (21.03. - 03.04.)
12.04.2016
26.04.2016
10.05.2016
Pfingstferien (14.05.-17.05.)
24.05.2016
07.06.2016
21.06.2016

Tuesday 01.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Tuesday 15.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Tuesday 12.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Tuesday 26.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Tuesday 10.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Tuesday 24.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Tuesday 07.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Tuesday 21.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG

Information

Aims, contents and method of the course

We deal with the transition of young children in day care nurseries. Coping with the separation of the parents is assumed as a precondition for a successful transition. The main focus of the seminar lies on children with "silent signals of distress" during their transition. The participants will work with audiovisual observation material to explore the transition of these children. Finally, the participants develop research questions (for the BA thesis - WS 2013/2017).

Assessment and permitted materials

Joint reflection on the experience gained in dealing with the analysis of data materials; independent study of literature and development of research questions ; short presentations in the seminar and documentation of research experience

Minimum requirements and assessment criteria

continuous presence in the seminar; research internships; active participation in small groups

Examination topics

Work with data materials; Group work , presentations ; processing and reflection of research examples

Reading list

Datler, W., Funder, A., Hover-Reisner, N., Fürstaller, M., Ereky-Stevens, K. (2012): Eingewöhnung von Krippenkindern: Forschungsmethoden zu Verhalten, Interaktion und Beziehung. In: Viernickel, S., Edelmann, D. Hoffmann, H., König, A. (Hrsg.): Krippenforschung. Methoden, Konzepte, Beispiel. Reinhardt: München u.a., 59-73

Fürstaller, M., Funder, A., Datler, W.: (2011):Wenn Tränen versiegen, doch Kummer bleibt. Über Kriterien gelungener Eingewöhnung in die Kinderkrippe. In: frühe Kindheit. Zeitschrift der Deutschen Liga für das Kind 14 (1), 20-26

Grossmann, K. (2011): Stumme Zeichen des Leis bei Kleinkindern in Familie und Tagesbetreuung. In: Kißgen, R., Heinen, N. (Hrsg.): Familäre Belastungen in früher Kindheit. Früherkennung, Verlauf, Begleitung, Intervention. Klett-Cotta: Stuttgart, 113-154

Hover-Reisner, N., Funder, A. (2009): Krippenbetreuung im Fokus der Psychoanalytischen Pädagogik. Psychoanalytisch-pädagogische Beiträge zum Thema Außerfamiliäre Betreuung von Kleinkindern. In: Datler, W., Steinhardt, K., Gstach, J., Ahrbeck, B. (Hrsg.): Der pädagogische Fall und das Unbewusste. Psychoanalytische Pädagogik in kasuistischen Berichten. Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik 17. Psychosozial-Verlag: Gießen, 169-200

Association in the course directory

BM 23

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36