190027 SE Research Practicum (2016S)
Coping with separation as an important aspect for the transition of toodlers in day care nurseries. Emotional and psychodynamic aspects and consequences for the practical work
Continuous assessment of course work
Labels
The attendance at the first appointment is absolutely necessary. An absence for important reasons is possible only with timely information on the LV-Head.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.02.2016 09:00 to Mo 22.02.2016 09:00
- Deregistration possible until Mo 21.03.2016 09:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
- Maria Fürstaller
- Ulrike Rohrbach (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
01.03.2016
15.03.2016
Osterferien (21.03. - 03.04.)
12.04.2016
26.04.2016
10.05.2016
Pfingstferien (14.05.-17.05.)
24.05.2016
07.06.2016
21.06.2016
- Tuesday 01.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 15.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 12.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 26.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 10.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 24.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 07.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 21.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Information
Aims, contents and method of the course
We deal with the transition of young children in day care nurseries. Coping with the separation of the parents is assumed as a precondition for a successful transition. The main focus of the seminar lies on children with "silent signals of distress" during their transition. The participants will work with audiovisual observation material to explore the transition of these children. Finally, the participants develop research questions (for the BA thesis - WS 2013/2017).
Assessment and permitted materials
Joint reflection on the experience gained in dealing with the analysis of data materials; independent study of literature and development of research questions ; short presentations in the seminar and documentation of research experience
Minimum requirements and assessment criteria
continuous presence in the seminar; research internships; active participation in small groups
Examination topics
Work with data materials; Group work , presentations ; processing and reflection of research examples
Reading list
Datler, W., Funder, A., Hover-Reisner, N., Fürstaller, M., Ereky-Stevens, K. (2012): Eingewöhnung von Krippenkindern: Forschungsmethoden zu Verhalten, Interaktion und Beziehung. In: Viernickel, S., Edelmann, D. Hoffmann, H., König, A. (Hrsg.): Krippenforschung. Methoden, Konzepte, Beispiel. Reinhardt: München u.a., 59-73Fürstaller, M., Funder, A., Datler, W.: (2011):Wenn Tränen versiegen, doch Kummer bleibt. Über Kriterien gelungener Eingewöhnung in die Kinderkrippe. In: frühe Kindheit. Zeitschrift der Deutschen Liga für das Kind 14 (1), 20-26Grossmann, K. (2011): Stumme Zeichen des Leis bei Kleinkindern in Familie und Tagesbetreuung. In: Kißgen, R., Heinen, N. (Hrsg.): Familäre Belastungen in früher Kindheit. Früherkennung, Verlauf, Begleitung, Intervention. Klett-Cotta: Stuttgart, 113-154Hover-Reisner, N., Funder, A. (2009): Krippenbetreuung im Fokus der Psychoanalytischen Pädagogik. Psychoanalytisch-pädagogische Beiträge zum Thema Außerfamiliäre Betreuung von Kleinkindern. In: Datler, W., Steinhardt, K., Gstach, J., Ahrbeck, B. (Hrsg.): Der pädagogische Fall und das Unbewusste. Psychoanalytische Pädagogik in kasuistischen Berichten. Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik 17. Psychosozial-Verlag: Gießen, 169-200
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BM 23
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36