Universität Wien

190028 SE Philosophy of Science and Educational Research Methods (2015W)

Wissenschaftstheoretische Positionen in der Erziehungswissenschaft

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German, English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 19.10. 11:30 - 14:45 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Saturday 31.10. 09:45 - 15:30 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Monday 16.11. 11:30 - 14:45 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Saturday 21.11. 09:45 - 15:30 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Monday 14.12. 11:30 - 14:45 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
Monday 18.01. 11:30 - 14:45 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Building on seminar M2a, seminar M2b starts with two very recent mixed methods overview articles. In small groups, students study one of the issues mentioned in these articles in depth, and they present their findings. In addition, each student analyses one empirical research article of their own choice, whether qualitative, quantitative, or mixed methods, indicate how the philosophical foundations of mixed methods are or are not reflected in the empirical study, which qualitative, quantitative or mixed methods research techniques have been used, and which of the issues mentioned in the overview article are relevant.

Zu den Sitzungen am 31.10. und am 21.11.:

Wissenschaftstheorie (philosophy of science) beschäftigt sich mit den Grundlagen und Methoden der Wissenschaften, mit den Geltungsansprüchen, Zielsetzungen und Folgen wissenschaftlicher Erkenntnis. Wissenschaftstheorie reflektiert somit nicht jedes Wissen, sondern das methodisch gewonnene, in Theorien formulierte wissenschaftliche Wissen. Da wissenschaftliches Wissen das Leben in modernen Gesellschaften maßgeblich bestimmt, drängen sich Fragen auf, die auch die praktische Pädagogik betreffen: Inwiefern können wir den Resultaten der Wissenschaften vertrauen? Wo liegen ihre Leistungen, wo ihre Grenzen? In der Erziehungswissenschaft gewinnt die wissenschaftstheoretische Debatte - nach einer ersten Konjunktur in den 1960/70er Jahren - momentan wieder an Bedeutung. Grund dafür sind Bestrebungen, die Erziehungswissenschaft in das interdisziplinäre Feld der sogenannten Bildungswissenschaften einzugliedern.

Im ersten Teil (31.10.) des in Kooperation mit Frau Prof. Dr. Judith Schoonenboom angebotenen Kompaktseminars gehen wir auf systematische Fragen der allgemeinen Wissenschaftstheorie ein und lernen ausgewählte wissenschaftstheoretische Ansätze aus der Erziehungswissenschaft kennen. Im zweiten Teil (21.11.) widmen wir uns ausgewählten, systematisch relevanten Streitfragen und kontroversen Positionen aus Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung und behandeln die damit verbundene neuere Diskussion.

Assessment and permitted materials

Assessment 1:
Short PowerPoint presentation
Analysis of an empirical study (around 6 to 10 pages)
Assessment 2:
Impulsreferat zu einem der Basistexte (max. 15 Min.) mit Präsentation und 1-seitigem Handout;
Seminararbeit zu einer wissenschaftstheoretischen Fragestellung (max. 12 Seiten)

To obtain a pass mark (ausreichende Note) for seminar M2b, Assesment 1 and 2 should each individually have received a pass mark.

Minimum requirements and assessment criteria

Students deepen their knowledge with respect to the methodology of qualitative and quantitative research in education. They acquire the scientific and philosophical foundation of and practical guidelines on conducting mixed methods research, i.e. research in which qualitative and quantitative research components are combined and integrated.

Examination topics

Reading list

Schoonenboom, J. (in press). Mixed methods in early childhood education. In M. Fleer & B. v. Oers (Eds.), International handbook on early childhood education. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Schoonenboom, J. (2016, April). An ontology and epistemology for mixed methods research.
Paper submitted for presentation at the annual meeting of the American Educational Research Association, Washington, DC.

Additional literature will be made available in Moodle.

Die Angaben zur Basis- und Ergänzungsliteratur für den Seminarteil am 31.10. und 21.11. werden auf dem Seminarplan angegeben. Die entsprechenden Texte werden über Moodle zur Verfügung gestellt.

Association in the course directory

M2b

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36