190039 PS Individual and development (2015W)
Risky childhood? Social modernization processes, social life contexts as well as psychosocial stressors and their influence on socio-emotional development in the first six years of life.
Continuous assessment of course work
Labels
The attendance at the first appointment is necessary. If you can not keep the appointment, then please inform the lecturer via e-mail.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 01.09.2015 09:00 to Mo 21.09.2015 09:00
- Deregistration possible until Mo 19.10.2015 09:00
Details
max. 35 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
The attendance at the first appointment is necessary. If you can not keep the appointment, then please inform the lecturer via e-mail.
- Monday 05.10. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 19.10. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 16.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 30.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 14.12. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 11.01. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 25.01. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
We deal with theories on early socio-emotional development. We also ask how societal change processes and social/psychosocial aspects of growing up do have an influence of this development area. In this context, consequences for the early childhood education (practice) will be discussed.
Assessment and permitted materials
Minimum standards:* Attendance: at least 80 percent.
* exposition
* Continuous and active participationThe assessment (in accordance with § 59 para. 6 UG) refers verbal and written benefits:* exposition (PS-Arbeit)
* study of literature incl. summaries
* Research work
* Presentations of the small group work
* exposition
* Continuous and active participationThe assessment (in accordance with § 59 para. 6 UG) refers verbal and written benefits:* exposition (PS-Arbeit)
* study of literature incl. summaries
* Research work
* Presentations of the small group work
Minimum requirements and assessment criteria
* Development of a theory-based understanding to early processes of socio-emotional development in conjunction with the social and psychosocial contexts in which children grow up.* Establishment of a profound understanding of the relevance of social processes of change for the individual development of children.* Development of skills / abilities of scientific literature research and systematization & development of skills to present and argue findings
Examination topics
We will work interactive. That means: Keynote speeches will be held by the lecturer; these contents will be engross* about the discursive analysis of published case materials or studies;
* in the form of small group work and marble rounds and over
* discussions and short presentations
* in the form of small group work and marble rounds and over
* discussions and short presentations
Reading list
AuswahlAhrbeck, B. (Hrsg.) (2007): Hyperaktivität. Kulturtheorie, Pädagogik, Therapie. Kohlhammer: StuttgartDatler, W., Wininger, M (2014): Psychoanalytische Zugänge zur frühen Kindheit. In: Ahnert, L. (Hrsg.): Theorien in der Entwicklungspsychologie. Springer Verlag: Berlin u.a., 2014, 354-379Fingerle, M. (2010): Risiko- und Resilienzfaktoren der kindlichen Entwicklung. In: Ahrbeck, B., Willmann, M. (Hrsg.): Pädagogik bei Verhaltensstörungen. Ein Handbuch. Kohlhammer: Stuttgart, 121-128Fürstaller, M., Hover-Reisner, N., Datler, W., Datler, M. (2014): Frühe Beziehungserfahrungen und die Entwicklung des Gemeinschaftsgefühls in der Kindertagesstätte (Kita). In: Zeitschrift für Individualpsychologie 39 (Heft 3), 236-248Göppel, R. (2007): Aufwachsen heute: Veränderungen der Kindheit – Probleme des Jugendalters. Kohlhammer: StuttgartGöppel, R., Ahrbeck, B., Dörr, M., Gstach. J. (2013): Modernisierung der Gesellschaft, Modernisierung der Erziehung, Modernisierung der Seele? Einführung in das Schwerpunktthema des Jahrbuchs 21. In: Ahrbeck, B., Dörr, M., Göppel, R., Gstach, J. (Hrsg.): Strukturwandel der Seele. Modernisierungsprozesse und pädagogische Antworten. Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik 21. Psychosozial-Verlag: Gießen, 10-22Krettenauer, T. (2014): Der Entwicklungsbegriff in der Psychologie. In: Ahnert, L. (Hrsg.): Theorien in der Entwicklungspsychologie. Springer-Verlag: Heidelberg, 2-25Naumann, T.M. (2010): Beziehung und Bildung in der kindlichen Entwicklung. Psychoanalytische Pädagogik als kritische Elementarpädagogik. Psychosozial-Verlag: GießenSaarni, C. (2002): Die Entwicklung von emotionaler Kompetenz in Beziehungen. In: Salisch, M. von (Hrsg.): Emotionale Kompetenz entwickeln. Grundlagen in Kindheit und Jugend. Kohlhammer: Stuttgart, 3-30Wiegand, G. (2012): Frühe Gefühlsverhältnisse. Lehrbuch der Psychoanalytischen Entwicklungstheorie der Unter-3-Jährigen. Brandes und Apsel: Frankfurt am Main
Association in the course directory
BM 6
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36