Universität Wien

190039 PS Individual and development (2015W)

Risky childhood? Social modernization processes, social life contexts as well as psychosocial stressors and their influence on socio-emotional development in the first six years of life.

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

The attendance at the first appointment is necessary. If you can not keep the appointment, then please inform the lecturer via e-mail.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 35 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

The attendance at the first appointment is necessary. If you can not keep the appointment, then please inform the lecturer via e-mail.

  • Monday 05.10. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 19.10. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 16.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 30.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 14.12. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 11.01. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 25.01. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

We deal with theories on early socio-emotional development. We also ask how societal change processes and social/psychosocial aspects of growing up do have an influence of this development area. In this context, consequences for the early childhood education (practice) will be discussed.

Assessment and permitted materials

Minimum standards:

* Attendance: at least 80 percent.
* exposition
* Continuous and active participation

The assessment (in accordance with § 59 para. 6 UG) refers verbal and written benefits:

* exposition (PS-Arbeit)
* study of literature incl. summaries
* Research work
* Presentations of the small group work

Minimum requirements and assessment criteria

* Development of a theory-based understanding to early processes of socio-emotional development in conjunction with the social and psychosocial contexts in which children grow up.

* Establishment of a profound understanding of the relevance of social processes of change for the individual development of children.

* Development of skills / abilities of scientific literature research and systematization & development of skills to present and argue findings

Examination topics

We will work interactive. That means: Keynote speeches will be held by the lecturer; these contents will be engross

* about the discursive analysis of published case materials or studies;
* in the form of small group work and marble rounds and over
* discussions and short presentations

Reading list

Auswahl

Ahrbeck, B. (Hrsg.) (2007): Hyperaktivität. Kulturtheorie, Pädagogik, Therapie. Kohlhammer: Stuttgart

Datler, W., Wininger, M (2014): Psychoanalytische Zugänge zur frühen Kindheit. In: Ahnert, L. (Hrsg.): Theorien in der Entwicklungspsychologie. Springer Verlag: Berlin u.a., 2014, 354-379

Fingerle, M. (2010): Risiko- und Resilienzfaktoren der kindlichen Entwicklung. In: Ahrbeck, B., Willmann, M. (Hrsg.): Pädagogik bei Verhaltensstörungen. Ein Handbuch. Kohlhammer: Stuttgart, 121-128

Fürstaller, M., Hover-Reisner, N., Datler, W., Datler, M. (2014): Frühe Beziehungserfahrungen und die Entwicklung des Gemeinschaftsgefühls in der Kindertagesstätte (Kita). In: Zeitschrift für Individualpsychologie 39 (Heft 3), 236-248

Göppel, R. (2007): Aufwachsen heute: Veränderungen der Kindheit – Probleme des Jugendalters. Kohlhammer: Stuttgart

Göppel, R., Ahrbeck, B., Dörr, M., Gstach. J. (2013): Modernisierung der Gesellschaft, Modernisierung der Erziehung, Modernisierung der Seele? Einführung in das Schwerpunktthema des Jahrbuchs 21. In: Ahrbeck, B., Dörr, M., Göppel, R., Gstach, J. (Hrsg.): Strukturwandel der Seele. Modernisierungsprozesse und pädagogische Antworten. Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik 21. Psychosozial-Verlag: Gießen, 10-22

Krettenauer, T. (2014): Der Entwicklungsbegriff in der Psychologie. In: Ahnert, L. (Hrsg.): Theorien in der Entwicklungspsychologie. Springer-Verlag: Heidelberg, 2-25

Naumann, T.M. (2010): Beziehung und Bildung in der kindlichen Entwicklung. Psychoanalytische Pädagogik als kritische Elementarpädagogik. Psychosozial-Verlag: Gießen

Saarni, C. (2002): Die Entwicklung von emotionaler Kompetenz in Beziehungen. In: Salisch, M. von (Hrsg.): Emotionale Kompetenz entwickeln. Grundlagen in Kindheit und Jugend. Kohlhammer: Stuttgart, 3-30

Wiegand, G. (2012): Frühe Gefühlsverhältnisse. Lehrbuch der Psychoanalytischen Entwicklungstheorie der Unter-3-Jährigen. Brandes und Apsel: Frankfurt am Main

Association in the course directory

BM 6

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36