Universität Wien

190039 PS Individual and development (2016S)

Difficult Children - Difficult Times?

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

The attendance at the first appointment is absolutely necessary. An absence for important reasons is possible only with timely information on the LV-Head.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 35 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

08.03.2016
22.03.2016 (Osterferien: 21.03-03.04)
05.04.2016
19.04.2016
03.05.2016
17.05.2015 (Pfingstferien: 14.05.-17.05)
31.05.2016
14.06.2016
28.06.2015

  • Tuesday 08.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 05.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 19.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 03.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 31.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 14.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 28.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

We deal with theories on early socio-emotional development. We also ask how societal change processes and social/psychosocial aspects of growing up do have an influence of this development area. In this context, consequences for the early childhood education (practice) will be discussed.

We will work interactive. That means: Keynote speeches will be held by the lecturer; these contents will be engross

* about the discursive analysis of published case materials or studies;
* in the form of small group work and marble rounds and over
* discussions and short presentations

Assessment and permitted materials

The assessment (in accordance with § 59 para. 6 UG) refers verbal and written benefits:
- exposition (PS-Arbeit)
- study of literature incl. summaries
- Research work
- Presentations of the small group work

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum standards:

- Attendance: at least 80 percent.
- Exposition
- Continuous and active participation

Examination topics

study of literature & discursive analysis of selected topics ; getting to know: theories on early socio-emotional development; development of research questions

Reading list

Auszug/Empfehlungen

Datler, W. (2013): Emotion und Beziehung als Motor von Entwicklung. In: Seibel, K., Küchler, F. v., Ploch, B. (Hrsg.): Wie Kinder lernen. Gemeinsame Grundlagen wirksamer Förderung in Kita und Grundschule: Konzepte und Prespektiven für die Praxis. Lernen vor Ort: Offenbach, 36-47

Dornes, M. (2010): Die Modernisierung der Seele. In: Psyche – Zeitschrift für Psychoanalyse 64, 995-1033

Fonagy, P., Target, M. (2004): Frühe Interaktion und die Entwicklung der Selbstregulation. In: Streeck-Fischer, A. (Hrsg.): Adoleszenz. Bindung. Destruktivität. Klett-Cotta: Stuttgart, 105-135

Göppel, R. (2006): Die Bedeutung der frühen Erfahrungen oder: Wie entscheidend ist die frühe Kindheit für das spätere Leben. In: Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik 10. Psychosozial-Verlag: Gießen, 15-36

Göppel, R. (2007): Aufwachsen heute: Veränderungen der Kindheit – Probleme des Jugendalters. Kohlhammer: Stuttgart

Hopf, Ch. (2005): Frühe Bindung und Sozialisation. Eine Einführung. Juventa: Weinheim und München

Naumann, T.M. (2011): Eltern heute. Bedürfnisse und Konflikte. Psychoanalytisch-pädagogische Elternarbeit in der Kita. Psychosozial-Verlag: Gießen

Reichle, B., Gloger-Tippelt, G. (2007): Familiale Kontexte und sozio-emotionale Entwicklung. In: Kindheit und Entwicklung 16 (4), 199-208

Saarni, C. (2002): Die Entwicklung von emotionaler Kompetenz in Beziehungen. In: Salisch, M. von (Hrsg.): Emotionale Kompetenz entwickeln. Grundlagen in Kindheit und Jugend. Kohlhammer: Stuttgart, 3-30

Schneewind, K.A., Walper, S., Graf, J. (2000): Sozialisation in der Familie als Quelle individueller Unterschiedenn. In: Amelang, M. (Hrsg.): Determinanten individuelle Unterschiede. Hogrefe: Göttingen, 249-343

Seifer-Karb, I. (Hrsg.) (2005): Frühe Kindheit unter Optimierungsdruck. Entwicklungspsychologische und familientherapeutische Perspektiven. Psychosozial-Verlag: Gießen


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BM 6

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36