190039 PS Individual and development (2016S)
Difficult Children - Difficult Times?
Continuous assessment of course work
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The attendance at the first appointment is absolutely necessary. An absence for important reasons is possible only with timely information on the LV-Head.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.02.2016 09:00 to Mo 22.02.2016 09:00
- Deregistration possible until Mo 21.03.2016 09:00
Details
max. 35 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
08.03.2016
22.03.2016 (Osterferien: 21.03-03.04)
05.04.2016
19.04.2016
03.05.2016
17.05.2015 (Pfingstferien: 14.05.-17.05)
31.05.2016
14.06.2016
28.06.2015
- Tuesday 08.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 05.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 19.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 03.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 31.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 14.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 28.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
The assessment (in accordance with § 59 para. 6 UG) refers verbal and written benefits:
- exposition (PS-Arbeit)
- study of literature incl. summaries
- Research work
- Presentations of the small group work
- exposition (PS-Arbeit)
- study of literature incl. summaries
- Research work
- Presentations of the small group work
Minimum requirements and assessment criteria
Minimum standards:- Attendance: at least 80 percent.
- Exposition
- Continuous and active participation
- Exposition
- Continuous and active participation
Examination topics
study of literature & discursive analysis of selected topics ; getting to know: theories on early socio-emotional development; development of research questions
Reading list
Auszug/EmpfehlungenDatler, W. (2013): Emotion und Beziehung als Motor von Entwicklung. In: Seibel, K., Küchler, F. v., Ploch, B. (Hrsg.): Wie Kinder lernen. Gemeinsame Grundlagen wirksamer Förderung in Kita und Grundschule: Konzepte und Prespektiven für die Praxis. Lernen vor Ort: Offenbach, 36-47Dornes, M. (2010): Die Modernisierung der Seele. In: Psyche – Zeitschrift für Psychoanalyse 64, 995-1033Fonagy, P., Target, M. (2004): Frühe Interaktion und die Entwicklung der Selbstregulation. In: Streeck-Fischer, A. (Hrsg.): Adoleszenz. Bindung. Destruktivität. Klett-Cotta: Stuttgart, 105-135Göppel, R. (2006): Die Bedeutung der frühen Erfahrungen oder: Wie entscheidend ist die frühe Kindheit für das spätere Leben. In: Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik 10. Psychosozial-Verlag: Gießen, 15-36Göppel, R. (2007): Aufwachsen heute: Veränderungen der Kindheit – Probleme des Jugendalters. Kohlhammer: StuttgartHopf, Ch. (2005): Frühe Bindung und Sozialisation. Eine Einführung. Juventa: Weinheim und MünchenNaumann, T.M. (2011): Eltern heute. Bedürfnisse und Konflikte. Psychoanalytisch-pädagogische Elternarbeit in der Kita. Psychosozial-Verlag: GießenReichle, B., Gloger-Tippelt, G. (2007): Familiale Kontexte und sozio-emotionale Entwicklung. In: Kindheit und Entwicklung 16 (4), 199-208Saarni, C. (2002): Die Entwicklung von emotionaler Kompetenz in Beziehungen. In: Salisch, M. von (Hrsg.): Emotionale Kompetenz entwickeln. Grundlagen in Kindheit und Jugend. Kohlhammer: Stuttgart, 3-30Schneewind, K.A., Walper, S., Graf, J. (2000): Sozialisation in der Familie als Quelle individueller Unterschiedenn. In: Amelang, M. (Hrsg.): Determinanten individuelle Unterschiede. Hogrefe: Göttingen, 249-343Seifer-Karb, I. (Hrsg.) (2005): Frühe Kindheit unter Optimierungsdruck. Entwicklungspsychologische und familientherapeutische Perspektiven. Psychosozial-Verlag: Gießen
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BM 6
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
* in the form of small group work and marble rounds and over
* discussions and short presentations