190051 SE Theory of Educational Science: Curriculum and Instructions (2012W)
From >Schulehalten< to >Unterrichten< - Classroom Instruction as Teaching Reform in the Latter Half of the 18th Century: J. I. Felbiger's Method Manual
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 03.09.2012 09:00 to Mo 24.09.2012 09:00
- Deregistration possible until Su 14.10.2012 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 15.10. 17:00 - 20:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 29.10. 17:00 - 20:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 12.11. 17:00 - 20:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 26.11. 17:00 - 20:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 10.12. 17:00 - 20:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 07.01. 17:00 - 20:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 21.01. 17:00 - 20:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Association in the course directory
M3b
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
"Methodenbuch für Lehrer der deutschen Schulen in den kaiserlich-königlichen Erblanden, darinn ausführlich gewiesen wird, wie die in der Schulordnung bestimmte Lehrart [...] bey jedem Gegenstande, der zu lehren befohlen ist, soll beschaffen seyn [...]."
Die neue Methode wurde das "Zusammenunterrichten" der Kinder genannt.Was war denn das alte "Schulehalten", von dem sich die neue Methode nun durch die Mittel der Vorschrift, der Lehrerhandbücher, Schulinspektion und Lehrerbildung abgrenzte? Wie sah die neue Methode genau aus? Warum wurde sie jetzt eingeführt? Hatte sie Auswirkungen auf das Lernen und Lehren, auf Kinder und Lehrer (wenige Lehrerinnen) und wenn ja, welche? Damit setzen wir uns im Seminar auseinander.
Der Quellentext kommt in den Semesterapparat.