190053 PS Categorical Remedial Educational Theory with Special Need (2015W)
Categories and Culture
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 01.09.2015 09:00 to Mo 21.09.2015 09:00
- Deregistration possible until Mo 19.10.2015 09:00
Details
max. 35 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Tuesday
06.10.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
13.10.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
20.10.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
27.10.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
03.11.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
10.11.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
17.11.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
24.11.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
01.12.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
15.12.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
12.01.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
19.01.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Tuesday
26.01.
09:45 - 11:15
Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Da die LV auf Englisch abgehalten wird, müssen die Studierenden im Stande sein englischen Texte und Präsentationen verstehen und folgen zu können. Die Note setzt sich aus drei Teilbereichen zusammen:
Mitarbeit 20%, Referat/Präsentation 30%, Abschlussarbeit (Proseminararbeit) 50%
Mitarbeit 20%, Referat/Präsentation 30%, Abschlussarbeit (Proseminararbeit) 50%
Minimum requirements and assessment criteria
Diese Lehrveranstaltung gibt den Studierenden einen Einblick und erste vertiefende Kenntnisse in das Themengebiet Behinderung und Kultur mit Fokus auf Länder des Südens (sogenannte Entwicklungsländer). Im Rahmen des Seminars wird der Einfluss von Kultur auf Kategorisierung und Klassifizierung von Behinderung in Theorie und Praxis analysiert.
Examination topics
Zum Einstieg gibt die Lehrveranstaltungsleiterin Input aus ihrer eigenen Forschung (Behinderung in Äthiopien). Anhand von ausgewählter Literatur und Interviews werden verschiedene Themenblöcke von den Studierenden selbst ausgearbeitet. Darunter fallen verschiedene Behinderungskategorien aber auch Bereiche wie Einstellungen, Gesetzgebung, Kommunikation, Religion etc. Zudem werden die Sustainable Development Goals (SDGs) diskutiert. Diese lösen die mit 2015 auslaufenden MDGs (Millennium Development Goals) ab.
In Kooperation mit verschiedenen NGOs aus der Arbeitsgruppe Behinderung und Entwicklung der Dachorganisation Globale Verantwortung werden Interviews zum Thema geführt, die mit zusätzlichem Material zu kurzen Video-Clips verarbeitet werden.
In Kooperation mit verschiedenen NGOs aus der Arbeitsgruppe Behinderung und Entwicklung der Dachorganisation Globale Verantwortung werden Interviews zum Thema geführt, die mit zusätzlichem Material zu kurzen Video-Clips verarbeitet werden.
Reading list
Bickenbach, J. E. (2009): Disability, Culture and the UN Convention. Disability and Rehabilitation, Vol. 31 (14), 1111-1124
Bowker, G. C./ Star, S. L. (1999): Sorting Things Out. Classification and Its Consequences. (Cambridge Mass./London, MIT Press)Furnham, A./ Baguma, P. Cross-Cultural Differences in Explanations for Health and Illness: A British and Ugandan Comparison. Mental Health, Religion & Culture, 1999, Vol.2(2), p.121-134, Vol., 121Hofstede, G. (2001): Culture's Consequences. Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations across Nations. (Thousands Oaks/London/New Delhi, SAGE)Holzer, B. et al. (Ed.) (1999): Disability in Different Cultures: Reflections on Local Concepts. (Bielefeld, Transcript)Ingstad, B./ Whyte, S. R. (Ed.) (1995): Disability and Culture. (Berkeley/Los Angeles/London, University of California Press)Jenkins, R. (Ed.) (1998): Questions of Competence: Culture, Classification and Intellectual Disability. (Cambridge/New York/Oakleigh, Cambridge University Press)Klingner, J. K. et al. (2007): Race, Culture and Developmental Disabilities. In: Odom, S. L., et al. (Ed.): Handbook of Developmental Disabilities. (New York/London, The Guilford Press), 55-75Reynolds, S. (2010): Disability Culture in West Africa: Qualitative Research Indicating Barriers and Progress in the Greater Accra Region of Ghana. Occupational Therapy International, Vol. 17 (4), 198-207Riddell, L./ Watson, N. (2003): Disability, Culture and Identitiy. (Essex, Pearson Education)Üstün, T. B. et al. (Ed.) (2001): Disability and Culture. Universalism and Culture. Icidh-2 Series. Published on Behalf of the World Health Organisation. (Seattle, Hofgrefe & Huber)
Bowker, G. C./ Star, S. L. (1999): Sorting Things Out. Classification and Its Consequences. (Cambridge Mass./London, MIT Press)Furnham, A./ Baguma, P. Cross-Cultural Differences in Explanations for Health and Illness: A British and Ugandan Comparison. Mental Health, Religion & Culture, 1999, Vol.2(2), p.121-134, Vol., 121Hofstede, G. (2001): Culture's Consequences. Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations across Nations. (Thousands Oaks/London/New Delhi, SAGE)Holzer, B. et al. (Ed.) (1999): Disability in Different Cultures: Reflections on Local Concepts. (Bielefeld, Transcript)Ingstad, B./ Whyte, S. R. (Ed.) (1995): Disability and Culture. (Berkeley/Los Angeles/London, University of California Press)Jenkins, R. (Ed.) (1998): Questions of Competence: Culture, Classification and Intellectual Disability. (Cambridge/New York/Oakleigh, Cambridge University Press)Klingner, J. K. et al. (2007): Race, Culture and Developmental Disabilities. In: Odom, S. L., et al. (Ed.): Handbook of Developmental Disabilities. (New York/London, The Guilford Press), 55-75Reynolds, S. (2010): Disability Culture in West Africa: Qualitative Research Indicating Barriers and Progress in the Greater Accra Region of Ghana. Occupational Therapy International, Vol. 17 (4), 198-207Riddell, L./ Watson, N. (2003): Disability, Culture and Identitiy. (Essex, Pearson Education)Üstün, T. B. et al. (Ed.) (2001): Disability and Culture. Universalism and Culture. Icidh-2 Series. Published on Behalf of the World Health Organisation. (Seattle, Hofgrefe & Huber)
Association in the course directory
BM 18
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36