Universität Wien

190059 SE Pedagogical Approaches to Cultural Diversity and Social Disadvantage (2014W)

Disability in so-called "Developing Countries" Regarding the Aspect of Poverty

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Die ausgewählten wissenschaftlichen Texte für das Seminar sind auf Englisch.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 06.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 13.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 20.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 27.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 03.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 10.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 17.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 24.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 01.12. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 15.12. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 12.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 19.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 26.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Behinderung und Armut sind Bereiche, die sich gegenseitig stark beeinflussen können. Dies wird vor allem in Ländern des Südens sichtbar. Im Seminar steht der Aspekt der Armut in Entwicklungsländern im Mittelpunt. Dabei wird insbesondere der Kreislauf zwischen Behinderung und Armut analysiert.

Assessment and permitted materials

Die Beurteilung setzt sich zu 1/3 aus den wöchentlichen kritischen Stellungnahmen zu den Texten, zu 1/3 aus der Mitarbeit und den Beiträgen zur Diskussion im Plenum und zu 1/3 aus der Buchrezension zusammen.

Minimum requirements and assessment criteria

Ziel des Seminars ist es, die StudentInnen durch die Lektüre ausgewählter Texte und Diskussionen zu kritischem Denken anzuregen und die Zusammenhänge von Armut und Behinderung einerseits zu verstehen und andererseits kritisch zu hinterfragen. Anhand ausgewählter Literatur erhalten diese Diskussionen zusätzlichen wissenschaftlichen Input.
Jeweils zwei Studierende sind pro Einheit für die Diskussion eines Textes verantwortlich, der zuvor von allen TeilnehmerInnen gelesen wurde.

Für einen Abschluss des Seminars ist die wöchentliche Lektüre eines Textes mit anschließender kritischer Stellungnahme erforderlich. Die somit schon im Vorhinein gewonnenen Einsichten in die Texte und aufkommende Fragen werden an den jeweils folgenden Terminen im Plenum diskutiert. Abschluss der LV soll eine Buchrezension bilden. Eine weitere schriftliche Arbeit ist durch die während des Semesters geleistete Mitarbeit nicht erforderlich.

Examination topics

Reading list

Literatur:

Abosi, O. (2007): Educating Children with Learning Disabilities in Africa. Learning Disabilities Research & Practice, Vol. 22 (3), 196-201

Baker Collins, S. (2005): An understanding of poverty from those who are poor. Action Research, Vol. 3 (1), 9-31

Barnes, C./ Sheldon, A. (2010): Disability, politics and poverty in a majority world context. Disability & Society, Vol. 25 (7), 771-782

Braithwaite, J./ Mont, D. (2008): Disability and Poverty: A Survey of World Bank Poverty Assessments and Implications. (Discussion Paper No. 0805)

Burchardt, T. (2004): Capabilities and disability: the capabilities framework and the social model of disability. Disability & Society, Vol. 19 (7), 735 - 751

Campbell, C. (2010): Disability and international development: Towards inclusive global health. Psychology, Health & Medicine, Vol. 15 (5), 622-623

Dejong, J. (2006): Capabilities, reproductive health and well-being. Journal of Development Studies, Vol. 42 (7), 1158 - 1179

Dercon, S./ Krishnan, P. (2000): Vulnerability, seasonality and poverty in Ethiopia. Journal of Development Studies, Vol. 36 (6), 25-53

Elwan, A. (1999): Title. Social protection discussion paper series, Washington D.C., Social protection unit. Human development network. The world bank.

Fujiura, G. T., et al. (2005): Disability Statistics in the Developing World: A Reflection on the Meanings in our Numbers. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, Vol. 18 (4), 295-304

Gathiram, N. (2008): A critical review of the developmental approach to disability in South Africa. International Journal of Social Welfare, Vol. 17 (2), 146-155

Grech, S. (2011): Recolonising debates or perpetuated coloniality? Decentring the spaces of disability, development and community in the global South. International Journal of Inclusive Education, Vol. 15 (1), 87-100

Ingstad, B./ Grut, L. (2005): Using qualitative methods in studying the link between disability and poverty. Developing a methodology and pilot testing in Kenya. Report for SINTEF (Oslo)

Kedir, A. M. (2005): Understanding urban chronic poverty: crossing the qualitative and quantitative divide. Environment and Urbanization, Vol. 17 (2), 43-54

Kett, M., et al. (2009): Disability, development and the dawning of a new convention: A cause for optimism? Journal of International Development, Vol. 21 (5), 649-661

Lustig, D. C./ Strauser, D. R. (2007): Causal Relationships Between Poverty and Disability. Rehabilitation Counseling Bulletin, Vol. 50 (4), 194-202

Mak, M./ Nordtveit, B. H. (2011): "Reasonable accommodations" or education for all? The case of children living with disabilities in cambodia. Journal of Disability Policy Studies, Vol. 22 (1), 55-64

Michailakis, D. (1997): When Opportunity is the Thing to be Equalised. Disability & Society, Vol. 12 (1), 17-30

Minujin, A., et al. (2006): The definition of child poverty: a discussion of concepts and measurements. Environment and Urbanization, Vol. 18 (2), 481-500

Mwachofi, A. K./ Broyles, R. (2008): Is Minority Status a More Consistent Predictor of Disability Than Socioeconomic Status? Journal of Disability Policy Studies, Vol. 19 (1), 34-43

Mwangi, S. K. (2007): Enterprise Solutions to poverty in Africa - Markets, institutions and millenium development goals. iae Economic Affairs, Vol. June 2007, 14-19

Palmer, M. (2011): Disability and Poverty: A Conceptual Review. Journal of Disability Policy Studies, Vol. 21 (4), 210-218

Peterson, C. A., et al. (2011): Identification of Disabilities and Service Receipt Among Preschool Children Living in Poverty. The Journal of Special Education, Vol.,

Skiba, R. J., et al. (2005): Unproven Links: Can Poverty Explain Ethnic Disproportionality in Special Education? The Journal of Special Education, Vol. 39 (3), 130-144

Tafere, Y., et al. (2009a): Young lives. Qualitative research: round 1 - Ethiopia. Young lives technical note. An international study on childhood poverty. (Oxford, University of Oxford)

Association in the course directory

M6.1

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37