Universität Wien

190074 SE Exclusion, Diversity and Social Inequality (2024W)

Postkolonial-feministische Perspektiven auf Global Citizenship Education

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 16.11. 09:45 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Friday 10.01. 13:15 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Saturday 11.01. 09:45 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Students familiarise themselves with postcolonial feminist theories. Using selected literature, students will analyse the connections between postcolonial theories and feminist criticism. Using the example of global citizenship education, debates on global gender (justice), universalism and essentialism are reconstructed and discussed. The aim is to use theoretical texts and GCE documents to reflect together on the necessity of decolonial political education

Assessment and permitted materials

Attendance, participation and text reading are compulsory. In some cases, excerpts or short essays on the texts must be handed in. There will be the opportunity to discuss and interpret the content and debates of the texts, documents and videos in small groups. There will be a small final paper, details of which will be discussed in the seminar

Minimum requirements and assessment criteria

Participation and text reading: 25%
Text Excerpts: 25%
Presentation: 25%
Seminar paper/exam: 25%

All partial examinations must be completed positively

Examination topics

In addition to text reading and active participation in the units, small written text excerpts are to be submitted and a seminar paper is to be written

Reading list

Die genaue Literatur wird zu Beginn des Seminars bekannt gegeben.

Andreotti, Vanessa de Oliveira (2006): Soft Versus Critical Global Citizenship Education, in: Policy & Practice. A Developement Education Review. 3, S. 40-51.
Andreotti, Vanessa de Oliveira (2012): Education, Knowledge and the Righting of Wrongs, in: Other Education: The Journal of Educational Alternatives. Volume 1(2012), Issue 1, S. 19-31.
Bergold-Caldwell, Denise/Georg, Eva (2018): Bildung postkolonial?! Subjektivierung und Rassifizierung in Bildungskontexten. Eine Problematisierung pädagogischer Antworten auf migrationsgesellschaftliche Fragen, in: Hanna Mai/ Thorsten Merl/ Mariam Mohseni (Hg.), Pädagogik in Differenz- und Ungleichheitsverhältnissen. Aktuelle erziehungswissenschaftliche Perspektiven zur pädagogischen Praxis. Wiesbaden: Springer VS, S.69-89.

Castro Varela, María do Mar (2018): Imperiale Didaktiken. Unterrichten als Unterwerfungsmethode, in: Verein der Förderer der Schulhefte (Hg.): Praxis des Unterrichtens Bildungstheoretische Auseinandersetzungen. Schulheft 170/2018, S. 57 - 71.

Castro Varela, María do Mar/Dhawan, Nikita (2020): Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung. Bielefeld: transcript. 3.Aufl.

Grobbauer, Heidi (2016): Global Citizenship Education als transformative Bildung, in: Zeitschrift Internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik ZEP, 1/2016, S.18-22.
Gutiérrez Rodríguez, Encarnación (2008): Postkolonialismus. Subjektivität, Rassismus und Geschlecht, in: Ruth Becker und Beate Kortendiek (Hg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie. 2., erweiterte und aktualisierte Auflage. Wiesbaden: Springer VS.
Jain, Anil. K. (2000): Die ‚globale Klasse‘. Die Verfügungsgewalt über den (globalen) Raum als neue Dimension der Klassenstrukturierung, in: Johannes Angermüller/ Katharina Bunzmann/ Christina Rauch (Hg.), Reale Fiktionen, fiktive Realitäten. Lit Verlag, Hamburg 2000, S.51-68.
Kleinschmidt, Malte (2021): Dekoloniale politische Bildung. Eine empirische Untersuchung von Lernendenvorstellungen zum postkolonialen Erbe. Wiesbaden: Springer VS.
Schild, Marlene (2014): Koloniale Bildung im Kontext des Entwicklungsdiskurses, in: Stichproben. Wiener Zeitschrift für kritische Afrikastudien. No. 26/2014, Vol. 14, S. 107-138.
Spivak, Gayatri Chakravorty (2004): Righting Wrongs, in: The South Atlantic Quarterly, Volume 103, Number 2/3, Spring/Summer 2004. S. 523-581.

Wichterich, Christa (2015): Geschlechtergerechtigkeit zwischen neoliberalen Empowerment und postkolonialer Kritik, in: Karin Fischer/ Gerhard Hauck/ Manuela Boatca (Hg.), Handbuch für Entwicklungsforschung. Wiesbaden: Springer Fachwissen.

Association in the course directory

M7.2

Last modified: Fr 27.09.2024 09:46