Universität Wien

190076 SE Exclusion, Diversity and Social Inequality (2015W)

Education and social Inequality

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German, English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 05.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 12.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 19.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 09.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 16.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 23.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 30.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 07.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 14.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 11.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 18.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 25.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Pädagogik unterstellt idealiter eine Ermöglichung von Chancengleichheit und Demokratisierung verantwortungsvoller Subjekte durch Bewusstseinsbildung. Teilhabe wird so zu einem zentralen Anliegen an die Entwicklung einer spätmodernen Gesellschaft. Geförderte Vielfalt und Aufhebung sozialer Differenzen stehen im Gegensatz zu Tendenzen von Vereinheitlichung von Ausbildungen. Wie ist Bildung trotz identifizierbarer sozialer Ungleichheit zu behaupten?
Das Seminar nimmt sich um derartige Themen an, in denen die Spannung zwischen gesellschaftlicher Normierung und sozialer Ungleichheit in bildungsrelevanter Hinsicht sichtbar wird.

Education ideally supposes an enabling of equality of chances and democratization of responsible persons via rising of consciousness and shaping minds. Participation becomes a crucial issue in development of a postmodern society. The concern to promote plurality and to level social differences is in a contrast to any tendency of unification of formation. How is education - Bildung being claimed in spite of social inequality?
In class we deal with these topics and issues. There clearly is the tension between standardization and social inequality concerning education to be identified.

Assessment and permitted materials

Leistungsnachweis:
gemeinsame Lektüre (auch) englische Texte,
schriftliche SE Arbeit (ca. 35.000 Zeichen) mit Gespräch zur Arbeit,
written paper (35.000 characters), conversation about paper

Minimum requirements and assessment criteria

Lernziele:
Beurteilung von Bildungsbenachteiligungen auf empirischer Grundlage, Kennenlernen des Capability approach (Nussbaum versus Sen), abwägendes Urteilen, Reflexionen der Debatten um die 'Überflüssigen' differenzieren können, Ermittlung von Zusammenhängen zwischen Ausbildung und Chancen am Arbeitsmarkt, Gesundheit und Wohlbefinden in ausgewählten Beispielen. Vor- und Nachteile von Parentokratien identifizieren können.

Learning outcomes:
Assessment of evidence based discrimination in education, To get a sound understanding of the 'capability approach', (Nussbaum vs. Sen), to make qualified judgments in the discourse of the 'wasted outcast' (Bauman), to be able to discuss the relation between education and chances in the labor market, health and welfare, to identify and evaluate pros and cons of parentocratic systems, etc.

Examination topics

Reading list

Inhalte gemeinsamer Lektüre Literaturhinweise: tbc

Soziale Ungleichheit beim Zugang in eine Berufsausbildung: Welche Bedeutung haben die Institutionen? Mona Granato · Joachim Gerd Ulrich Z f. Erziehungswiss. (2014) 17:205232 DOI 10.1007/s11618-013-0469-y

Steffen Hillmert, Bildung, Ausbildung und soziale Ungleichheiten im Lebenslauf. In: Zf Erziehungswiss (2014) 17:7394
DOI 10.1007/s11618-013-0465-2

Castillo, Salem Sarr (2014), The Effect of Poverty, Gender Exclusion, and Child Labor
on Out-of-School Rates for Female Children. In: Journal of Research in Childhood Education, 28: 162181, 2014 Copyright © Association for Childhood Education International ISSN: 0256-8543 print / 2150-2641 online DOI: 10.1080/02568543.2014.884028. Routledge, Taylor & Francis Group. p.162 - 183

Lit. to be continued!

Association in the course directory

M7.2

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37