190090 SE Exclusion, Diversity and Social Inequality (2023W)
Sexualität und Intersektionalität in institutionalisierten Bildungsverläufen
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 01.09.2023 06:30 to We 20.09.2023 09:00
- Deregistration possible until Mo 16.10.2023 09:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Am 12.12.2023 entfällt das SE wegen Erkrankung der Lehrenden.
- Tuesday 17.10. 16:45 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 31.10. 16:45 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 14.11. 16:45 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 28.11. 16:45 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 12.12. 16:45 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 16.01. 16:45 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 30.01. 16:45 - 20:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Students learn about queer-feminist and intersectional theoretical perspectives on sexuality and elaborate on their relevance to institutionalised educational pathways. Theoretical texts (queer theory and intersectionality) and empirical research on the role of sexuality from queer and intersectional perspectives in institutionalised educational pathways are discussed.
Assessment and permitted materials
Attendance, participation and reading of the texts are obligatory. In some cases, excerpts of the texts to be read will have to be submitted. A seminar paper is to be written at the end of the semester.
Minimum requirements and assessment criteria
Participation and text reading: 20%
Text Excerpts: 20%
Seminar paper: 60%All partial examinations must be completed positively.
Text Excerpts: 20%
Seminar paper: 60%All partial examinations must be completed positively.
Examination topics
In addition to text reading and active participation in the units, small written text excerpts are to be submitted and a seminar paper is to be written.
Reading list
Die genaue Literatur wird zu Beginn des Seminars bekannt gegeben.Butler, J. (1995).Körper von Gewicht. Suhrkamp.
Collective, C. R. (1977). The Combahee river collective statement.
Foucault, M. (1984).Von der Freundschaft als Lebensweise: Michel Foucault im Gespräch. Merve-Verlag.
Hark, S. (2005).Queer studies(pp. 285-303). Böhlau Verlag.
Kleiner, B. (2016). Komplizierte Verhältnisse: Geschlecht und Begehren in schulbiographischen Erzählungen von lesbischen, schwulen, bisexuellen und Trans-Jugendlichen.GENDERZeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft,8(3), 7-8.
Scheibelhofer, P. (2018). 'Du bist so schwul!' Homophobie und Männlichkeit in Schulkontexten.Sexualität, Macht und Gewalt: Anstöße für die sexualpädagogische Arbeit mit Kindern und Jugendlichen, 35-50.
Siemoneit, Julia & Verlinden, Karla & Kleinau, Elke. (2023). Sexualität, sexuelle Bildung und Heterogenität im erziehungswissenschaftlichen Diskurs. Beltz.
Collective, C. R. (1977). The Combahee river collective statement.
Foucault, M. (1984).Von der Freundschaft als Lebensweise: Michel Foucault im Gespräch. Merve-Verlag.
Hark, S. (2005).Queer studies(pp. 285-303). Böhlau Verlag.
Kleiner, B. (2016). Komplizierte Verhältnisse: Geschlecht und Begehren in schulbiographischen Erzählungen von lesbischen, schwulen, bisexuellen und Trans-Jugendlichen.GENDERZeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft,8(3), 7-8.
Scheibelhofer, P. (2018). 'Du bist so schwul!' Homophobie und Männlichkeit in Schulkontexten.Sexualität, Macht und Gewalt: Anstöße für die sexualpädagogische Arbeit mit Kindern und Jugendlichen, 35-50.
Siemoneit, Julia & Verlinden, Karla & Kleinau, Elke. (2023). Sexualität, sexuelle Bildung und Heterogenität im erziehungswissenschaftlichen Diskurs. Beltz.
Association in the course directory
M7.2
Last modified: Mo 11.12.2023 10:26