190116 SE Professionalisation and Professionalism in Pedagogical Professions (2018S)
Aspects of the Theory-Practice Space in the Educational Professions
Continuous assessment of course work
Labels
Profession, Professionalität und Professionalisierung mit besonderem Blick auf pädagogische Berufe und unter Heranziehen anderer Entwürfe von Professionalität in typischen Handlungssphären
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 01.02.2018 06:30 to Mo 19.02.2018 09:00
- Registration is open from We 21.02.2018 09:00 to Tu 27.02.2018 09:00
- Deregistration possible until Mo 19.03.2018 09:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 13.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 10.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 17.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 24.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 08.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 15.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 29.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 05.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 12.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 19.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
- Tuesday 26.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Recent research and central theoretical perspectives on the professions, professionalism and professionalisation will be analyzed and discussed. The focus will be on the teaching profession and how to bridge the theory practice space in the development of professional competences.
Assessment and permitted materials
Assessment on the basis of a seminar paper and its quality according to the standards of good scientific practice; qualified cooperation of the student in the face-to-face meetings; presentation and discussion of the seminar paper in class.
Minimum requirements and assessment criteria
see above
Examination topics
see above
Reading list
Diese Liste ist als Vorschlag zu betrachten und ist je nach Themenbereich zur vertiefen und zu erweitern
Berliner, D. C. (2001). Learning about and Learning from Expert Teachers. International Journal of Educational Research, 35, pp. 463-482. [moodle]
Berliner, D. C. (2004). Describing the Behavior and Documenting the Accomplishments of Expert Teachers. In: Bulletin of Science, Technology & Society 24(3), S. 200-212. [moodle]
Combe, A. & Helsper, W. (Hrsg.). (1996). Pädagogische Professionalität. Untersuchungen zum Typus pädagogischen Handelns, Frankfurt/M.: Suhrkamp. [Handapparat]
Combe, A. & Helsper, W. (1996). Einleitung: Pädagogische Professionalität. Historische Hypotheken und aktuelle Entwicklungstendenzen. In: Dies. (Hrsg.). Pädagogische Professionalität. Untersuchungen zum Typus pädagogischen Handelns. Frankfurt/Main: Suhrkamp, S. 9-48. [Handapparat]
Dewe, B., Ferchhoff, W. & Radtke, F.- O. (1992). Auf dem Wege zu einer aufgabenzentrierten Professionstheorie pädagogischen Handelns. In: Dies. (Hrsg.). Erziehen als Profession. Zur Logik professionellen Handelns in pädagogischen Feldern. Opladen: Leske + Budrich, S. 7- 20. [Handapparat]
Hattie, J. (2009). Visible Learning. A synthesis of 800+ meta-analyses on achievement. London: Routledge. [Handapparat]
Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers. Maximizing impact on learning. London: Routledge. [Handapparat]
Helsper, W. (2001). Praxis und Reflexion. Die Notwendigkeit einer „doppelten Professionalisierung“ des Lehrers. In: Journal für LehrerInnenbildung (3), S. 7-13. [moodle]
Helsper, W. & Tippelt, R. (Hrsg.) (2011). Pädagogische Professionalität. Zeitschrift für Pädagogik. 57. Beiheft. Weinheim & Basel: Beltz Verlag. [moodle]
Helsper, W., Busse, S., Hummrich, M. & Kramer, R.-T. (Hrsg.) (2008). Pädagogische Professionalität in Organisationen. Neue Verhältnisbestimmungen am Beispiel der Schule. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. [Handapparat]
Helsper, W. & Böhme, J. (2008). Handbuch der Schulforschung. 2. durchges. u. erw. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften [im Besonderen der Abschnitt zur Lehrerforschung]. [Handapparat]
Kraul, M., Marotzki, W. & Schweppe,, C. (Hrsg.) (2002). Biographie und Profession. Heilbrunn: Klinkhardt. [Handapparat]
Müller-Fohrbrodt, G., Dann, H.-D. & Cloetta, B. (1978). Der Praxisschock bei jungen Lehrern. Stuttgart: Klett-Cotta.
Oevermann, U. (2008). Profession contra Organisation? Strukturtheoretische Perspektiven zum Verhältnis von Organisation und Profession in der Schule. In: Helsper, W., Busse, S., Hummrich, M. & Kramer, R.-T. (Hrsg.). Pädagogische Professionalität in Organisationen. Neue Verhältnisbestimmungen am Beispiel der Schule. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 55 -77. [Handapparat, siehe oben]
Oevermann, U. (1996). Theoretische Skizze einer revidierten Theorie professionalisierten Handelns. In: Combe, A. & Helsper, W. (Hrsg.). Pädagogische Professionalität. Untersuchungen zum Typus pädagogischen Handelns, Frankfurt/M., S. 70-182. [Handapparat, siehe oben]
Ohlhaver, F. & Wernet, A. (Hrsg.) (1999). Schulforschung Fallanalyse Lehrerbildung. Diskussion am Fall. Opladen: Leske + Budrich. [Handapparat]
Oser, F. & Oelkers, J. (2001). Die Wirksamkeit der Lehrerbildungssysteme. Von der Allrounderbildung zur Ausbildung professioneller Standards. Zürich: Rüegger Verlag. [Handapparat]
Richardson, V.(1996). The Role of Attitudes and Beliefs in Learning to Teach. In: Sikula, J. P., Buttery, Th. J. & Guyton, E. (Eds.). Handbook of Research on Teacher Education. 2nd edition. New York: Macmillan. [Handapparat]
Schrittesser, I. (2011). Professionelle Kompetenzen. Systematische und empirische Annäherungen. In: Schratz, M., Paseka, A. & Schrittesser, I. (Hrsg.). Pädagogische Professionalität: quer denken - umdenken - neu denken. Impulse für next practice im Lehrerberuf. Wien: facultas.wuv, S. 95-122. [Handapparat]
Schrittesser, I. (2013). Pädagogische Professionalität entfalten - eine besondere Form des
Berliner, D. C. (2001). Learning about and Learning from Expert Teachers. International Journal of Educational Research, 35, pp. 463-482. [moodle]
Berliner, D. C. (2004). Describing the Behavior and Documenting the Accomplishments of Expert Teachers. In: Bulletin of Science, Technology & Society 24(3), S. 200-212. [moodle]
Combe, A. & Helsper, W. (Hrsg.). (1996). Pädagogische Professionalität. Untersuchungen zum Typus pädagogischen Handelns, Frankfurt/M.: Suhrkamp. [Handapparat]
Combe, A. & Helsper, W. (1996). Einleitung: Pädagogische Professionalität. Historische Hypotheken und aktuelle Entwicklungstendenzen. In: Dies. (Hrsg.). Pädagogische Professionalität. Untersuchungen zum Typus pädagogischen Handelns. Frankfurt/Main: Suhrkamp, S. 9-48. [Handapparat]
Dewe, B., Ferchhoff, W. & Radtke, F.- O. (1992). Auf dem Wege zu einer aufgabenzentrierten Professionstheorie pädagogischen Handelns. In: Dies. (Hrsg.). Erziehen als Profession. Zur Logik professionellen Handelns in pädagogischen Feldern. Opladen: Leske + Budrich, S. 7- 20. [Handapparat]
Hattie, J. (2009). Visible Learning. A synthesis of 800+ meta-analyses on achievement. London: Routledge. [Handapparat]
Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers. Maximizing impact on learning. London: Routledge. [Handapparat]
Helsper, W. (2001). Praxis und Reflexion. Die Notwendigkeit einer „doppelten Professionalisierung“ des Lehrers. In: Journal für LehrerInnenbildung (3), S. 7-13. [moodle]
Helsper, W. & Tippelt, R. (Hrsg.) (2011). Pädagogische Professionalität. Zeitschrift für Pädagogik. 57. Beiheft. Weinheim & Basel: Beltz Verlag. [moodle]
Helsper, W., Busse, S., Hummrich, M. & Kramer, R.-T. (Hrsg.) (2008). Pädagogische Professionalität in Organisationen. Neue Verhältnisbestimmungen am Beispiel der Schule. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. [Handapparat]
Helsper, W. & Böhme, J. (2008). Handbuch der Schulforschung. 2. durchges. u. erw. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften [im Besonderen der Abschnitt zur Lehrerforschung]. [Handapparat]
Kraul, M., Marotzki, W. & Schweppe,, C. (Hrsg.) (2002). Biographie und Profession. Heilbrunn: Klinkhardt. [Handapparat]
Müller-Fohrbrodt, G., Dann, H.-D. & Cloetta, B. (1978). Der Praxisschock bei jungen Lehrern. Stuttgart: Klett-Cotta.
Oevermann, U. (2008). Profession contra Organisation? Strukturtheoretische Perspektiven zum Verhältnis von Organisation und Profession in der Schule. In: Helsper, W., Busse, S., Hummrich, M. & Kramer, R.-T. (Hrsg.). Pädagogische Professionalität in Organisationen. Neue Verhältnisbestimmungen am Beispiel der Schule. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 55 -77. [Handapparat, siehe oben]
Oevermann, U. (1996). Theoretische Skizze einer revidierten Theorie professionalisierten Handelns. In: Combe, A. & Helsper, W. (Hrsg.). Pädagogische Professionalität. Untersuchungen zum Typus pädagogischen Handelns, Frankfurt/M., S. 70-182. [Handapparat, siehe oben]
Ohlhaver, F. & Wernet, A. (Hrsg.) (1999). Schulforschung Fallanalyse Lehrerbildung. Diskussion am Fall. Opladen: Leske + Budrich. [Handapparat]
Oser, F. & Oelkers, J. (2001). Die Wirksamkeit der Lehrerbildungssysteme. Von der Allrounderbildung zur Ausbildung professioneller Standards. Zürich: Rüegger Verlag. [Handapparat]
Richardson, V.(1996). The Role of Attitudes and Beliefs in Learning to Teach. In: Sikula, J. P., Buttery, Th. J. & Guyton, E. (Eds.). Handbook of Research on Teacher Education. 2nd edition. New York: Macmillan. [Handapparat]
Schrittesser, I. (2011). Professionelle Kompetenzen. Systematische und empirische Annäherungen. In: Schratz, M., Paseka, A. & Schrittesser, I. (Hrsg.). Pädagogische Professionalität: quer denken - umdenken - neu denken. Impulse für next practice im Lehrerberuf. Wien: facultas.wuv, S. 95-122. [Handapparat]
Schrittesser, I. (2013). Pädagogische Professionalität entfalten - eine besondere Form des
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Last modified: Mo 07.09.2020 15:37