Universität Wien
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190121 SE Counseling and Counseling Research (2016S)

Narrative Diagnostics and Counseling in Educational and Vocational Counseling

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 03.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Thursday 17.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Thursday 14.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Thursday 28.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Thursday 12.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Thursday 09.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Thursday 23.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Der Fokus der inhaltlichen Ausrichtung im Seminar liegt in Theorie und Methode narrativer Diagnostik und Beratung im Kontext der Bildungs- und Berufsberatung mit Blick auf junge und erwachsene Frauen und Männer mit Behinderungen und Benachteiligungen.

Durch Gastvorträge werden Einblicke in diverse Unterstützungsangebote/Beratungsfelder gegeben.

Assessment and permitted materials

-Teilnahme an den LV-Terminen
-Bereitschaft, sich mit wissenschaftlichen Texten kritisch zu beschäftigen
-Aktive Teilnahme durch Gruppenarbeiten, Diskussionen, Reflexionen, Präsentation im Plenum
-Interviewführung und -ausarbeitung
-Schriftliche Arbeit

Minimum requirements and assessment criteria

Inhaltliche, didaktische Beschreibung:
Im Seminar soll den Studierenden zuerst anhand einer theoretischen Einführung das Thema näher gebracht werden. In Kleingruppenarbeiten sollen die Studierenden ausgewählte Aspekte narrativer Diagnostik und Beratung unter besonderer Rücksichtnahme schulischer und beruflicher Orientierungen bei jungen und erwachsenen Frauen und Männern mit Behinderungen oder Benachteiligungen theoretisch erarbeiten und praktisch erproben.

Examination topics

Reading list

Cochran, L (1997). Career Counseling. A Narrative Approach. Thousand Oaks: SAGE.
Fasching, H. (2014). Vocational education and training and transitions into the labour market of people with intellectual disabilities. In: European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2014.933546.
Online unter: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2014.933546
Fasching, H. (2014). Compulsory school is over and now? Vocational experiences of women with intellectual disability. In: Creative Education, 5, 743-751. Online unter: http://www.scirp.org/journal/CE/
Fasching, H. & Postek, N. (2014). Grounded Theory und Intersektionalitätsforschung zur Analyse biographischer Interviews von Frauen mit intellektueller Beeinträchtigung. In: VHN, 83. Jg., 46-60.
Fasching, H. (2013). Grounded Theory als Methodologie in der lebensgeschichtlichen Forschung mit Menschen mit intellektueller Beeinträchtigung. In: Heilpädagogische Forschung, Band XXXIX, Heft 2, 125-139. (Peer Review-Verfahren)
Fasching, H. (2013). The Educational Situation and Transition Process to Work of School Leavers with an Intellectual Disability in Austria. In: Seifried, J. & Wuttke, E. (eds.), Transitions in Vocational Education (Research in Vocational Education, Volume 2). Opladen/Berlin/Toronto: Budrich, 105-122. (Peer Review-Verfahren)
Fasching, H. (2012). Career counseling at school for placement in sheltered workshops? In: British Journal of Learning Disabilities, Preprint online (5. Nov. 2012 DOI: 10.1111/bld. 12009).
Jüttemann, G. (2011). (Hrsg.): Biographische Diagnostik. Lengerich: Pabst.

Association in the course directory

WM-M15

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37