190124 PS BM 4 Doing Education Science Using an Illustrative Theme (AHP) (2018W)
Bildung, Kultur und nationale Identität(en). Die Rückkehr der Geschichte?
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 01.09.2018 06:30 to Tu 18.09.2018 09:00
- Registration is open from Fr 21.09.2018 09:00 to Fr 28.09.2018 09:00
- Deregistration possible until Mo 15.10.2018 09:00
Details
max. 35 participants
Language: German
Lecturers
- Alexandre Fontaine
- Hannah Körner (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 10.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 17.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 24.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 31.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 07.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 14.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 21.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 28.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 05.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 12.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 09.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 16.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 23.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 30.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
In diesem Seminar sollen zwei konkrete Ziele verfolgt werden. Einerseits wird ein Einblick in zentrale Konzepte und Theorien von Nation und Nationalismus im Bereich der Bildung und Bildungsgeschichte gegeben. Andererseits soll eine Einführung in die wichtigsten Grundlagen wissenschaftlichen Arbeitens erfolgen, wie beispielsweise das Anfertigen einer Bibliographie, Literaturrecherche, akademisches Schreiben, Plagiate, Zitieren, Fußnoten, etc.
Assessment and permitted materials
- Kurze praktische (Haus)übungen während des Semersters (25% der Gesamtnote)
- Vorbereitung und Kurzpräsentation eines Gruppenreferates im Plenum (25% der Gesamtnote)
- Proseminararbeit von max 7 Seiten (50% der Gesamtnote)
- Vorbereitung und Kurzpräsentation eines Gruppenreferates im Plenum (25% der Gesamtnote)
- Proseminararbeit von max 7 Seiten (50% der Gesamtnote)
Minimum requirements and assessment criteria
- Aktive Mitarbeit und regelmässige Anwesenheit (nur zweimaliges Fehlen wird entschuldigt)
- Selbstständige Lektüre der Texte (siehe auf Moodle)
- Teilnahme an der ersten Seminarsitzung und an der Bibliotheksführung sowie der Rechercheschulung verpflichtend!Alle Studierenden müssen eine Bibliotheksführung und eine Rechercheschulung absolvieren.Link für die Führungen:
http://bibliothek.univie.ac.at/fb-bsvl/fuhrungen_fur_studierende_2.htmlLink für die Schulungen:
http://bibliothek.univie.ac.at/fb-bsvl/schulungen_fur_studierend.html
(Bitte unbedingt Laptops o.ä. zu den Schulungen mitnehmen.)
- Selbstständige Lektüre der Texte (siehe auf Moodle)
- Teilnahme an der ersten Seminarsitzung und an der Bibliotheksführung sowie der Rechercheschulung verpflichtend!Alle Studierenden müssen eine Bibliotheksführung und eine Rechercheschulung absolvieren.Link für die Führungen:
http://bibliothek.univie.ac.at/fb-bsvl/fuhrungen_fur_studierende_2.htmlLink für die Schulungen:
http://bibliothek.univie.ac.at/fb-bsvl/schulungen_fur_studierend.html
(Bitte unbedingt Laptops o.ä. zu den Schulungen mitnehmen.)
Examination topics
Die Abschlussarbeit wird im Rahmen des Seminars im Detail dargestellt. Das Lernmaterial befindet sich auf Moodle.
Please also note that, while discussions and presentations can be in German, the major part of the readings for the seminar will be in English.
Please also note that, while discussions and presentations can be in German, the major part of the readings for the seminar will be in English.
Reading list
ANDERSON, Benedict (1991). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. New York: Verso.
BILLIG, Michael (1995). Banal nationalism. Thousand Oaks, California: Sage Publicatiosn Ltd.
Becker, Helmut/Kluchert, Gerhard (1993). Die Bildung der Nation. Schule, Gesellschaft und Politik vom Kaiserreich zur Weimarer Republik. Stuttgart: Klett-Cotta.
BURKE, Peter (2009). Cultural Hybridity. Cambridge: Polity.
BURKE, Peter/ STETS Jan E. (2009). Identity Theory. Oxford: Oxford University Press.
CARRETERO, Mario/ASENSIO, Mikel/RODRIGUEZ-MONEO Maria (eds.) (2012). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte: Information Age Publishing.
CLIFFORD Geertz (1997). Routes. Travel and Translation the Late Twentieth Century, Cambridge: Harvard University Press.
ESPAGNE, Michel (2013). La notion de transfert culturel. Revue Sciences/Lettres [online], 1, 19.
FONTAINE, Alexandre (2015). Aux heures suisses de l’école républicaine. Un siècle de transferts culturels et de déclinaisons pédagogiques dans l’espace franco-romand. Paris: Éditions Demopolis.
FONTAINE, Alexandre/MASONI, Giorgia (2016). Circolazioni transnazionali di letture morali nell’Europa del secolo lungo. Una storia di transferts culturali. Annali di Storia dell’educazione e delle istituzioni scolastiche, 23, 2239.
GELLNER, Ernest (1983). Nations and Nationalism. Oxford: Basil Blackwell.
GRUZINSKI, Serge (2002): The Mestizo Mind: The Intellectual Dynamics of Colonization and Globalization. London: Routledge.
HANNERZ, Ulf (1996). Transnational Connections. Culture, People, Places. London: Routledge.
HOBSBAWN, Eric/RANGER Terence (1983). The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
HOBSBAWN, Eric (1991). Nations and Nationalism Since 1780: Programme, Myth, Reality. Cambridge: Cambridge University Press.
HAZONY, Yoram (2018). The Virtue of Nationalism. New York: Basic Books.
LAPLANTINE, François (2015). Je, nous et les autres. Paris: Le Pommier.
MAALOUF, Amin (2012): In the Name of Identity. Violence and the need to belong. New York: Arcade Publishing.
MIDDELL, Matthias (eds.) (2013). Cultural Transfers, Encounters and Connections in the Global 18th Century. Leipzig: Leipziger Universitätsverlag.
Popkewitz, Thomas, Franklin, Barry M., & Pereyra, Miguel (eds.) (2001). Cultural history and education: Critical essays on knowledge and schooling. New York: Routledge.
Priem, Karin/te Heesen, Kerstin (eds.) (2016). On display: Visual politics, material culture, and education. Münster: Waxmann.
STEINER-KHAMSI, Gita, WALDOW, Florian (eds.) (2012). Policy Borrowing and Lending in Education. London & New York: Routledge.
THIESSE, Anne-Marie (1999). La création des identités nationales. Europe XVIIIe-XIXe siècle. Paris: Seuil.
Tröhler, Daniel (2017). Tracking the Educationalization of the World: Prospects for an Emancipated History of Education, Pedagogika, 67(3), 211226.
Tröhler, Daniel (2018). Internationale Provokationen an nationale Denkstile in der Erziehungswissenschaft: Perspektiven Allgemeiner Pädagogik. International Journal for the Historiography of Education, 2, 173189.
BILLIG, Michael (1995). Banal nationalism. Thousand Oaks, California: Sage Publicatiosn Ltd.
Becker, Helmut/Kluchert, Gerhard (1993). Die Bildung der Nation. Schule, Gesellschaft und Politik vom Kaiserreich zur Weimarer Republik. Stuttgart: Klett-Cotta.
BURKE, Peter (2009). Cultural Hybridity. Cambridge: Polity.
BURKE, Peter/ STETS Jan E. (2009). Identity Theory. Oxford: Oxford University Press.
CARRETERO, Mario/ASENSIO, Mikel/RODRIGUEZ-MONEO Maria (eds.) (2012). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte: Information Age Publishing.
CLIFFORD Geertz (1997). Routes. Travel and Translation the Late Twentieth Century, Cambridge: Harvard University Press.
ESPAGNE, Michel (2013). La notion de transfert culturel. Revue Sciences/Lettres [online], 1, 19.
FONTAINE, Alexandre (2015). Aux heures suisses de l’école républicaine. Un siècle de transferts culturels et de déclinaisons pédagogiques dans l’espace franco-romand. Paris: Éditions Demopolis.
FONTAINE, Alexandre/MASONI, Giorgia (2016). Circolazioni transnazionali di letture morali nell’Europa del secolo lungo. Una storia di transferts culturali. Annali di Storia dell’educazione e delle istituzioni scolastiche, 23, 2239.
GELLNER, Ernest (1983). Nations and Nationalism. Oxford: Basil Blackwell.
GRUZINSKI, Serge (2002): The Mestizo Mind: The Intellectual Dynamics of Colonization and Globalization. London: Routledge.
HANNERZ, Ulf (1996). Transnational Connections. Culture, People, Places. London: Routledge.
HOBSBAWN, Eric/RANGER Terence (1983). The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
HOBSBAWN, Eric (1991). Nations and Nationalism Since 1780: Programme, Myth, Reality. Cambridge: Cambridge University Press.
HAZONY, Yoram (2018). The Virtue of Nationalism. New York: Basic Books.
LAPLANTINE, François (2015). Je, nous et les autres. Paris: Le Pommier.
MAALOUF, Amin (2012): In the Name of Identity. Violence and the need to belong. New York: Arcade Publishing.
MIDDELL, Matthias (eds.) (2013). Cultural Transfers, Encounters and Connections in the Global 18th Century. Leipzig: Leipziger Universitätsverlag.
Popkewitz, Thomas, Franklin, Barry M., & Pereyra, Miguel (eds.) (2001). Cultural history and education: Critical essays on knowledge and schooling. New York: Routledge.
Priem, Karin/te Heesen, Kerstin (eds.) (2016). On display: Visual politics, material culture, and education. Münster: Waxmann.
STEINER-KHAMSI, Gita, WALDOW, Florian (eds.) (2012). Policy Borrowing and Lending in Education. London & New York: Routledge.
THIESSE, Anne-Marie (1999). La création des identités nationales. Europe XVIIIe-XIXe siècle. Paris: Seuil.
Tröhler, Daniel (2017). Tracking the Educationalization of the World: Prospects for an Emancipated History of Education, Pedagogika, 67(3), 211226.
Tröhler, Daniel (2018). Internationale Provokationen an nationale Denkstile in der Erziehungswissenschaft: Perspektiven Allgemeiner Pädagogik. International Journal for the Historiography of Education, 2, 173189.
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BM 4 PS (AHP) + BM 1 PS (2011)
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37