Universität Wien

190135 SE Research Practicum (2011W)

10.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Termine: 11.10., 25.10., 8.11., 22.11., 13.12.2011 und 24.1.2012 jeweils 10.00 - 13.30 Uhr
Ort: IFF, Schottenfeldgasse 29, 1070 Wien

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Currently no class schedule is known.

Information

Aims, contents and method of the course

Research Practicum at the Faculty of Interdisciplinary Studies Vienna, Institute of Instructional and School Development.

Assessment and permitted materials

continuous assessment of course work

Minimum requirements and assessment criteria

Scientific application of qualitative methods in the matter of emotional aspects of Learning and Teaching as well as socio-emotional competences within the context of teaching professionalism.

Examination topics

Directions in interviewing techniques, transliterating, analyzing qualitative interviews. Working in scientific teams and presentations in plenum.

Reading list

Turner, A. & Ingrisch, D. & Diem-Wille, G. (2010): "Psychoanalytisch orientierte Lehrerfortbildung - Warum sollen Lehrer/innen Kleinkinder beobachten?" In: Müller, F. H., Eichenberger, A., Lüders, M. & Mayr, J. (Hrsg.). (2010). Lehrerinnen und Lehrer lernen. Konzepte und Befunde zur Lehrerfortbildung. Münster: Waxmann. S. 361-375

Turner, A. & Ingrisch, D. & Diem-Wille, G. (2009): "Die psychoanalytische Haltung in der pädagogischen Praxis" Abschlussbericht der Begleitforschung zum Universitätslehrgang "Psychoanalytic Observational Studies: Persönlichkeitsentwicklung und Lernen". IUS Wien

Turner, A & Ingrisch, D. (2009): „Erfahrungslernen durch die psychoanalytische Beobachtungsmethode - Am Weg zu einer neuen Lernkultur? Über das Verstehen der eigenen und der Emotionen von SchülerInnen aus der Perspektive von LehrerInnen“ In: Diem-Wille, G. & Turner. A. (Hrsg.) Ein-Blicke in die Tiefe: Die Methode der psychoanalytischen Säuglingsbeobachtung und ihre Anwendungen. Stuttgart: Klett-Cotta. S. 157-181

Association in the course directory

BM 23

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37