190196 SE Bachelor's Paper II (2011S)
Didactical perspectives and analyses of marginalizing processes in schooling in times of competency standards and standardized tests
Continuous assessment of course work
Labels
Aus didaktischer Sicht können jene Veränderungen, die durch Bildungsstandards und standardisierte Tests im Unterricht bewirkt werden, als Verengung des Handlungsspielraums sowohl der Lehrpersonen, als auch der Schülerinnen und Schüler verstanden werden. Um diese marginalisierenden Prozesse theoretisch aufarbeiten zu können, wird in einem ersten Schritt ein Grundstock an didaktischen Theorien sowohl aus dem anglo-amerikanischen, als auch aus dem deutschsprachigen Raum erarbeitet. In Folge werden gegenwärtige Diskurse zu Inklusion und kultureller Diversität kritisch analysiert. Die Bachelorarbeiten werden sich vor allem mit didaktischen Analysen und Aufarbeitungen populärer Fragestellungen im Kontext von Heterogenität beschäftigen. Die dem Seminar und folglich auch den Bachelorarbeiten zugrundeliegende Pflichtliteratur wird hauptsächlich auf Englisch sein.Literatur-Auszug:
Allan, Julie (Hrsg.) (2007): Rethinking Inclusive Education: The Philosophers of Difference in Practice.- Dordrecht: Springer (Inclusive Education: Cross Cultural Perspectives)
Cohen, David K.; Raudenbush, Stephen W.; Loewenberg Ball, Deborah (2003): Resources, Instruction, and Research.- In: Educational Evaluation and Policy Analysis. 25 (2) 119-142
Dewey, John (2000): The Child And the Curriculum.- Chicago: University of Chicago Press
Erickson, Frederick; Bagrodia, Rishi; Cook-Sather, Alison; Espinoza, Manuel; Jurow, Susan; Shultz, Jeffrey J.; Spencer, Joi (2008): Students' Experience of School Curriculum.- In: Connelly, F. Michael (Hrsg.): The Sage Handbook of Curriculum and Instruction.- Thousand Oaks: Sage 198-218
Hopmann, Stefan T. (2007): Restrained Teaching: the common core of Didaktik.- In: European Educational Research Journal. 6 (2) 109-124
Otto, Hans-Uwe; Schrödter, Mark (2010): „Kompetenzen“ oder „Capabilities“ als Grundbegriffe einer kritischen Bildungsforschung und Bildungspolitik?- In: Krüger, Heinz-Hermann, et al. (Hrsg.): Bildungsungleichheit revisited.- Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften 163-183
Allan, Julie (Hrsg.) (2007): Rethinking Inclusive Education: The Philosophers of Difference in Practice.- Dordrecht: Springer (Inclusive Education: Cross Cultural Perspectives)
Cohen, David K.; Raudenbush, Stephen W.; Loewenberg Ball, Deborah (2003): Resources, Instruction, and Research.- In: Educational Evaluation and Policy Analysis. 25 (2) 119-142
Dewey, John (2000): The Child And the Curriculum.- Chicago: University of Chicago Press
Erickson, Frederick; Bagrodia, Rishi; Cook-Sather, Alison; Espinoza, Manuel; Jurow, Susan; Shultz, Jeffrey J.; Spencer, Joi (2008): Students' Experience of School Curriculum.- In: Connelly, F. Michael (Hrsg.): The Sage Handbook of Curriculum and Instruction.- Thousand Oaks: Sage 198-218
Hopmann, Stefan T. (2007): Restrained Teaching: the common core of Didaktik.- In: European Educational Research Journal. 6 (2) 109-124
Otto, Hans-Uwe; Schrödter, Mark (2010): „Kompetenzen“ oder „Capabilities“ als Grundbegriffe einer kritischen Bildungsforschung und Bildungspolitik?- In: Krüger, Heinz-Hermann, et al. (Hrsg.): Bildungsungleichheit revisited.- Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften 163-183
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 01.02.2011 09:00 to Th 24.02.2011 09:00
- Registration is open from Tu 01.03.2011 09:00 to Fr 04.03.2011 09:00
- Deregistration possible until Fr 25.03.2011 10:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 09.03. 08:00 - 12:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 23.03. 08:00 - 12:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 06.04. 08:00 - 12:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 04.05. 08:00 - 12:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Friday 20.05. 08:00 - 12:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 01.06. 08:00 - 12:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Association in the course directory
BM 25
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37