Universität Wien

190205 SE Philosophy of Science and Educational Research Methods (2008W)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Thursday 09.10. 09:30 - 12:30 (Seminarraum 2, Maria-Theresien-Str.3/Mezzanin, 1090 Wien)
Tuesday 14.10. 13:30 - 16:30 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
Tuesday 21.10. 13:30 - 16:30 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
Thursday 23.10. 09:30 - 12:30 (Seminarraum 2, Maria-Theresien-Str.3/Mezzanin, 1090 Wien)
Thursday 06.11. 09:30 - 12:30 (Seminarraum 2, Maria-Theresien-Str.3/Mezzanin, 1090 Wien)
Tuesday 11.11. 13:30 - 16:30 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
Thursday 20.11. 09:30 - 12:30 (Seminarraum 2, Maria-Theresien-Str.3/Mezzanin, 1090 Wien)
Tuesday 02.12. 13:30 - 16:30 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)

Information

Aims, contents and method of the course

Voraussetzung für die erfolgreiche Teilnahme an diesem Seminar sind die gründliche Kenntnis sowohl der empirisch-quantitativen und der empirisch-qualitativen als auch der hermeneutischen Methoden sowie die Fähigkeit, diese in einschlägigen bildungswissenschaftlichen Bezugsfeldern anzuwenden.
Die Intention des Seminars ist es, von dieser bestehenden Grundlage ausgehend eine wissenschaftstheoretische Reflexion des genannten Methodenrepertoires durchzuführen. Dieses soll einerseits in seinen Differenzierungen erfasst und andererseits in seiner Bedeutung für das Aufgabenspektrum der Bildungswissenschaft diskutiert werden. Ein wesentlicher Aspekt dabei ist, inwiefern methodische Differenzierung zur formalen und inhaltlichen Gegenstandskonstitution des Fachs und zur disziplinären Identität beizutragen vermag. In einem weiteren Schritt sollen die Resultate dieser Diskussion - anhand einschlägiger wissenschafts- und metatheoretischer Texte - für die unterschiedlichen methodischen Zugänge dahingehend zusammengeführt werden, an einschlägigen bildungswissenschaftlichen Problemstellungen eine kritisch orientierte Perspektivität zu erarbeiten.

Prerequisite for successful participation in the seminar is fundamental knowledge of empirical research methods, both qualitative and quantitative, as well as hermeneutics. It is also required to bring the ability to apply these to relevant fields of reference in Educational Sciences.
On that basis the purpose of the seminar is to epistemologically reflect the methodical repertoire mentioned above. Its differentiations shall be grasped and its significance for the range of duties of Educational Sciences shall be discussed.
An essential aspect hereby is the following question: How can methodical differentiations contribute to the formal constitution and the constitution in content of the Sciences of Education and thus contribute to disciplinary identity.
Further the results of this analysis shall be brought together by means of relevant epistemological and meta-theoretical texts with a view to developing critical perspectivity referring to relevant problems in Educational Sciences.

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list


Association in the course directory

M2b + 4.2

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37