190206 SE Philosophy of Science and Educational Research Methods (2008W)
Continuous assessment of course work
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Achtung weitere Termine: SA., 29.11., SR2 Maria-Theresienstr.3/ 1. Stock; Sa., 06.12., Seminarraum IRP, Maria-Theresienstr.3/5. Stock, Sa., 10.01.2009, Seminarraum IRP, Maria-Theresienstr.3/5. Stock, jeweils 10:00-17:00
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 15.09.2008 20:00 to Mo 22.09.2008 09:00
- Registration is open from Tu 23.09.2008 09:00 to Tu 30.09.2008 09:00
- Registration is open from We 01.10.2008 09:00 to Fr 03.10.2008 10:00
- Deregistration possible until Su 12.10.2008 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Saturday 22.11. 10:00 - 17:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Association in the course directory
M2b + 4.2
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37
Die Intention des Seminars ist es, von dieser bestehenden Grundlage ausgehend eine wissenschaftstheoretische Reflexion des genannten Methodenrepertoires durchzuführen. Dieses soll einerseits in seinen Differenzierungen erfasst und andererseits in seiner Bedeutung für das Aufgabenspektrum der Bildungswissenschaft diskutiert werden. Ein wesentlicher Aspekt dabei ist, inwiefern methodische Differenzierung zur formalen und inhaltlichen Gegenstandskonstitution des Fachs und zur disziplinären Identität beizutragen vermag. In einem weiteren Schritt sollen die Resultate dieser Diskussion - anhand einschlägiger
wissenschafts- und metatheoretischer Texte - für die unterschiedlichen methodischen Zugänge dahingehend zusammengeführt werden, an einschlägigen bildungswissenschaftlichen Problemstellungen eine kritisch orientierte Perspektivität zu erarbeiten.Prerequisite for successful participation in the seminar is fundamental knowledge of empirical research methods, both qualitative and quantitative, as well as hermeneutics. It is also required to bring the ability to apply these to relevant fields of reference in Educational Sciences.
On that basis the purpose of the seminar is to epistemologically reflect the methodical repertoire mentioned above. Its differentiations shall be grasped and its significance for the range of duties of Educational Sciences shall be discussed.
An essential aspect hereby is the following question: How can methodical differentiations contribute to the formal constitution and the constitution in content of the Sciences of Education and thus contribute to disciplinary identity.
Further the results of this analysis shall be brought together by means of relevant epistemological and meta-theoretical texts with a view to developing critical perspectivity referring to relevant problems in Educational Sciences.