Universität Wien

190233 SE Bachelor's Paper II (2011W)

Psychoanalysis and cognition science in educational theory of the early childhood

10.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Saturday 01.10. 09:00 - 18:00 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Saturday 26.11. 09:00 - 18:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
Saturday 10.12. 09:00 - 18:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)

Information

Aims, contents and method of the course

Themes like sensory perception, memory, emotion, interpersonal relationship will be discussed against a background of cognition, embodiment and psychoanalysis

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list

Koukkou, M.: Leutzinger-Bohleber, M., Mertens, W. (Hrsg.): Erinnerung von Wirklichkeiten - Psychoanalyse und Neurowissenschaften im Dialog. Darin: Köhler, L.: Einführung in die Entstehung des Gedächtnisses. Und: Leutzinger-Bohleber, Pfeifer, Röckerrath: Wo bleibt das Gedächtnis
Greenspan, S. I., Benderly, B., L.: Die bedrohte Intelligenz. München 2001
Singer, W.: Der Beobachter im Gehirn. Frankfurt/M. 2002
Solms, M., Turnbull, O.: Das Gehirn und die innere Welt. Düsseldorf, Zürich 2004
Tomasello, M.: Warum wir kooperieren. Frankfurt/M. 2010
Winnicott, D. E.: Vom Spiel zur Kreativität. Stuttgart 12. Aufl. 2010
ders.: Reifungsprozesse und fördernde Umwelt. Gießen 2006.
ders.: Von der Kinderheilkunde zur Psychoanalyse. Gießen 2008

Association in the course directory

BM 25

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37