190288 PS Consultation, Diagnostics, Rehabilitation and Therapy (2015S)
Models of disability
Continuous assessment of course work
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This course is going to be held in English. Therefore, a good level of English is required to be able to read the literature and follow the discussion.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Su 01.02.2015 09:00 to We 18.02.2015 09:00
- Registration is open from Fr 20.02.2015 09:00 to Fr 27.02.2015 09:00
- Deregistration possible until Fr 20.03.2015 09:00
Details
max. 35 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 03.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 10.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 17.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 24.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 14.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 21.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 28.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 05.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 12.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 19.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 02.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 09.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 16.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 23.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 30.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Die Studierenden werden dafür sensibilisiert, welche Fragen im Bezug auf Behinderungsmodelle gestellt werden können, welchen Einfluss die Wahl bestimmter Modelle auf Beratung, Diagnostik, Rehabilitation und Therapie hat und inwiefern unsere Gesellschaft bestimmten Modellen anhängt. Durch die kritische Auseinandersetzung mit unterschiedlichen Modellen in Gruppenarbeit und gemeinsamer Diskussion sollen Herausforderungen und Perspektiven herausgearbeitet werden. Ausgewählte Literatur und Input der LV-Leiterin unterstützen die StudentInnen in der Diskussion.
Assessment and permitted materials
Die Beurteilung setzt sich aus der Anwesenheit (30%), der Mitarbeit (30%) und der Proseminararbeit (40%) zusammen.
Minimum requirements and assessment criteria
Ziel des Proseminars ist es den StudentInnen näher zu bringen, wie wichtig es ist, sich bestimmte Hintergründe bewusst zu machen und die Konsequenzen der einzelnen Modelle sichtbar zu machen. Somit erhalten sie auch Einblicke in verschiedene Theorien und Fragestellungen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik.
Examination topics
Reading list
Altman, B. M. (2001): Disability, Definitions, Models, Classification Schemes, and Applications. In: Albrecht, G. L. et al. (Ed.): Handbook of Disability Studies. (Thousand Oaks/London/New Delhi, Sage), 97-122Bickenbach, J. E., et al. (1999): Models of disablement, universalism and the international classification of impairments, disabilities and handicaps. Social Science u. Medicine, Vol. 48, 1173-1187Burchardt, T. (2004): Capabilities and disability: the capabilities framework and the social model of disability. Disability u. Society, Vol. 19 (7), 735 - 751Hollenweger, J. (2003): Die Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF): Ein neues Modell von Behinderungen (Teil I). Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, (10), 4-8Johnston, M./Pollard, B. (2001): Consequences of disease: testing the WHO International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps (ICIDH) model. Social Science u. Medicine, (53), 1261-1273Masala, C./Petretto, D. R. (2008): From disablement to enablement: Conceptual models of disability in the 20th century. Disability and Rehabilitation, Vol. 30 (17), 1233-1244McEwan, C./Butler, R. (2007): Disability and Development: Different Models, Different Places. Geography Compass, Vol. 1 (3), 448-466Mitra, S. (2006): The Capability Approach and Disability. Journal of Disability Policy Studies, Vol. 16 (4), 236-247Samaha, A. M. (2007): What good is the social model of disability?, 58Smart, J. F. (2009): The power of models of disability. Journal of Rehabilitation,Waldschmidt, A. (2005): Disability Studies: Individuelles, soziales und/oder kulturelles Modell von Behinderung? Psychologie und Gesellschaftskritik, Vol. 1, 9-31
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BM 17
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37