Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

190352 PS E5: Assisting occupations using Austrian Sign Language (ÖGS) (2025S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Parallel zum PS sind KU bei Stalzer und SK bei Roiss zu besuchen.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 16 participants
Language: German, Austrian Sign Language

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 13.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 20.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 10.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 22.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG
  • Saturday 14.06. 09:45 - 18:15 Seminarraum 6 Sensengasse 3a 2.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Die Studierenden spezialisieren sich in einem selbst und individuell gewählten Bereich, um sekundierende, entlastende oder assistierende Tätigkeiten mit/für hörbehinderte/n Menschen leisten zu können.
Methoden: Input, Gruppenarbeiten, Einzelarbeit, individuelle Recherche, Feldforschung, Plenum, Referat.

Assessment and permitted materials

Multimodal (mündlich mit schriftlicher Unterlage), erfolgt im Rahmen der LV.

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheit und aktive Mitarbeit bei allen Terminen ist Voraussetzung für die Beurteilung.
Erfolgreiche Durchführung der umfangreichen eigenständigen Recherche (50%) sowie Präsentation im Plenum (50%).

Examination topics

Das Feld "Arbeiten mit ÖGS". Forschungsmethoden/Erhebungsmethoden. Präsentation.

Reading list

Flick, Uwe, et al., Eds. (19953) Handbuch qualitative Sozialforschung. Grundlagen, Konzepte, Methoden und Anwendungen. Beltz.

Lamnek, Siegfried (20105) Qualitative Sozialforschung. Beltz.

Orfanidou, Eleni, Bencie Woll,Gary Morgan (2015) Research methods in sign language studies: a practical guide. Wiley Blackwell.

Pollard Robert Q. (1992) Cross-cultural ethics in the conduct of deafness research. 87 101 in: Rehabilitation Psychology 37(2). (http://www.urmc.rochester.edu/people/21391699-robert-pollard/articles).

Pollard Robert Q. (2002) Ethical Conduct in Research Involving Deaf People. 162 178 in: Virginia Gutman, Ed.: Ethics in Mental Health and Deafness. Gallaudet UP. Siehe http://muse.jhu.edu/books/9781563682063.

Association in the course directory

EC198_ÖGS II E5

Last modified: Mo 20.01.2025 14:46