190970 SE Theory and practical experience of teaching and learning (2008S)
Maria Montessori in theory and practise
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 13.02.2008 12:00 to Tu 26.02.2008 09:00
- Deregistration possible until Th 13.03.2008 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 03.03. 08:00 - 13:00 (Seminarraum 4. Stock, Maria-Theresien-Str. 3/27, 1090 Wien)
- Tuesday 04.03. 12:30 - 17:00 (Seminarraum 4. Stock, Maria-Theresien-Str. 3/27, 1090 Wien)
- Thursday 06.03. 11:30 - 17:00 (Seminarraum 4. Stock, Maria-Theresien-Str. 3/27, 1090 Wien)
- Friday 07.03. 08:00 - 17:00 (Seminarraum 4. Stock, Maria-Theresien-Str. 3/27, 1090 Wien)
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Die Studierenden sollen sich sowohl fundierte Kenntnisse der Montessori-Theorie erarbeiten als auch einen umfassenden Einblick in die Montessori-Praxis gewinnen. Dadurch sollen die Studierenden zu einer möglichst eigenständigen Beurteilung der Montessori-Pädagogik geführt werden.
Examination topics
Erarbeitung von einschlägigen Primärtexten; Gruppenarbeit mit entsprechender Präsentation der Arbeitsergebnisse; Einblick in die Montessori-Praxis anhand von Videofilmen
Reading list
Montessori, M.: Kinder sind anders, 23. Aufl. Stuttgart 2006
Montessori, M.: Das kreative Kind, 10. Aufl. Freiburg im Breisgau 1994
Montessori, M.: Schule des Kindes. 6. Aufl. Freiburg im Breisgau 1996
Böhm, W. (Hrsg.): Maria Montessori. Texte und Gegenwartsdiskussion, 5. Aufl. Bad Heilbrunn 1996
Fuchs, B.: Maria Montessori. Ein pädagogisches Porträt, Weinheim 2003
Ludwig, H.: Montessori-Schulen und ihre Didaktik, Hohengehren 2004
Winkels, Th. (Hrsg.): Montessori-Pädagogik-konkret, Bad Heilbrunn 2000
Steenberg, U. (Hrsg.): Handlexikon zur Montessori-Pädagogik, Ulm 2003
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37
- Selbstorganisation kindlicher Lernprozesse
- Montessoris Konzept der Freiarbeit
- Konzeption und Funktion der "didaktischen Materialien"
- Arrangement von Lernwelten