Universität Wien

200005 UE Basic Skills of Clinical Psychology (2011S)

8.00 ECTS (4.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 11.03. 08:00 - 11:15 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
  • Saturday 12.03. 09:45 - 18:15 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
  • Saturday 02.04. 09:45 - 18:15 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
  • Saturday 14.05. 13:15 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Friday 17.06. 09:45 - 14:45 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
  • Saturday 18.06. 09:45 - 14:45 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A

Information

Aims, contents and method of the course

Verbal and non-verbal communication
Observation of behavior
Conversation, conversation guides
Anamnesis & exploration
Clinical-psychological diagnosis
Structured interviews

Assessment and permitted materials

Short oral presentations
Role play (video shoot)
Creation of conversation guide
Written reflection about the course
Compulsory attendance
Continuous contribution / participation in discussion and reflection

Minimum requirements and assessment criteria

Short oral presentations
Role plays
Videos
Exercises in small groups
Group work
Discussion & reflection in the plenum
E-learning tasks

Examination topics

Frontal teaching
Short oral presentations
Role plays
Videos
Exercises in small groups
Group work
Discussion & reflection in the plenum

Reading list

Bachmair, S., Faber, J., Hennig, C., Kolb, R., & Willig, W. (2007). Beraten will gelernt sein: Ein praktisches Lehrbuch für Anfänger und Fortgeschrittene. Weinheim: Beltz.
Beigelböck, W., Feselmayer, S., & Honemann, E. (Hrsg.) (2006). Handbuch der klinisch-psychologischen Behandlung. (2. überarbeitete und erweiterte Auflage). Wien: Springer.
Crisand, E., & Crisand, M. (2000). Psychologie der Gesprächsführung. Heidelberg: Sauer.
Dahmer, H., & Dahmer, J. (2003). Gesprächsführung. Eine praktische Anleitung. Stuttgart: Thieme.
Dilling, H., Mombour, W., & Schmidt, M. H. (Hrsg.). (1993). Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10 Kapitel V (F). Klinisch-diagnostische Leitlinien. Bern: Huber.
Flammer, A. (1997). Einführung in die Gesprächspsychologie. Bern: Huber.
Fydrich, T., Renneberg, B., Schmitz, B., & Wittchen, H.-U. (1997). Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID-II). Achse II: Persönlichkeitsstörungen. Weinheim: Beltz.
Kryspin-Exner, I., Lueger-Schuster, B., & Weber, G. (1998). Klinische Psychologie und Gesundheitspsychologie. Postgraduale Aus- und Weiterbildung. Wien: WUV.
Nestmann, F., Engel, F., & Sickendiek, U. (Hrsg.). (2004). Das Handbuch der Beratung. Band 1: Disziplinen und Zugänge. Tübingen: dgvt.
Nestmann, F., Engel, F., & Sickendiek, U. (Hrsg.). (2004). Das Handbuch der Beratung. Band 2: Ansätze und Methoden. Tübingen: dgvt.
Saß, H. Wittchen, H.-U., & Zaudig, M. (1996). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen (DSM-IV). Göttingen: Hogrefe.
Schneider, S., & Margraf, J. (2006). Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen (DIPS für DSM-IV-TR). 3. überarbeitete Auflage. Berlin: Springer.
Schulz von Thun, F. (2011). Miteinander reden 1-3: Störungen und Klärungen. Stile, Werte und Persönlichkeitsentwicklung. Das "Innere Team" und situationsgerechte Kommunikation. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Wittchen, H.-U., & Hoyer, J. (2006). Klinische Psychologie und Psychotherapie. Heidelberg: Springer.
Wittchen, H.-U., Wunderlich, U., Gruschwitz, S., & Zaudig, M. (1997). Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID-I). Achse I: Psychische Störungen. Göttingen: Hogrefe.

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21500

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37