Universität Wien FIND

Get vaccinated to work and study safely together in autumn.

To enable a smooth and safe start into the semester for all members of the University of Vienna, you can get vaccinated without prior appointment on the Campus of the University of Vienna from Saturday, 18 September, until Monday, 20 September. More information: https://www.univie.ac.at/en/about-us/further-information/coronavirus/.

Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

200005 VO Cognition and Emotional Psychology I (2021W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
MIXED

Diese Vorlesung ist nur für Studierende mit Zulassung zum Bachelorstudium Psychologie!
Th 07.10. 13:15-14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Weekly course held online

Thursday 14.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 21.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 28.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 04.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 11.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 18.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 25.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 02.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 09.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 16.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 13.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 20.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Thursday 27.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß

Information

Aims, contents and method of the course

Inhalt sind Theorien und wichtige Studien zum aktuellen Stand in Emotionspsychologie, und Kognitionspsychologie mit einem besonderen Schwerpunkt in psychologischer Ästhetik. Es werden auch Anwendungsaspekte in Ergonomie, psychologischer Designforschung und Bezügen zur klinischen Relevanz hergestellt.

Assessment and permitted materials

Online Prüfungsformat: Multiple choice entsprechend Richtlinien der Fakultät, 20 Fragen-5 Antwortmöglichkeiten, 1-4 möglich richtig; Teilpunkte; 60% korrekt zum Bestehen; Prüfungsinhalt sind ein Skriptum, und zusätzlich bekanntgegebene Literatur

Bitte beachten Sie auch https://ssc-psychologie.univie.ac.at/studium/digitale-pruefungen/.

Minimum requirements and assessment criteria

60% korrekt in Leistungskontrolle
Notenschlüssel:
Punkte Note
>60% Note 5
60-65 Note 4
65-70 Note 3
75-80 Note 2
>80 Note 1

Examination topics

Wird per Moodle bereitgestellt:
Skriptum zur Vorlesung: Kognitionspsychologie und Emotionspsychologie I; WS 2020
Rothermund, K. & Eder, A. (2011). Motivation und Emotion. Wiesbaden: VS Verlag. Nur Kapitel V (S.165-201)

Folgende Fachtexte:
Bruce, V., & Young, A. (1986). Understanding face recognition. British Journal of Psychology, 77(3), 305-327. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2044-8295.1986.tb02199.x/epdf

Brieber, D., Nadal, M., Leder, H., & Rosenberg, R. (2014). Art in time and space: Context modulates the relation between art experience and viewing time. PloS one, 9(6).

Leder, H., Gerger, G., Brieber, D., & Schwarz, N. (2014). Emotion & Cognition. doi: What makes an art expert? Emotion and evaluation in art appreciati-on.10.1080/02699931.2013.870132

Gartus, A., & Leder, H. (2015). The Effects of Visual Context and Individual Differences on Perception and Evaluation of Modern Art and Graffiti Art. Acta Psychologica 156, 64–76. dx.doi.org/10.1016/j.actpsy.2015.01.005

Reading list

Zur Vertiefung:
Zum Thema Emotionen:
Meyer, W.-U., Schützwohl, A. & Reisenzein, R. (2003). Einführung in die Emotionspsychologie (3 Teile in einem Band). Bern: Huber.

Eine sehr eingängige Darstellung zur Emotion und Intuition:
Kast, B. (2007). Wie der Bauch dem Kopf beim Denken hilft. Frankfurt, M.: S. Fischer.

Und als Einführung in eine moderne, neurowissenschaftliche begründete Theorie der Emotionen:
Damasio, A. (2003). Der Spinoza-Effekt - Wie Gefühle unser Leben bestimmen. München: List.

Zur Psychologischen Ästhetik:
Allesch, C. (2006). Einführung in die psychologische Ästhetik. Wien: WUV.

Martin Skov und Oshin Vartanian (Eds.) (2009). Neuroaesthetics. Foundations and Frontiers in Aesthetics. New York: Baywood Publishing Company Inc.

Chatterjee, A. (2013). The aesthetic Brain. Oxford: University Press.

Zum Thema Ergonomie:
Wickens, C. D. & Hollands, J. G. (1999). Engineering psychology and human performance (Vol. 3. ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Zum Thema Produktdesign:
Schifferstein, R. & Hekkert, P. (2007). Product experience. Amsterdam: Elsevier. Darin Kapitel 10: 10. Product aesthetics (von P. Hekkert and Helmut Leder)

Association in the course directory

70211

Last modified: We 25.08.2021 11:48