200016 PS Proseminar General Psychology (2007W)
Continuous assessment of course work
Labels
siehe Homepage der Fakultät für Psychologie (http://www.univie.ac.at/Psychologie/)
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Currently no class schedule is known.
Information
Aims, contents and method of the course
Die LV gliedert sich in zwei Teile: Nach einer Einfuehrung in die Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens in der Allgemeinen Psychologie in den ersten 5 Sitzungen (Themen wie wissenschaftliches Lesen und Schreiben, Literaturrecherche, Manuskriptgestaltung, Versuchsdesigns) werden im zweiten Teil der Veranstaltung Texte aus dem Bereich der empirischen Ästhetik und Gesichtsverarbeitung erarbeitet. Diese Studien werden sowohl inhaltlich als auch mit Blick auf die im ersten Teil angesprochenen Methoden diskutiert, um den Studierenden die Moeglichkeit zu geben, im Rahmen eines ersten Einblickes in das Themengebiet der empirischen Ästhetik und Gesichtsverarbeitung gleichzeitig den eigenen Blick fuer zentrale methodische Vorgehensweisen zu schulen. Ein Text [Kunst-Wilson & Zajonc] wird gemeinsam in der 6. Einheit gelesen.
Assessment and permitted materials
Kurzreferat in der Kleingruppe zu einem wissenschaftlichen Artikel, mündliche Mitarbeit, Abschlusstest
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
A) Kunst-Wilson, W. R., & Zajonc, R. B. (1980). Affective discrimination of stimuli that cannot be recognized. Science, 207, 557-558.````B) Burton, L. A., Rabin, L., Wyatt, G., Frohlich, J., Bernstein Vardy, S. & Dimitri, D. (2005). Priming effects for affective vs. neutral faces. Brain and Cognition, 59, 322-329.````C) Karremans, J. C., Stroebe, W. & Claus, J. (2006). Beyond Vicarys fantasies: The impact of subliminal priming and brand choice. Journal of Experimental Social Psychology, 42(6), 792-798.````D) Hekkert, P., Snelders, D. & van Wieringen, P. C. W. (2003). Most advanced, yet acceptable: Typicality and novelty as joint predictors of aesthetic preference in industrial design. British Journal of Psychology, 94, 111-124.````E) Russell, P.A. (2003). Effort after meaning and the hedonic value of paintings. British Journal of Psychology, 94, 99-110.````F) Vartanian, O., Martindale, C., Podsiadlo, J., Overbay, S. & Borkum, J. (2005). The link between composition and balance in masterworks vs. paintings of lower artistic quality. British Journal of Psychology, 96, 493-503.````G) Cárdenas, R. A. & Harris, L. (2006). Symmetrical decorations enhance the attractiveness of faces and abstract designs. Evolution and Human Behavior, 27, 1-18.````H) Mondloch, C.J., Le Grand, R., & Maurer, D. (2002). Configural face processing develops more slowly than featural face processing. Perception,``31, 553-566.````I) Langlois, J. H., & Roggman, L. A. (1990). Attractive faces are only average. Psychological Science, 1(2), 115-121.````J) Locher, P., Unger, R., Sociedade, P. & Wahl, J. (1993). At first glance: Accessibility of the physical attractiveness stereotype. Sex Roles, 11/12(28), 729-743.````K) Kranz, F., & Ishai, A. (2006). Face perception is modulated by sexual preference. Current Biology, 16, 63-68.````L) Winkielman, P., Halberstadt, J., & Fazendeiro, T. (2006). Prototypes are attractive because they are easy on the mind. Psychological Science, 17(9), 799 -806.````M) Bruce, V., Campbell, R. N., Doherty Sneddon, G., Import, A., Langton, S., McAuley, S., et al. (2000). Testing face processing skills in children. British Journal of Developmental Psychology, 18(3), 319-333.````N) Reber, R., Winkielmann, P., & Schwarz, N. (1998). Effects of perceptual fluency on affective judgments. Psycholgical Science, Vol. 9(1), 45-48.````O) Szupunar, K., Schellenberg, E., & Pliner, P. (2004). Liking and memory for musical stimuli as a function of mere exposure. Journal of Experimental Psychology, Vol. 30(2), 370-381.
Association in the course directory
12500 (N 1.2.5.)
Last modified: Fr 31.08.2018 08:53